Jump to content

Recommended Posts

Har ett par kickpaneler med uttag för högt. Köp vilka standard högt du vill skruvas dit med fyra skruv.

Passar 65-66 ht, fb

Säljes pga felköp har en cab.

Ge ett bud, helt nya i kartong ifrån NPD.

CMC 945

Mario Bretschneider

Näckrosvägen 4

66931 Deje

070-6205740

Själv skulle jag nog behållit original och byggt in högtalare i dörren.

Se till att bygga en låda bakom så att ljudet riktas utåt.

Sen kan man lite trixit fixa hål bakom originalklädsen och voilá, du har ett gömt stereosystem och kan välja

vilka högtalare du vill ha.

Har ett par kickpaneler med uttag för högt. Köp vilka standard högt du vill skruvas dit med fyra skruv.

Passar 65-66 ht, fb

Säljes pga felköp har en cab.

Ge ett bud, helt nya i kartong ifrån NPD.

CMC 945

Mario Bretschneider

Näckrosvägen 4

66931 Deje

070-6205740

Jag har en 67a!

Har ett par från NPD den kraftigare modellen 120W.

Jag har en cab så ljudet kunde varit bättre.

Köp utan högtalare o sätt i ett par ordentliga 6 1/2".

Det hade jag satsat på.

Det tycker jag också. Dörrarna ger en större resonanslåda än kickpanelerna.
Se till att bygga en låda bakom så att ljudet riktas utåt.
Själva dörren är ju resonanslåda. Att bygga BRA ljud i en en bil går inte.

Det blir allt för många kompromisser. Men man kan försöka göra det så bra det går.

Dörrarna är en hyfsat bra låda.

Mvh.

pools

Bygga ljud i dörrar dvs montera högtalare är svåraste delen när det gäller ljudbygge. Har man för stora högtalare, tar det i fönsterveven eller högtalarmagneten är i vägen för rutan.

Ett tag var jag inne att bygga en liten låda för 6x9" högtalare och montera fast det på kardantunneln framför växelspaken (funkar bara om mittkonsol saknas) men slopade idén pga mina extramätare är i vägen. Jag fick se artikel i en Wheels-tidning om en bil där en av bilderna visade inredningen och visade tydligen högtalarlådan på kardantunneln.

Jag håller på att pilla ihop en restomod 66'a och där blir det stereo med lite självförtroende.

Efter mycket klurande och testande kan jag konstatera att det inte är så lätt att få till det i en gammal Musse.

Trångt i dörrarna, lite plats vid kickpanelerna, tajt i panelen mm mm.

Jag skulle nog satsa på hyffsade högtalare i hatthyllan och ett par 4tummare av hög kvalitet i panelen (där orginalhögtalaren sitter).

Har själv monterat ett par Clarion 6*9 i hatthyllan och JL-Audio 4tummare i panelen (och en massa annat :-- ).

Tänk också på att en huvudenhet som lämnar t.ex. 4*40watt inte alltid orkar med lika mycket som ett slutsteg på 4*40 watt (och alltså inte låter lika bra).

Man ska dessutom inte jämföra prylar med olika förutsättningar.

Om huvudenheten ligger i en hög prisklass så kanske den inte är hjälpt av ett slutsteg i lägre prisklass :?

Vill man att det inte ska synas så blir det ju givetvis ännu svårare.....

Hoppas du får till det på ett sätt som du trivs med :thumbup:

/Björn

Oj!!! glömde en sak, Ljudisolera, ljudisolera, ljudisolera......

Tror inte att man kan överdriva det.....(kanske om man tänker på vikten, men...)

/Björn

Det beror på lite olika saker....

Hur djupa är dom?

Tar magneten för stor plats?

Kommer dom att vara ivägen för t.ex. fönsterveven?

Jag har fortfarande inte klurat ut hur jag ska montera högtalare i dörrarna....jobbar vidare på det (bland annat) under vintern.

