Jump to content

Story + bilder: 2009 Performance Racing Industry Trade Show

Recommended Posts

I veckan var det dags for arets Performance Racing Industry Trade Show Performance Racing Industry - About the Show, en av dom storsta i varlden for allt som har med prestanda, eftermarknadsdelar, racing, racingdelar, verktyg mm mm att gora.

Som Speedshop agare sa ar det perfekta stallet att traffa gamla leverantorer, nya leverantorer, knyta kontakter och skaffa kunder. Nagon monter tankte vi inte ha, att lagga 50-100.000kr pa en monter fanns inte riktigt med i budgeten.

Men ett par veckor innan massan sa ringde forsaljningschefen fran Mustang Dyno (dom som vi kopte varan dyno av) och fragade mig om vi hade tva snygga, hogljuda och snabba bilar som vi kunde lana ut. Sjalvfallet tankte jag och fragade vad dom skulle ha dom till. Han informerade mig da att bilarna skulle vara i deras utomhusmonter och koras pa deras egna dyno som dom skulle ha i "Dyno Row", toppfartstest, 1/4 mile simulationer och hk tester.

Otroligt Kul tyckte vi och vi kande oss arade att dom ringde oss FORST, just med tanke pa hur manga kunder dom har med balla bilar! Sa nu var det fullt upp och vi borjade planera for showen, vilka bilar ska vi ha, ska vi ha dekaler, hur stora mm mm. Vi hade ingen aning hur mycket folk som skulle se bilen och vad vi kunde forvanta oss for exponering.

Kort sagt...vi hade ALDRIG kunnat ana hur stort och viktig den har helgen skulle bli!

Bilarna da? Ja min Camaro var ju sjalvklar, nastan 500rwhp och med ett riktigt gott ljud och brutalt utseende sa skulle den passa ypperligt.

IMG_0176.jpg

Men vilken mer skulle vi kunna ta for att atminstone matcha Camaron? En passande konkurrent som kunde ge en match i bada pulver och ¼ mil tid? Som pa bestallning sa ringde det en kund som ville ha lite jobb gjort pa sin bil. Och bilen i fraga?

En 2009 Dodge Challenger SRT-8, i svart! Perfekt tankte vi sa vi erbjod honom rabatt pa arbetskostnaden om han gjorde allt innan PRI, och lanade ut bilen till oss for massan.

IMG_1739.jpg

Nu var det brattom men vi hann med att fa pa nya toppar, kammar, avgassystem, coil-over kit, mappning mm mm pa Challengern och vi fick ut hela 507rwhp genom en automat. Med sin hogre vikt sa skulle denna bli en perfekt match mot Camaron, men aven kunna representera varat foretag och vad vi gor.

IMG_1735.jpg

IMG_1744.jpg

IMG_1748.jpg

Onsdag kvall sa packades bilarna och Helena och jag hoppade in i bestarna och borjade korningen norrut mot Orlando. Det ar ca 35-40mils korning pa en av dom rakaste vagarna ni kan tanka er, sa det var bara att satta farthallaren pa 150km/h och halla i ratten.

Soppan ar forvisso ratt dyr nu jamfort med annars, men nar man kan tanka dessa tva bestar med V-power for mindre pengar an en fulltankad 240 i Sverige gor saker lite enklare och billigare!

photo.jpg

2.5h senare sa anlander vi till Orlando, och hotellet som kommer vara vart hem i ett par dagar. Riktigt skon kansla att rulla in med dessa tva mullrande monster bland minivans och hyrbilar! Staden och hotellet bokstavligen kryllar av rejsingfolk, team, forare, tillverkare mm. En harlig kansla att ga omkring och det enda man hor ar bilsnack!

IMG_1752.jpg

Tidigt pa oppningsdagen sa var vi pa plats for att putsa upp bilarna innan massan borjade

IMG_1754.jpg

IMG_1756.jpg

Grabbarna pa Mustang Dyno dok upp sen for att borja kora igang. Mustang Dyno ar f.o. varldens storsta tillverkare av Chassi Dyno’s och alla andra former av dynos. Dom ar ensamma i varlden att ha just all form av simulering i deras dyno’s. Dom kan simulera allt ifran uppforsbacke, nedforsbacke, 200ft roll-out, alla hastighets intervaller, tidskorningar mm. Tiderna stammer inom 1/10 och ar bevisat pa banan gang pa gang av kunder. Den mobila dyno’n som dom hade med byggdes specifikt for SEMA och PRI, och var nu till salu for det rabatterade priset av $125,000 inkl dragbil. Det ar en MD-AWD500-SE (singel Eddy current)

Challengern var forst till start, och skulle koras under formiddagen. Sjukt smidig och hog kvalite pa slapkonstruktionen.

