Edeson January 7, 2010 Report January 7, 2010 Någon som känner till Ford´s toleranser på borrningen av cylindrar till 302 (första generationen)?Jag har ett nyborrat block som vid kontroll visar sej avvika 0.15 mm (som mest) från topp till botten av cylindern, cylindern lutar alltså i förhållande till vevaxeln, diametern är ok.Felet finns på cylinder 5-8, motorn "käkar" upp mitt axiallager på ett par timmar.Har kontrollmätt veven på på tre olika firmor, spikrak, även kontrollerat stakarna inget fel där heller.Provat två turbiner, t.o.m kört motor utan turbin, samma fel !Men som sagt, skulle vara intressant att få reda på Ford´s tolerans på borrning./Edeson Citera
göran cmc 302 April 20, 2010 Report April 20, 2010 Tycker Du skall gå tillbaka till den som "renoverat" blocket.0,15mm topp till botten kan en beg/oborrad cylinder ha - inte en nyborrad! Citera
Edeson April 21, 2010 Author Report April 21, 2010 Jo då, problemet har diskuterats flera gånger med motorfirman.Där säger man just det du nämner att blocket "förmodligen var snett från början, vanligt på amerikanska motorer".Den maskin dom använder fästs på blockets deck och följer cylinderns lopp, är loppet snett från början förblir det så även när det är bearbetat.Har pratat med andra motorfirmor som använder annan metod där man utgår från ramarna på blocket och borrar då vinkelrätt mot veven, känns mer rätt.Svårt att komma tillrätta med, omborrning är lika med nya kolvar och en kostnad på 7-8 tusen.Det är därför jag söker tolerans/krav från Ford för att ha något att "sticka under näsan", men det kanske inte finns någon sådan tolerans.Hälsningar Edeson Citera
1096 April 21, 2010 Report April 21, 2010 Det är ju visserligen en vinkelmotor vi pratar om här men att köra ett lopp som inte håller rät vinkel på detta vis du beskriver borde bli lite knas - såvida du inte har en väldigt slak stake... Eller att denna är knäckt så du rätar ut vinkelfelet, man skulle kunna tänka sig att staken sen kan vandra på kolvbulten för att ta upp felet. Nu är det ju redan konstaterat men det är ju ganska enkelt att kolla genom att dra runt motorn och känna att vevstakarna kan röra sig fritt i linje med vevaxeln med det mått som är rekommenderat - på hela varvet, inte bara när vevtapparna ligger i "botten" då det oftast är smidigast att mäta spelet. Då märker man direkt om det knyter sig nånstans... när man ändå sätter ihop maskinen menar jag.Jag renoverade en vevaxel till en gammal Ford V8 för en tid sen där man lyckats med att helt enkelt förstöra flänsen som trycker mot axiallagret, i detta fall i bakkant på vevaxeln. Hade resulterat i att varje gång man kopplat ur så tog veven i blocket i framänden... Måste sågat rätt bra... Fungerade motorn innan renovering så vore det ju ganska osannolikt att loppet var snett tidigare - eller?Men låt dom räta upp loppet och tryck i ett foder.... blir ju inte så himla dyrt... Om man nu har kvar förtroendet för firman.Mvh, Citera
Edeson April 22, 2010 Author Report April 22, 2010 Som originalmotor fungerade allt som det skulle, det efter borrning och strokning som problemet kom.Får förhoppningsvis hem block och vev till helgen, skruvar ihop igen (för 4 gången tror jag ).Jag har inte känt att något går onormalt kärvt vid rotering, men ska titta lite extra på det du nämner.Tackar för tipset.Hälsningar Edeson Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.