En masonitskiva med samma form/storlek som dörrsidan agerar testpanel för tillfället 8)

/Björn

Jag skulle nog satsa på hyffsade högtalare i hatthyllan och ett par 4tummare av hög kvalitet i panelen (där orginalhögtalaren sitter).

Har själv monterat ett par Clarion 6*9 i hatthyllan och JL-Audio 4tummare i panelen (och en massa annat :-- ).

Ett högtalarelement på 4 tum ger inte särskillt mycet bas. Det är emot dom fysiska lagarna. Har med konens fysiska storlek att göra.

Och är dom dessutom placerade i instrumentpanelen utan resonanslåda, ger dom ännu mindre bas. Därför kommer dom bara att kunna

återge mellanregister och diskant. Men det är OK i panelen. Om man har en extra baslåda i skuffen t.ex. Basen är ju inte riktningskänslig.

Man hör ingen stereoeffekt i basen.

Tänk också på att en huvudenhet som lämnar t.ex. 4*40watt inte alltid orkar med lika mycket som ett slutsteg på 4*40 watt (och alltså inte låter lika bra).

Man ska dessutom inte jämföra prylar med olika förutsättningar.

Om huvudenheten ligger i en hög prisklass så kanske den inte är hjälpt av ett slutsteg i lägre prisklass :?

Men du, effekten har väl inget med ljudkvalliteten att göra. Eller? :think: 4*40 watt är väl 4*40 watt oberoende av slutsteg.

Tänk också på att 40 watt i en bil är VÄLDIGT mycket! Beroende då på om man har 4 eller 8 ohms högtalare,

men det är väl 4 ohmare vi använder i bilar. Om vi tänker oss en vanlig stereo hemma i vardagsrummet, eller

i köket. Om vi slölyssnar på den, så kanske den ger 3-5 watt, för en lagom hög volym. Om vi ökar på volymen

lite grann, bara för att vi hör en skitbra låt, då tycker vi att det låter ungefär dubbelt så högt. Men effekten

har ökat tiofallt. En liten ökning, så pass att vi hör att det blir något högre, ökar effekten med det dubbla. (3 dB.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Detta börjar bli väldigt teoretiskt märker jag. Men kontentan är ändå att 40 watt i en bil ger VÄLDIGT hög volym.

Bilen har inte lika stor volym som köket eller vardagsrummet, och ljudet blir därför väldigt kompakt.

Mvh.

pools

Vet inte alls hur det ser ut i din bil med plats å så vidare men ett tipps är 2 vägs Phoenix gold system.

Har ett 6,5 system som framsystem å 5,25 system som baksystem.

Det är väldigt fint å klart ljud trots orginalstereon.Jag har två 12" basar i skuffen så det ligger inte så mycke bas

på dom men 6,5" kan du få väldigt fin bas ifrån.

Själva dörren är ju resonanslåda. Att bygga BRA ljud i en en bil går inte.

Det blir allt för många kompromisser. Men man kan försöka göra det så bra det går.

Dörrarna är en hyfsat bra låda.

Mvh.

pools

Då går mycket av ljudet ut i dörren och ut ur bilen.

Egentligen ska alla högtalare sitta i lådor, helst ska lådorna också tätas med silikon så man vet att det är helt tätt.

På så vis får du ljudet dit du vill, inte inte bakåt å runtom.

Här om veckan satte jag in ett par schyssta MDS högtalare i Volvon, slängde ut original och in med dom i dörren bara.

Värsta är att det låter lika mycket utanför bilen som inne.

Har börjat på nytt jobb där vi till stor del bygger ljudsystem för att överleva.. så man har lärt sig en hel del faktiskt.

.. har silikon på händerna mest hela dagarna. :wtf:

Jag skulle nog satsa på hyffsade högtalare i hatthyllan och ett par 4tummare av hög kvalitet i panelen (där orginalhögtalaren sitter).

Har själv monterat ett par Clarion 6*9 i hatthyllan och JL-Audio 4tummare i panelen (och en massa annat :-- ).