IMG_1782.jpg

Julgranen som medfoljer nar man koper en dyno.

IMG_1792.jpg

CAR SIM har aven tagit fram en helt ny programvara som gor att man kan faktiskt se en dragstrip framfor sig nar man kor! Vi kommer ha detta ocksa men da projicerat pa en stor skarm for att kannas mer verkligt. Challengern hade 12.01 som snabbast tid! Inte illa for en 2 tons koloss. Vad man gor ar att man programmerar in CW varde, vikt mm mm i systemet sa applicerar den ”load” eller motstand pa rullarna for exakt simulera vindmotstandet i hogre hastigheter samt vagbanan och dylikt.

IMG_1821.jpg

IMG_1797.jpg

IMG_1799.jpg

IMG_1800.jpg

IMG_1804.jpg

Dom hade aven hyrt en G37 AWD for att kunna visa hur AWD systemet funkade. Men den var lite tyst sa jag kom pa den briljanta iden att plocka bort cat-back’en . Nu jaklar sa lat den bra! Den gav faktiskt 264hp pa hjulen vilket ar riktigt bra for biltypen.

IMG_1806.jpg

Sen var det dags for Camaron att visa framfotterna.

IMG_1768.jpg

IMG_1770.jpg

IMG_1773.jpg

IMG_1848.jpg

IMG_1823.jpg

Sa fort Camaron startades upp sa borjade folk svarma till Mustang Dyno’s monter!

IMG_1777.jpg

Dom andra Dyno tillverkarna hade tankt lite fel, och hade inte med sig nagra bra bilar. Dyno Dynamics hade en Hyundai, Dynojet hade visserligen en Mustang men den kordes sonder och en annan tillverkare sprang ivag och hyrde en Vette nar dom sag vara bilar ;)

Efter all uppstrandelse sa dok GM High Tech Performance upp och intervjuade mig om bilen och kommer ha en artikel om bygget i tidningen, vi blev intervjuade av Car Crazy pa SPEED TV, sakert en 4-5 andra omnamnningar i olika tidsskrifter vilket ar sa sjukt roligt. MEN det basta vantade till sista dagen, FOX TV Sports kom och gjorde ett helt inslag om Mustang Dyno’s set-up, filmade bilen med alla dekaler SAMT hade med mig och Paul for att beratta om oss, om bygget, och om varan Dyno.

Detta program kommer visas 27 Dec (en sondag) och nar ut till 18 miljoner hushall och vantas ha 1.5 milj tittare!

Vad ska man saga om det liksom? OMG kommer pa tanke!

IMG_1813.jpg

Och inte var det nog med det, Power TV som ar en av dom storsta internet kanalerna for bilar gjorde aven dom en storintervju med oss, denna gangen med min bil mer i centrum och sjalvklart aven nar den kordes pa dyno’n! Den intervjun borde vara uppe i veckan och har ett par miljoner potentiella tittare som kommer hora skonsangen fran min Camaro, not bad :)

Denna bild togs medans dom filmade ett toppfartstest, 165mph pa 5:an med 2k varv kvar pa mataren, bilen lat helt sinnessjukt!

IMG_1831.jpg

IMG_1832.jpg

IMG_1837.jpg

Film Crew’et

IMG_1842.jpg

IMG_1844.jpg

IMG_1846.jpg

IMG_1847.jpg

Mike Roads, forsaljningschef pa MD och varan kontakt!

IMG_1849.jpg

Paul fick ta denna intervju da fragorna var mer riktade at ”tuner aspekten och syn” pa MD’s produkter, jag var helt och hallet euforisk att ha min bil i centrum pa det viset! Helt makalost stort for oss,och ett riktigt testemente till timmarna jag och Paul la ner att designa och bygga min Camaro.

IMG_1856.jpg

IMG_1857.jpg

Min Camaro kordes nastan 100ggr pa dyno’n pa 2 dagar, alltsa nasta 100 ggr nerfor en dragstrip med exakt samma ”slitage” som i verkligheten med dack, koppling, chassi och motor/drivlina. Bilen funkade ypperligt och satte en 11.4 tid pa ¼ milen som bast! Tack vara att folk kunde se exakt hur driftsaker det har paketet ar, sa lyckades vi aven salja 2st av vara serialiserade Camaro Stage 5 bilar! Jag menar, hur manga 500rwhp bilar skulle palla 100 korningar pa strippen, pa 2 dagar, utan att nat skulle ga sonder? Paul kan mappa han!

