Jump to content

65:a restomod cabbe "Vinterpyssel"


matteponken

Recommended Posts

Tjena allesammans!

Nu när "sesången" är över så är det dags att pilla lite med mussen.

Köpte hösten 08 en hyfsad 65:a cabbe som i framtiden ska förädlas till just i det utförandet jag vill ha den. Någon original renovering är detta inte utan här blir det lite förbättringar och modifieringar som gäller.

Mussen är i varje fall trippel blå med 6:a och automat samt utrustad med AC.

Detta året har jag bara kört och njutit av cabben samt att jag har samlat på mig det mesta för att byta ut drivlinan till V8 samt hela chassit för bättre väghållning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nya motorn blev inköpt hos Per på Kittracing, en begagnad 5.0:a. Skulle "bara" slita av insprut och allt onödigt skit och förgasarkonvertera denna men det blev bara block o vev som sparades, Saker och ting har ju en tendens att balla ur. Men jag har ändå försökt att hålla mig i skinnet.

Receptet på motorn blev AFR165 toppar med 1,9/1,6 ventiler, Stealth insug, 570 Demon fugge, compcam rulle med .544/.555 i lyft, Scat stakar med flytande kolvbult och Speedpro kolvar med uttag för större ventiler.

Botten delen blev maskinbearbetad och hopasatt av Per.

För samma pengar som detta har kostat så skulle jag kunna ha satt i ett 347 strokerkitt, steget större toppar(AFR185) vassare kam, 650 Demon och fått ut kanske 70 hp mer. Men man MÅSTE SÄTTA GRÄNSEN NÅGONSTANS.

Vad blir du HP utaget från denna motor :roll: I varge fall mer än de 220 din hp original motorn ger :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Lite andra gerjjor som ska på cabben och som jag har liggande är ny framvagn med Moog delar.

Har tagit mycket delar från ett annat projekt som "bara" har blivit stående sedan 93 :shock:

Svensk såld 65:a HT som är A kodad med bla skivor och PS. Har också AC och mittkonsoll från denna bil

Original PS kommer garanterat i framtiden bli utbytt mot kuggstångsstyrning.

Bakaxlar har jag 2 allternativ. Får starta med en std 8"are med 2.7 utv. Men har en 9"are från en 57:a fairline som har samma bredd som musse 65:a axlarna. Dock så har jag ingen klump och bromsar fattas till denna.

Köper troligen en ny diffad klump med lite roligare utv samt ett skivbromskitt till denna.

Lådan är en ny TCI c4 med 1700 stallande turbin

Bladfjädra och framfjädra är från Globalwest samt massa annat godis

Kommer att lägga ut lite bilder här i denna tråd allt eftersom det sker saker med bilen.

Mussen har i varge fall kommit till det stora garaget så jag räknar med att börja med den i nästa vecka.

Målet inför nästa vår är att ha hunnit slita ner allting framför dörrarna, göra chassit plåtrent och lackat motorummet, samt montera i hopa allt med nya delar.dvs V8 konvertera den med ny drivlina och renoverat motorum

Fortsättning följer :D

Link to comment
Share on other sites

Kul att följa restomodandet....fortsätt så 8) , det är alltid kul med Musseägare som bygger det dom vill ha utan att låta andra bestämma vad som "är rätt".

Håller själv på med en 66'a HT med:

5.0-88'a motor med insug o förgasare från A-kodad 65'a.

En T5-WorldClass låda med spak från en 3-växlad (sleeperstuk)

Bakaxel från en Explorer 95'a (31-splinsade axlar, lamelldiff, skivbromsar)

Special handling package fjädrar bak + fjäderklädda dämpare av okänt ursprung

Bromsservo+huvudcylinder från någon EuropaFord

Kuggstångsstyrväxel från SAAB 9-3 med tillhörande pump (go känsla men taskig vändradie)

Grab-A-Track framvagn med 1tum sänkningsfjädrar 620lbs + Gabriel gasdämpare

Polyurethan bussningar

1 tums kränghämmare fram

17tums fälgar från Musse 00'a med 225/50 fram och 245/45 bak

Moderna stolar av okänt ursprung

Modernt tändsystem

Modern generator

Batteriet i skuffen

Skärmar + shelbyhuv + shelbyfront i glasfiber

"Ankskjärtvinge" bak

Strålkastare av "xenon-lookalike" typ

Diodlampor på ett flertal ställen

Stereo med lite extra självförtroende

Bilen är "under construction" och än så länge, utseendemässigt, skitful men besiktad o godkänd :roll:

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Kul att följa restomodandet....fortsätt så 8) , det är alltid kul med Musseägare som bygger det dom vill ha utan att låta andra bestämma vad som "är rätt".