Ett högtalarelement på 4 tum ger inte särskillt mycet bas. Det är emot dom fysiska lagarna. Har med konens fysiska storlek att göra.

Och är dom dessutom placerade i instrumentpanelen utan resonanslåda, ger dom ännu mindre bas. Därför kommer dom bara att kunna

återge mellanregister och diskant. Men det är OK i panelen. Om man har en extra baslåda i skuffen t.ex. Basen är ju inte riktningskänslig.

Man hör ingen stereoeffekt i basen.

Tänk också på att en huvudenhet som lämnar t.ex. 4*40watt inte alltid orkar med lika mycket som ett slutsteg på 4*40 watt (och alltså inte låter lika bra).

Man ska dessutom inte jämföra prylar med olika förutsättningar.

Om huvudenheten ligger i en hög prisklass så kanske den inte är hjälpt av ett slutsteg i lägre prisklass :?

Men du, effekten har väl inget med ljudkvalliteten att göra. Eller? :think: 4*40 watt är väl 4*40 watt oberoende av slutsteg.

Tänk också på att 40 watt i en bil är VÄLDIGT mycket! Beroende då på om man har 4 eller 8 ohms högtalare,

men det är väl 4 ohmare vi använder i bilar. Om vi tänker oss en vanlig stereo hemma i vardagsrummet, eller

i köket. Om vi slölyssnar på den, så kanske den ger 3-5 watt, för en lagom hög volym. Om vi ökar på volymen

lite grann, bara för att vi hör en skitbra låt, då tycker vi att det låter ungefär dubbelt så högt. Men effekten

har ökat tiofallt. En liten ökning, så pass att vi hör att det blir något högre, ökar effekten med det dubbla. (3 dB.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Detta börjar bli väldigt teoretiskt märker jag. Men kontentan är ändå att 40 watt i en bil ger VÄLDIGT hög volym.

Bilen har inte lika stor volym som köket eller vardagsrummet, och ljudet blir därför väldigt kompakt.

Mvh.

pools

Mycket fakta på en gång :)

4-tummarna fram är i mitt fall en kompromiss då jag inte vill såga sönder panelen, bättre ljud ur dom än ur inga alls (basen tar jag igen på annat sätt).

Angående effekten i en huvudenhet vs ett slutsteg så kan jag skriva under på att det ÄR skillnad i verkligheten.

Provspela t.ex. en Pioneer huvudenhet som levererar 4*40 watt och koppla sedan in ett likvärdigt slutsteg (samma tillverkare, samma effektuppgift, samma högtalare, samma bil, samma strömförsörjning, samma huvudenhet och spela samma skiva) så brukar det vara ganska markant skillnad, jag har testat vid ett antal tillfällen.

Om vi tänker oss en vanlig stereo hemma i vardagsrummet, eller

i köket. Om vi slölyssnar på den, så kanske den ger 3-5 watt, för en lagom hög volym. Om vi ökar på volymen

lite grann, bara för att vi hör en skitbra låt, då tycker vi att det låter ungefär dubbelt så högt. Men effekten

har ökat tiofallt.

det gäller väl även för bilen?

Värt att tänka på kan också vara att det dels finns en massa störande ljud i en bil som man inte har hemma i vardagsrummet plus att det "läcker ut" en massa ljud ur bilen, dessutom är inte vardasrummet (för det mesta) isolerat och klätt med en massa textilmaterial. (Jag tycker det är lite svårt att jämföra vardagsrummet med bilen, helt skilda världar)

Kul tråd även om den kanske spårat ur en liten aning :D

/Björn

Angående effekten i en huvudenhet vs ett slutsteg så kan jag skriva under på att det ÄR skillnad i verkligheten.