Vi kunde inte vara mer nojda med helgen, och aven Mustang Dyno erkande att dom aldrig hade fatt sa mycket PR och lyckats ha salt hela 7st AWD dynos (ca $75,000 st...) om det inte var for oss. I och med det sa gav dom oss kontraktet for att bygga deras SEMA bil till nasta ar, annu en helt otroligt stor grej for oss som har varit i business i 6 manader!

Vi kan ju inte gora annat an att se detta som ett tecken att vi ar pa vag at ratt hall, och att vi maste jobba annu hardare nu for att kunna bevisa att vi kan gora detta om och om igen.

Men nog om oss, har ar lite fler bilder pa sjalva massan. Manga Svenskar pa plats, bade byggare och rejser. Persaker sag man lite har och var bl.a.

DSC00370.jpg

DSC00377.jpg

ZR-1 motorn, skulle nog passa ypperligt i Camaron:)

DSC00378.jpg

1300 hastar gatmotor...diesel...

DSC00382.jpg

DSC00384.jpg

Ford Mustang Cobra Jet. Ford's egna dragbil man kan kopa hos utvalda handlare, god for laga 9 sek tider pa strippen fran fabrik.

DSC00387.jpg

Galen turbomatad Musse som ska koras i American Iron Serien

DSC00394.jpg

Ford Mustang FR500-S. Fords egna tavlingsbil for div. serier som man kopa hos utvalda Ford Racing handlare.

DSC00398.jpg

Min goda vans racebil, en riktigt vinnarbil i Koni challenge serien!

DSC00399.jpg

DSC00407.jpg

DSC00409.jpg

Varldens snabbaste Lambo. UGR's TT Gallardo som har gatt 9.8? pa strippen.

DSC00411.jpg

DSC00412.jpg

DSC00417.jpg

DSC00420.jpg

Min leverantor och van Eddie Bello's vinnar Porsche

DSC00430.jpg

Nya kontorsstolen kanske? Jag vill inte lamna den...

DSC00433.jpg

DSC00436.jpg

DSC00438.jpg

DSC00439.jpg

DSC00440.jpg

DSC00449.jpg

DSC00450.jpg

DSC00451.jpg

DSC00458.jpg

Dom hade aven lite Go-cart tavlingar med div. proffsforare i alla mojliga olika klasser, F1, Nascar, Indy Car, Rally mm. Kul som fan att se

DSC00460.jpg

DSC00466.jpg

DSC00471.jpg

Sista bilen jag minns efter en mycket lyckad helg ;)

DSC00473.jpg

Filmer kommer sen!

/Erik

Grymt !

Ni verkar har stora möjligheter där borta i det stora landet.

... du behöver ingen lärling? :--

haha jag tänkte så jag oxå.

Vi kanske skulle ta ett plan o flytta in hos Erik :)

Det är så OERHÖRT roligt att läsa om dina/era bravader!

När jag väl kommer iväg till over there så ska jag hälsa på.

Grymt härliga bilder så här i vintermörkret -8 ute idag här i norrra svedala :thumbdown:

Ska oxå göra ett besök när ja får tummen ur :D

Sen ska jag svära i kyrkan med... JÄKLAR så snygg Camaron är i sin svarta rock :silent:

Ja, det är verkligen ett overkligt liv ni lever därborta, åtminstone för oss här i kalla norden, man blir riktig avis ! Tokigt snygg är Camaron också måste jag säga även om det inte är en favorit. Den svarta Challengern va riktigt grym ! Får nog bli en sådan nästa gång ! Det är alltid lika kul och läsa och se alla bilder !

Grymt !

The Land Of Opportunity :) Iallafall om man sköter sina kort rätt för drömmen kan försvinna lika fort som den kommer!

Inte i nuläget ;)

Skit kul bilder å camaron å dodgen är riktigt feta båda två :thumbup:

Tack! :thumbup:

Grymt !

haha jag tänkte så jag oxå.

Vi kanske skulle ta ett plan o flytta in hos Erik :)

Det är så OERHÖRT roligt att läsa om dina/era bravader!

När jag väl kommer iväg till over there så ska jag hälsa på.

Tusen tack mannen! Du är varmt välkommen att hälsa på närsom :wave:

Grymt härliga bilder så här i vintermörkret -8 ute idag här i norrra svedala :thumbdown:

Ska oxå göra ett besök när ja får tummen ur :D

Sen ska jag svära i kyrkan med... JÄKLAR så snygg Camaron är i sin svarta rock :silent:

Uuu vad kallt det låter!