Håller själv på med en 66'a HT med:

5.0-88'a motor med insug o förgasare från A-kodad 65'a.

En T5-WorldClass låda med spak från en 3-växlad (sleeperstuk)

Bakaxel från en Explorer 95'a (31-splinsade axlar, lamelldiff, skivbromsar)

Special handling package fjädrar bak + fjäderklädda dämpare av okänt ursprung

Bromsservo+huvudcylinder från någon EuropaFord

Kuggstångsstyrväxel från SAAB 9-3 med tillhörande pump (go känsla men taskig vändradie)

Grab-A-Track framvagn med 1tum sänkningsfjädrar 620lbs + Gabriel gasdämpare

Polyurethan bussningar

1 tums kränghämmare fram

17tums fälgar från Musse 00'a med 225/50 fram och 245/45 bak

Moderna stolar av okänt ursprung

Modernt tändsystem

Modern generator

Batteriet i skuffen

Skärmar + shelbyhuv + shelbyfront i glasfiber

"Ankskjärtvinge" bak

Strålkastare av "xenon-lookalike" typ

Diodlampor på ett flertal ställen

Stereo med lite extra självförtroende

Bilen är "under construction" och än så länge, utseendemässigt, skitful men besiktad o godkänd :roll:

/Björn

Låter som en trevlig musse :D

Intressant det där med Explorer bakaxeln

Förvånad över att du har taskig vändradie med Saaba kuggstången, kan det vara så att armarna på spindlarna är längre på mussen :roll:

Angående fälgar på min cabbe så velar jag mellan America R.. TT2 17 tummare eller Styled steel 15 X 7. Har redan TT2:or på min 69:a så det lutar nog mot SS

Link to comment
Share on other sites

Då har det blivet lite mera meckande på mussen alla chopp chopp, Har demonterat det mesta i framändan, har bara lite små grejjor runt lådan kvar att lossa .

Till helgen ska sursexan ut och deporteras till närmaste "mosse"

Än så länge har allt gått bra, inga större konstigheter.

Hittade minnsan reservnycklar fastnajjade i motorummet i höjd med oljetråget, riktigt geggiga var dem.

Link to comment
Share on other sites

Då har det blivet lite mera meckande. Sursexan är ute :D .

Första gången jag tar ut en 6:a ur en mustang kan tillägga att det är en lång rackare.

Annars gick allt bra förutom lite sölande med olja o vatten.

Till helgen blir det att avfetta motorrummet, sedan dra över med högtrycksprutan.

Skulle inte vara helt fel om framvagnen också åkte av

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att styrarmarna (på spindlarna) är längre.

Har kollat runt på skrotarna i trakten för att hitta lämplig styrväxel och stöter ofta på samma problem, pinionaxeln på styrväxeln sitter "för långt till höger" för att det ska gå fritt vid mina headers (Tri-y), det måste ju dessutom vara möjligt att fixa stabila fästen, en styrväxel utövar otroligt stor påfrestning på infästningspunkterna.

Men jag har inte gett upp, det kommer att jobbas vidare på bilen så länge pengar och intresse finns (pengarna är största problemet ;) )

En 9-5'a kanske kan va nåt att fundera på, blir en tripp till för att rota efter delar :--

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att styrarmarna (på spindlarna) är längre.

Har kollat runt på skrotarna i trakten för att hitta lämplig styrväxel och stöter ofta på samma problem, pinionaxeln på styrväxeln sitter "för långt till höger" för att det ska gå fritt vid mina headers (Tri-y), det måste ju dessutom vara möjligt att fixa stabila fästen, en styrväxel utövar otroligt stor påfrestning på infästningspunkterna.

Men jag har inte gett upp, det kommer att jobbas vidare på bilen så länge pengar och intresse finns (pengarna är största problemet ;) )

En 9-5'a kanske kan va nåt att fundera på, blir en tripp till för att rota efter delar :--

/Björn

Jo det är vell en del parametrar som ska passas in för att allt ska funka. bla då med heders.

Då jag har hittat ett alternativ i stället för kuggstång (framför allt kunna slippa originalsystemet) så har jag nu hittat en passande lösning för mig.

Borgeson är ett företag som gör styrsnäckor och de har tagit fram en styrsnäcka med inbyggd servo typ modellen som sitter på 71-73 mussarna.

Det måste vara mycket bättre att köra med en sådan än i stället för original 65 PS-system. Samtliga styrstag bytas då till samma som till manuell styrning

De säljer också övriga grejjor för att få i hopa det hela.

Summit är bla återförsäljare åt Borgeson så det blir att lägga till dessa grejjor vid nästa beställning.