Provspela t.ex. en Pioneer huvudenhet som levererar 4*40 watt och koppla sedan in ett likvärdigt slutsteg (samma tillverkare, samma effektuppgift, samma högtalare, samma bil, samma strömförsörjning, samma huvudenhet och spela samma skiva) så brukar det vara ganska markant skillnad, jag har testat vid ett antal tillfällen.

Vad menar du med "markant skillnad"? Är det djupare bas, renare register eller låter det högre? Om det är effekten, d.v.s. hur högt det låter, då är tillverkarens uppgifter för huvudenheten inte riktigt sanna. Men om det gäller ljudkvalliteten, då kan jag hålla med dej.

Värt att tänka på kan också vara att det dels finns en massa störande ljud i en bil som man inte har hemma i vardagsrummet plus att det "läcker ut" en massa ljud ur bilen, dessutom är inte vardasrummet (för det mesta) isolerat och klätt med en massa textilmaterial. (Jag tycker det är lite svårt att jämföra vardagsrummet med bilen, helt skilda världar)

Kul tråd även om den kanske spårat ur en liten aning :D

/Björn

Nej, man kan absolut inte jämföra vardagsrummet med bilen. Det var bara ett exempel för att förstå hur effekt kontra ljudnivå fungerar. Ja, lite OT har det blivit, men det är ett intressant ämne som går att diskutera hur mycket som helst.

Lycka till med byggandet. :thumbup: Själv har jag inte gjort särskilt mycket för bra ljud i Mussen, men det kommer säkert. Jag har ju i alla fall jobbat som radio & TV-tekniker i min ungdom. Och har monterat en och annan "bilstereo". Men det är länge sedan nu. Men principerna var samma då också. :angel:

Mvh.

pools

Lite bilder kommer kanske när det är "återställt", ligger på hyllan just nu pga bakskärmsbyte och lack.

Ni som petat in stereoprylar av olika slag i era Mussar kan väl lägga in lite bilder på det?

Alltid intressant att se hur andra gjort 8)

/Björn

Lite bilder kommer kanske när det är "återställt", ligger på hyllan just nu pga bakskärmsbyte och lack.

Ni som petat in stereoprylar av olika slag i era Mussar kan väl lägga in lite bilder på det?

Alltid intressant att se hur andra gjort 8)

/Björn

Modern "stereo" i gammal Musse: :P

IMGP3384.JPG[/attachment:3ufww59j]

I haskfacket sitter den moderna med SD-kortläsare och touchscreen. Den gamla fungerar bara

som strömbrytare till den nya. Gissa om passageraren blir fundersam när man vrider på "radion"

och man väljer musik med fjärren! :thumbup:

Mvh.

pools

Ska man bygga högtalar-låda, bör det tätas med silicon som det nämndes i ämnet MEN vissa högtalare kräver aeroportar + isolering (gul isoleringsmaterial för husväggar går bra) för det ska låta bra och i det fallet behövs beräkning på hur stor lådan ska vara. Detta gäller speciellt subwoofer. Andra modeller går bra i sluten låda.

Jag byggde en gång en 60 liters låda med dubbla 3" aeroportar för 12" JBL subwoofer till en 2,9 V6 Sierra kombicoupe. Resultatet blev kanon och jag hade tur att bakrutan höll för trycket samt aeroportarna funkade som defroster till bakrutan. ;) Detta var på 90-talet när dunka dunka-ljud på hög volym var poppis i bilarna och den här musiken var ganska vanligt bla på ljudtävlingar samt i egna bilar.

http://www.youtube.com/watch?v=TjoQiqY9 ... re=related

Ska man bygga högtalar-låda, bör det tätas med silicon som det nämndes i ämnet MEN vissa högtalare kräver aeroportar + isolering (gul isoleringsmaterial för husväggar går bra) för det ska låta bra och i det fallet behövs beräkning på hur stor lådan ska vara. Detta gäller speciellt subwoofer. Andra modeller går bra i sluten låda.
Ah, nu kommer vi in på mitt riktiga område. :clap: Ska man bygga högtalarlådor, då behövs helt andra beräkningsformler. Man måste veta ALLA data hos ett högtalarelement. Det går liksom inte bara att ta ett 12" element och göra en låda, och tro att det kommer att låta bra. Man måste göra beräkningar utifrån elementets data. Vilken resonansfrekvens elementet har. Hur stor konytan är. En massa data som man enklast matar in i ett dataprogram, för att få veta hur stor lådan ska vara, hur stor basreflexöppningen ska vara, (det du kallar aeroport), hur långt basreflexröret ska vara, o.s.v. En snabb Googling gav detta: http://www.drkrupp.se/hifi/box_basreflex.html