Haha, men du är faktiskt inte första Mustangägaren som har erkänt sina känslor för Camaron ;)

Ja, det är verkligen ett overkligt liv ni lever därborta, åtminstone för oss här i kalla norden, man blir riktig avis ! Tokigt snygg är Camaron också måste jag säga även om det inte är en favorit. Den svarta Challengern va riktigt grym ! Får nog bli en sådan nästa gång ! Det är alltid lika kul och läsa och se alla bilder !

Challengern var mitt 2:a val efter Camaron faktiskt, sjukt fet den med. Och med liknande moddar som min Camaro så fick även den ut 500 på hjulen! Nothing beats cubic inches... :twisted:

• 2 weeks later...

Jag kan aven med stolthet namna att Mustang Dynomometer (varldens storsta pa alla form av dynos) anvander numera min Camaro som frontfigur for deras nya 1/4 simulations programm! Broschyrer, hemsidor, reklam mm mm.

Bilen och varat namn tillkommer aven pa forstasidan pa deras hemsida, samt sa har dom inbeddat min film direkt pa deras sida :P

Mustang Dynamometer :: Performance Racing Industry Page

As is typically the case at PRI, Mustang Dynamometer made a lot of noise and created quite a buzz with our outside dyno exhibit. This year Mustang featured a trailer-mounted portable AWD-500 Series dyno with our NEW ¼ Mile Sprint Simulation Software outside, While another AWD-500, MD-1100-SE, and an eddy current engine dyno were featured at our inside display. Joining us this year to support our efforts where the guys from TORQ, Appalachian Performance, SCT and Mechanical Simulation. The Torq 2010 Camaro SS was the star of the show making 1/4 mile run after 1/4 mile run for a total of 78 and a best time of 11.4 and a top speed run over 170MPH (in 5th gear...still 1 more gear to go). Mustang drew large crowds and gathered much of the media to cover the spectacle.

Jag visste att vi gjorde ratt med att kopa en Mustang Dyno da deras produkt kan jag med all sakerhet saga ar basta pa marknaden, men att vi skulle fa sa mycket PR tack vare det ar helt sjukt kul.

Var å när kan man se filmen på ditt åk ? eller finns de inte på näte...

Hoppas ni har en vit Jul over there ;)

Här är en av filmerna/intervjuerna dom gjorde, våran börjar vid 2:44 men min bil är med hela tiden!

http://video.streetlegaltv.com/video_de ... ?mId=11576

Inte mycket vitt här inte! Svårt att få julkänslan måste jag erkänna :P

Jo ja hittade de efter ja vart in på Camaro Klubbens sida och kollat. Grymt.

Så nu vill vi se 2010 Mustang i samma dyno :D

Jag kan skicka en kontainer med snö om du vill...har så de räcker här ja.. ca 3 dm

Jag kan aven med stolthet namna att Mustang Dynomometer (varldens storsta pa alla form av dynos) anvander numera min Camaro som frontfigur for deras nya 1/4 simulations programm! Broschyrer, hemsidor, reklam mm mm.

Bilen och varat namn tillkommer aven pa forstasidan pa deras hemsida, samt sa har dom inbeddat min film direkt pa deras sida :P

Mustang Dynamometer :: Performance Racing Industry Page

As is typically the case at PRI, Mustang Dynamometer made a lot of noise and created quite a buzz with our outside dyno exhibit. This year Mustang featured a trailer-mounted portable AWD-500 Series dyno with our NEW ¼ Mile Sprint Simulation Software outside, While another AWD-500, MD-1100-SE, and an eddy current engine dyno were featured at our inside display. Joining us this year to support our efforts where the guys from TORQ, Appalachian Performance, SCT and Mechanical Simulation. The Torq 2010 Camaro SS was the star of the show making 1/4 mile run after 1/4 mile run for a total of 78 and a best time of 11.4 and a top speed run over 170MPH (in 5th gear...still 1 more gear to go). Mustang drew large crowds and gathered much of the media to cover the spectacle.

Jag visste att vi gjorde ratt med att kopa en Mustang Dyno da deras produkt kan jag med all sakerhet saga ar basta pa marknaden, men att vi skulle fa sa mycket PR tack vare det ar helt sjukt kul.

Grattis och kul att du har lyckats over there :thumbup::D Som sagt behöver du arbetskraft PMa ;)

Jag kan skicka en kontainer med snö om du vill...har så de räcker här ja.. ca 3 dm
3 dm? Det var i förrgår det, idag har vi 45. Så det har blivit lite snöskottande i helgen.

Men som tur är, det har bara varit kallsnö, lätt att skotta altså. :thumbup: Så får man lite

motion under alla ledigdagar med en massa julmat. :sick::wtf:

Mvh.

pools