Jump to content

Recommended Posts

MVH Lase.Skit och jävlar med 22 minusgrader började jag undra om jag hade nog med glyckol

i Mustangen , fort som fan en julaftonsmorgon så for man ut till garaget och startade upp

pärlan. :shock:

Sedan for man fort som satan och köpte mera glyckol och pyttsade i Mustangen under gång. :crazy:

så får man Hoppas att det räcker.

MVH Lasse. 8)

Jag köpte en V70 av en bilhandlare i Malmö för några veckor sedan.

Brände upp med den till Bollnäs där det var -30, vilket det visade sig

att Volvon inte är van vid. Fanns bara glycol för -16 i bilen.

Tur att man kollade !

Men min Musse står i Malmö, där är det väl runt 0 ?

Så den klarar sig nog bra. :--

Det är bra med varmgarage och filt över bilen. Då står den gott och myser til dom varmare dagarna kommer.

Berra

egentligen är det bättre med kallgarage och utan filt eftersom det normalt sett är mindre fukt i ett garage med minusgrader och fukt är dåligt för parkerade bilar.

Men min Musse står i Malmö, där är det väl runt 0 ?

Så den klarar sig nog bra. :--

Men du har väl glykol i vattnet ändå? :roll:

Glykolen motverkar rostbildning i motorn. Det vet du väl? ;)

Mvh.

pools

ÄHHH så jäkla kallt är det inte :? , en resa norr ut i landet bekräftar det,

glykol skall man ALLTID ha i kylsystemet om

man vill spara motor och anat runt detta med kylning 8) .

Jag är rädd för att många har lite lite glykol, främst i våra bruksvagnar :roll: ,

många nöjer sig med att kolla en gång och andra kollar aldrig, dom flesta

är nöjda med att klara -20 och nöjer sig med det :eh: .

Tur är att kylsystemet är skyddat om man har glykol för -20 men om

det blir mer stillastående så gör det inte så mycket :problem: , problemet

kommer när man börjar köra :shock: , fartvinden som möter fronten i 70km

när det är -20 i luften är den dubbla och det är då det kan hända otrevliga

saker :( .

Ett gammalt trick eller räddning 8) är att skära till en bit kartong från en

kartong av större mått och med lite ståltråd montera denna bit framför

kylgaller i fronten :) , man får dock inte glömma att ta bort den då temperaturen

blir behagligare ;) .

Men som sagt tidigare även hobbybilen skall ha glykol i kylaren om än för

mindre antal minusgrader, 50/50 är rekomenderat. :thumbup::wave:

Tja nu har det varit jul sedan nyår och nu trettonhelgen och har nu kört med etanolblandning till ca 50%. Men nu måste man snart börja arbeta igen och då blir det svårt med en 50% etanolblandning.

Så har ni något förslag på hur man gör så att det inte bildas några korrosionsskador :roll:

Tja nu har det varit jul sedan nyår och nu trettonhelgen och har nu kört med etanolblandning till ca 50%. Men nu måste man snart börja arbeta igen och då blir det svårt med en 50% etanolblandning.

Så har ni något förslag på hur man gör så att det inte bildas några korrosionsskador :roll:

Oj, oj, oj, nu är det snart dags att börja blanda ut etanolen med lite lättöl, för att sakta

gå in på lite kaffe mellan ölen. Men du, det börjar som sagt att bli bråttom nu. :thumbup:

I morron är det vardag igen! :sick::sick:

Ha're,

pools

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...