Och detta: http://www.drkrupp.se/hifi/ovrigt_forme ... tml#reflex

Här finns ett gratis beräkningsprogram: http://www.hifikit.se/showpic.php?p=pro ... asyCAD.jpg

Och ska man ha riktigt bra dämpmaterial, så gäller bara fårull. ("gul isoleringsmaterial för husväggar" går inte alls bra!) Men det finns billigare och mera lättåtkomligare material. Som "Acoustic ULL", t.ex.

OT igen, men va´f-n ni triggar mej ju! :wtf:

Mvh.

pools

Ska man bygga högtalar-låda, bör det tätas med silicon som det nämndes i ämnet MEN vissa högtalare kräver aeroportar + isolering (gul isoleringsmaterial för husväggar går bra) för det ska låta bra och i det fallet behövs beräkning på hur stor lådan ska vara. Detta gäller speciellt subwoofer. Andra modeller går bra i sluten låda.
Ah, nu kommer vi in på mitt riktiga område. :clap: Ska man bygga högtalarlådor, då behövs helt andra beräkningsformler. Man måste veta ALLA data hos ett högtalarelement. Det går liksom inte bara att ta ett 12" element och göra en låda, och tro att det kommer att låta bra. Man måste göra beräkningar utifrån elementets data. Vilken resonansfrekvens elementet har. Hur stor konytan är. En massa data som man enklast matar in i ett dataprogram, för att få veta hur stor lådan ska vara, hur stor basreflexöppningen ska vara, (det du kallar aeroport), hur långt basreflexröret ska vara, o.s.v. En snabb Googling gav detta: http://www.drkrupp.se/hifi/box_basreflex.html

Och detta: http://www.drkrupp.se/hifi/ovrigt_forme ... tml#reflex

Här finns ett gratis beräkningsprogram: http://www.hifikit.se/showpic.php?p=pro ... asyCAD.jpg

Och ska man ha riktigt bra dämpmaterial, så gäller bara fårull. ("gul isoleringsmaterial för husväggar" går inte alls bra!) Men det finns billigare och mera lättåtkomligare material. Som "Acoustic ULL", t.ex.

OT igen, men va´f-n ni triggar mej ju! :wtf:

Mvh.

pools

Hallå! Vrid tillbaks klockan från nutid. På tidigt 90-tal var det inte så vanligt med datorer hemma överhuvudtaget som dessutom hade dataprogram för sånt här så jag fick göra beräkningarna "manuellt" för anpassa lådan och aeroportarna till subwoofern. Aeroport är vanligaste benämningen i min trakt när jag byggde ljudet. Jag håller inte med dig om att gul isoleringsmeterial går inte alls bra för ljudet blev faktiskt bättre än vad jag hade väntat mig.

Hallå! Vrid tillbaks klockan från nutid. På tidigt 90-tal var det inte så vanligt med datorer hemma överhuvudtaget som dessutom hade dataprogram för sånt här så jag fick göra beräkningarna "manuellt" för anpassa lådan och aeroportarna till subwoofern. Aeroport är vanligaste benämningen i min trakt när jag byggde ljudet. Jag håller inte med dig om att gul isoleringsmeterial går inte alls bra för ljudet blev faktiskt bättre än vad jag hade väntat mig.

OK! :D:?;)

Alla är saliga i sin tro! ;)

Mvh.

pools

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...