stickan ht-68 January 11, 2010 Report January 11, 2010 Hej. Har en liten undran ang c4:an. När jag ligger och krypkör ca 30 km så rusar den upp lite någon sekund mellan växlingarna samt att jag får ett klonkande ljud i bakaxeln. Det klonkande ljudet kommer mest troligt från klumpen, antagligen schimsen eller något lager, kardanknutarna känns stabila. Bakaxeln ska genomgå en renovering nu till våren så den är inte aktuell nu,det är rusningen av lådan jag skulle vilja ha ett tips om vad orsaken kan vara.När jag lägger lite tryck på gasen då växlar den perfekt. Jag har bytt olja till rekommenderad sort och mängd och rengjort filtret varmkört motorn och dragit lådan på samtliga växlar och kontrollerat stickan när den står på park men problemet är kvar.Vidare så har jag ett pysande ljud från bromsklockan när jag bromsar, det är väl en läcka i membranet antagligen men kan det ha något samband med c4:ans växlingar. På bilprovningen så var bromsverkan helt ok. Tacksam för alla tips och råd.Finns det någon runt Gävleområdet som är kunnig på renovering av bakaxlar så tar jag emot tips på det också. Citera
bj0rne January 11, 2010 Report January 11, 2010 Har du testat att justera bromsbanden?Jag hade liknande problem (fast endast vid växling till 3'an) blev marginellt bättre efter justering men det slutade med byte av samtliga lameller i lådan.Delarna var inte jättedyra om jag minns rätt men det krävs en del jobb för att fixa det.Hoppas det löser sig på ett bra sätt./Björn Citera
stickan ht-68 January 11, 2010 Author Report January 11, 2010 Hej Björn, jo det är samma problem för mig, det är växlingarna från 2:an till 3:an. Har inte provat att justera banden så det får bli till våren när jag plockar ur kärran och kan testa den.Har jag tur så kanske det hjälper med att justera banden. Är ju ingen hejare på c4:or men banden är ju enkelt att justera, däremot byte av lameller blir nog troligtvis ett fall för bättre kunnande personer, men du kanske har ett tips på huvudförfarandet i stora drag hur det går till. Jag har ju Chiltons reparations manual så jag får fördjupa mig i den innan man gör något.Tack för svaret i alla fall. Stickan. Citera
bj0rne January 12, 2010 Report January 12, 2010 Jag har ioförsig skruvat lite med lådor innan men det är egentligen mest en fråga om renlighet och att verkligen hålla reda på var delarna ska sitta.Om det är något som är trasigt eller slitet kan dock vara väldigt svårt att se om man inte är van.Lycka till!/Björn Citera
stickan ht-68 January 12, 2010 Author Report January 12, 2010 ska prova med banden först så får vi se om det hjälper, annars blir det till att lämna in c4:an för en grundligare överhalning, mitt kunnande sträcker sig inte så långt till att göra en grundligare överhalning själv. Tack i alla fall Björn.Mvh.stickan Citera
Dr. Olsson February 13, 2010 Report February 13, 2010 Hej, jag är inte jättebra på lådor, men Lasse på Norrorts Bil & Van Service vet va han sysslar med. Ring och lyssna med han så får du kanske en liten idé. Annars vet jag att han gärna tar in lite äldre lådor. Kan du lika gärna passa på att preppa den lite //Emil Citera
sickan February 14, 2010 Report February 14, 2010 Byt tätningarna på kolvarna som trycker på banden det funka för mig Citera
stickan ht-68 February 17, 2010 Author Report February 17, 2010 tack för alla tips. Upptäckte att modulatorn var paj samt en del torra och spruckna vacumslangar. Ska byta ut modulator, slangar, samt justera banden, byta olja, rengöring av filter så får vi se vad som händer till första provkörningen när det blir snöfritt på våra vägar, när det nu blir, det verkar avlägset just nu. En annan undran, byte av tätningarna till kolvarna, är det en större operation, är väl ingen direkt hejare på C4:or. Tips i stora drag vore till hjälp. Citera
stickan ht-68 July 16, 2011 Author Report July 16, 2011 Efter att ha gort en totalrenovering hos Christers Automat i Valbo av C4:an med bla extra lamell, TCI shift kit så funkar allt klockrent och inga läckage. Citera
pools July 16, 2011 Report July 16, 2011 Hej!Tack för att du uppdaterade! Det är alltid bra att tala om vad som händer,så alla kan se vad som behövdes för att komma tillrätta med sina problem.Men, du fick aldrig veta vad som var felet?Mvh.P-O Citera
stickan ht-68 July 17, 2011 Author Report July 17, 2011 Jepp, slitna band och brända lameller. Kostnad: ca 4300 kr och lådan är som ny, både in och utvändigt. Citera
pools July 17, 2011 Report July 17, 2011 4 300:-? Det var billigt! Renoverade min C6:a i fjol vinter, kom undan just under 6 000:-Det tyckte jag var billigt. 2 900:- för delarna och 3 000:- för jobbet.Mvh.P-O Citera
stickan ht-68 July 18, 2011 Author Report July 18, 2011 4 300:-? Det var billigt! Renoverade min C6:a i fjol vinter, kom undan just under 6 000:-Det tyckte jag var billigt. 2 900:- för delarna och 3 000:- för jobbet.Mvh.P-OPriset stämmer. Packningssatser, oringar,TCI shift kit, lameller mm, allt ingick, kunde även beställa villken lack du ville ha på lådan till samma pris dessutom gör Christer ett utmärkt jobb. Citera
Smålle July 26, 2011 Report July 26, 2011 Hej och tack för tippset - ny här på forumet . Jag har Vart till christers automat i valbo jag med nu och som du skrev är han kanon .Min c6:a växlar stenhårt vid gaspådrag och går helt acceptabelt när jag kör lugnt änndå . 8700 kr blev det lackat och klart . Var på jakt efter en linelock och det hade christers automatlådor på lager och han hade en del på lager från tci - tci verkar ha grymmt med prylar .jag är på jakt efter ett servo - sugen på kuggstång och elservo .Några erfarenheter ?? på forumet - ska jag skapa en ny tråd . Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.