Lägger ut en bild på snäckan

Link to comment
Share on other sites

Då har det meckats igen, dock inga bilder men knäpper lite i morgon efter mussemecket.

Fick i söndags avfettat motorummet, Fy med mög där kan samlas.

I dag slet jag bort framvagnen och ac enheten i cupen.

I morgon åker styrningen och varmepaketet. Sedan är det bara att börja göra plåtrent.

Har hittat lite rost i vänster fjädertorn :evil: , har nog stått vatten och sörja där så det har moggat lite :thumbdown: .

Annars så ser det inte allt för hopplöst ut :D

Link to comment
Share on other sites

Har varit sjuk i flunsan sedan tisdags :evil: och först i dag kom jag till garaget :D

Allt är nu rensat i framändan och motorummet är tomt. Hänger bara två kabelhållare kvar på torpedväggen 8)

Ränsade också bort varmepaketet, parkeringsbroms-dragaren och torpedväggsissoleringen,ratt och rattstång

Samtliga elkabelanslutningar är intryckta i kupen.

Bromsrören bak och sopparöret är också bortplockade.

Det som nu står på skemat är att göra hela framändan plåtren, blir att först skrapa sedan köra med ståltrissor på vinkelslip.

Då det är en del hårdare underedsmassa i själva hjulhusen så blir det att köra med varmepistol och stålspackel :x

Ska också skära bort de båda främre innerskärmarna och kylarramen för de är dåliga och ska bytas.

Fästena på fjädertorna för cowl bracen ska också skäras bort då jag kommer att köra med export brace i stället.

Glömde kamran igen :x

Link to comment
Share on other sites

Ja ha då blev det ett kvälls pass i dag :yawn:

Fick borrat av fronten som skulle bytas samt fästena till cowl bracen.

Bytar dessa tre plåtar pgv det klassiska batterisyre angreppet på batterihyllan, en liten krock på vänstersidan samt att de har sågat som sykopater i kylarplåten för att montera Ac i bilen.

Nästa pass blir att börja göra plåtrent.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tjenisar!

Ja ha var ett tag sedan man skrev något om mussen.

Sanningen är att jag o hela familjen har drabbats av någon flunsa och har varit sjuka med slemhosta och snörvel i näsan sedan 24/12 :sick: Då är det inte så roligt att ligga i ett kallgarage

Men har nu i 3 dagar legat i garaget och gjort bla motorrummet plåtrent.

I dag Började det att svetsas i mussen och 99% av rosten blev fardigt. Bara några små saker till som ska svetsas, sedan ska innerskärmarna och kylarramen på plats.

Håller också på med en mall till shelby senkning av de övre bärarmarna.

Vill också passa på och tacka Mange som tog hand om dagens svetsjobb :thumbup:

Ser ut att kunna få lack i framändan denna månad, sedan är det dags att börja montera alla delar

Glömde kameran igen :think:

Link to comment
Share on other sites

Då var det ett skift till i dag.

Har påbörjat plåtrengöringen i ena hjulhuset. ett riktigt skit jobb :evil:

Har också blivet färdig med rostlagningen samt att frontplåtarna sitter på plats.

Tackar Mange igen för insatsen :D (Ska bjuda han på smörgåstårta :shh: )

Plåtarna passade riktigt skapligt men hålen för skärmbultarna var rent åt helvete fel.

Så där ska en del hål läggas igen och nya ska göras.

Frontplåten och ena innerskärmen var av fabrikat Goodmark och de var fina i passformen :thumbup:

Den andra innerskärmen (batterihyllan) var inte lika bra. alla hålen för skärmbultarna var förflyttade ca 3 cm :thumbdown: Riktigt uselt. Inköpt från NPD

Nu är det bara lite små svetsande kvar. bla chassinummert ska fällas in samt en förstarknings plåt till exportstaget ska bockas och svetsas på plats uppe på torpedväggen.

Nästa meck blir att slipa svetsar och fortsätta med plåtrengörandet.

Ska också samla i hopa alla delar som ska blästras och pulverlackas

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var ett tag sedan man gjorde en uppdatering :think:

Har dock varit sjuk som fanken :sick: och snöoväder och annat har kommit i mellan så det har inte gjorts värst mycket med mussen.

Men sedan sist har det gjorts mera plåtrent,blästrat samtliga bultar som ska i väg till förzinkning.

Har också samlat i hopa lite delar som ska i väg på blästring och pulverlack.

Har också gjort shelby sänkningen av framvagnen. :thumbup:

Om allt klaffar så blir allt färdig svetsat till helgen och sedan är det inte långt kvar tills det är dags att börja måla. 8)

Har köpt läkten och plast till bygge av lackbox så det ska jag nog bygg nästa vecka.

På återseende :wave:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...