Lassemålare CMC 2071 January 6, 2010 Report January 6, 2010 MVH Lase.Skit och jävlar med 22 minusgrader började jag undra om jag hade nog med glyckoli Mustangen , fort som fan en julaftonsmorgon så for man ut till garaget och startade upppärlan. Sedan for man fort som satan och köpte mera glyckol och pyttsade i Mustangen under gång. så får man Hoppas att det räcker.MVH Lasse. Citera
Tobias CMC1505 January 6, 2010 Report January 6, 2010 Jag köpte en V70 av en bilhandlare i Malmö för några veckor sedan.Brände upp med den till Bollnäs där det var -30, vilket det visade sigatt Volvon inte är van vid. Fanns bara glycol för -16 i bilen.Tur att man kollade !Men min Musse står i Malmö, där är det väl runt 0 ?Så den klarar sig nog bra. Citera
CMC 1061 Berra January 6, 2010 Report January 6, 2010 Det är bra med varmgarage och filt över bilen. Då står den gott och myser til dom varmare dagarna kommer.Berra Citera
grufman January 6, 2010 Report January 6, 2010 Det är bra med varmgarage och filt över bilen. Då står den gott och myser til dom varmare dagarna kommer.Berraegentligen är det bättre med kallgarage och utan filt eftersom det normalt sett är mindre fukt i ett garage med minusgrader och fukt är dåligt för parkerade bilar. Citera
Gtttggg January 6, 2010 Report January 6, 2010 Fuktslukare för båtar, förråd etc är bra under vintertid i garage. Tar bort dåligt luft också och finns att köpa hos biltema tex. Citera
pools January 6, 2010 Report January 6, 2010 Men min Musse står i Malmö, där är det väl runt 0 ?Så den klarar sig nog bra. Men du har väl glykol i vattnet ändå? Glykolen motverkar rostbildning i motorn. Det vet du väl? Mvh.pools Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 6, 2010 Report January 6, 2010 ÄHHH så jäkla kallt är det inte , en resa norr ut i landet bekräftar det, glykol skall man ALLTID ha i kylsystemet om man vill spara motor och anat runt detta med kylning .Jag är rädd för att många har lite lite glykol, främst i våra bruksvagnar , många nöjer sig med att kolla en gång och andra kollar aldrig, dom flesta är nöjda med att klara -20 och nöjer sig med det .Tur är att kylsystemet är skyddat om man har glykol för -20 men omdet blir mer stillastående så gör det inte så mycket , problemet kommer när man börjar köra , fartvinden som möter fronten i 70km när det är -20 i luften är den dubbla och det är då det kan hända otrevliga saker .Ett gammalt trick eller räddning är att skära till en bit kartong från en kartong av större mått och med lite ståltråd montera denna bit framför kylgaller i fronten , man får dock inte glömma att ta bort den då temperaturenblir behagligare .Men som sagt tidigare även hobbybilen skall ha glykol i kylaren om än förmindre antal minusgrader, 50/50 är rekomenderat. Citera
Janne Holm CMC1740 January 6, 2010 Report January 6, 2010 Tja nu har det varit jul sedan nyår och nu trettonhelgen och har nu kört med etanolblandning till ca 50%. Men nu måste man snart börja arbeta igen och då blir det svårt med en 50% etanolblandning.Så har ni något förslag på hur man gör så att det inte bildas några korrosionsskador Citera
pools January 6, 2010 Report January 6, 2010 Tja nu har det varit jul sedan nyår och nu trettonhelgen och har nu kört med etanolblandning till ca 50%. Men nu måste man snart börja arbeta igen och då blir det svårt med en 50% etanolblandning.Så har ni något förslag på hur man gör så att det inte bildas några korrosionsskador Oj, oj, oj, nu är det snart dags att börja blanda ut etanolen med lite lättöl, för att saktagå in på lite kaffe mellan ölen. Men du, det börjar som sagt att bli bråttom nu. I morron är det vardag igen! Ha're,pools Citera
Bullen-68Ht January 7, 2010 Report January 7, 2010 Klart man kollar frysskyddet bor i en kallhåla har nu -34°c. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.