Cabbe70 January 4, 2010 Report January 4, 2010 Hej.Var mäter man för att kolla om man har 20 eller 24 tums kylare?. Har en 70:a med 302 motor. Ska nämligen införskaffa en fläktkåpa till nämnda bil. /Dan Citera
Janne Holm CMC1740 January 4, 2010 Report January 4, 2010 Att tänka på är också att tidigare än -70 så satt in och ut på samma sida på kylaren Citera
CMC-49 January 4, 2010 Report January 4, 2010 Tag en tumstock och mät bredden 500mm (20")eller 600mm(24") inte så svårt att få fram vilken du har.desutom så är 20" fastskruvad i sidorna medan 24" Är fastsatt med ett fäste uppe på kylaren liksom svårt att förklara men det är stor skillnad på hur se sitter fastmonterade. Citera
Cabbe70 January 5, 2010 Author Report January 5, 2010 Att tänka på är också att tidigare än -70 så satt in och ut på samma sida på kylaren Ok, jag har mina på var sin sida. Citera
Cabbe70 January 5, 2010 Author Report January 5, 2010 Tag en tumstock och mät bredden 500mm (20")eller 600mm(24") inte så svårt att få fram vilken du har.desutom så är 20" fastskruvad i sidorna medan 24" Är fastsatt med ett fäste uppe på kylaren liksom svårt att förklara men det är stor skillnad på hur se sitter fastmonterade. Ok, då har jag en 20" kylare. Tack för info. Citera
Janne Holm CMC1740 January 5, 2010 Report January 5, 2010 Att tänka på är också att tidigare än -70 så satt in och ut på samma sida på kylaren Ok, jag har mina på var sin sida.Det jag menade var att man köpa fel fläktkåpa då den skiljer om man har kylaren med in respektive utlopp på olika sidor, köpte själv fel för några år sedan men nu har jag rätt då jag fick anledning att byta då ett motorfäste gick sönder och fläkten trasade sönder kåpan så då köpte jag en ny under swapmeet i eskilstuna. Citera
CMC-49 January 6, 2010 Report January 6, 2010 Undrar om du inte har fel vad som gäller utgångarna på kylaren!!302upp till -68 H Uppe H Nere-69 och upp H Uppe V nere390-428alla H Uppe V Nereså du har nog fel årsmodell på din motor i bilen eller så har du inte en 302a Att tänka på är också att tidigare än -70 så satt in och ut på samma sida på kylaren Ok, jag har mina på var sin sida.Det jag menade var att man köpa fel fläktkåpa då den skiljer om man har kylaren med in respektive utlopp på olika sidor, köpte själv fel för några år sedan men nu har jag rätt då jag fick anledning att byta då ett motorfäste gick sönder och fläkten trasade sönder kåpan så då köpte jag en ny under swapmeet i eskilstuna.[/quote:v16b0r0p] Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 6, 2010 Report January 6, 2010 Hej.302 69-70 har även dessa uppe höger nere vänster, detta har att göra med att vattenpumpen blev en annan variant. Vanligast är att man bytt vattenpump och då använt ellerinhandlat till 289 eller tidigt 302, alla pumpar för 289-302 passar mot transmissionskåpa smalblock oavsett årsmodell. Det är också mycket vanligt att man drar om nedre kylarslangför att få det att passa mot kylaren, eller att man byter kylare istället med in och ut så att det passar mot vattenpumpen .Många med felmonterad modell vattenpump som har utlopp fel vet också vilket H-vete det är att avläsa tändning, detta är annars obefintligt med rätt grejor monterade. Citera
Recommended Posts