Jump to content

Recommended Posts

Hej alla mustangfrälsta!

Som angivet i tråden så söker jag febrilt efter effekt och vridmomentsuppgifter för "femnollan" i Mustang Foxbody. Finns dessutom ungefärliga bredd- och längdmått samt vikt så skulle det vara mycket värdefullt! :thumbup:

Effekten har jag via blocket och bilregistret ;) fått fram på i alla fall årsmodellerna -87 och -88 ligger på 228 hk vilket är helt okej i det aktuella fallet då min dröm är att använda en sådan här motor i en helt annan bil... Dessutom har den ju katalysatorer original vilket också är bra ev. besiktning och reggning men jag misstänker att vridmomentet är alldeles för högt. Någon som har någon länk till någon bra förteckning över "performance" i olika årsmodeller och utföranden av 5.0?

Stort tack på förhand!

Morst.

5.0 High Output "Mustang"

1987 - 1992 225hp@4200rpm 300lbft@3200rpm (407Nm)

1993 205hp@4200rpm 275lbft@3000rpm (373Nm)

Inför 1993 ändrade Ford sina rutiner för att effektmäta sina motorer, därav den lägre angivna effekten på 5.0 93-95. Eller kanske man inte ville visa att den fortfarande höll måttet bra mot nya 4.6an? Man gjorde nämligen inga större förändringar beträffande motorerna, motorstyrning eller bitarna runtomkring - som skulle motivera för en lägre effekt.

Visserligen slopade man de smidda TRW kolvarna från o med ´93 med detta borde sannolikt inte sänka effekten på det vis siffrorna säger... Ford bekräftade även själva att det hela berodde på att testmetoderna ändrades för att bli mer "rättvisande".

Till sist skulle jag inte kunna tänka mig att en frisk och välmående "femnolla" skulle kunna hålla sig vid de 225hk om man lät den snurra i en bromsbänk idag.

Tackar för ett bra och utförligt svar, 1096!

Suck, det var som jag misstänkte, trots en ganska moderat effekt så har femnollan alldeles för mycket vridmoment för att den ska gå att registrera... :( Sorgligt men sant.

Tack ska du ha i alla fall!

/Morst

  • 6 months later...

Hepp!

Tar och sparkar lite liv i min gamla tråd igen.

Efter lite efterforskningar visar det sig att det faktiskt går alldeles utmärkt att registrera en femnolla i den aktuella bilen, som ombyggt fordon får man ha en motor med högre effekt och mer vrid än det som står specat för den aktuella karossen förutsatt att bromsar, hjulupphängningar, infästningar och drivlinan bedöms orka med detta! Trevligt, trevligt! :thumbup:

Det första problemet jag stött på är helt enkelt att få tag i en femnolla då de verkar var rejält sällsynta som begagnade. I samband med att jag skapade den här tråden hittade jag faktiskt en komplett motor med motorfästen, T-5 WC-låda monterad, större delen av elsystemet och boxarna samt främre delen av kardanen till salu! Tyvärr försvann den lika snabbt så nu undrar jag hur man enklast hittar ett sådant här drivpaket?

Går det att på något sätt beställa via skrotarna? Ska man leta i USA?

Kort sagt, några tips på var jag kan hitta en motor? :think:

Stopp stopp stopp...

5.0 finns lite överallt... man får gräva lite djupare...

Själv var jag å hämtade 3 stycken på en skrot i närheten i torsdags. en 86a HO med 8500mil på veven, två 91or vanliga truckmotorer med vardera 15000mil.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19644209

Där har du en 88 HighOutput med strax över 13000mil - känns rätt prisvärd trots allt...

Leta på bilar där de här satt som Thunderbird, F150, E150 mfl...

Finns även en Explorer-00 vilken är en "production GT40" motor med dess toppar insug mm.... lite dyrare men bra utgångsläge.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=11687909

Söker man komplett med motor, låda och boxar så är det nog inte så lätt att hitta på en svensk skrot - utan att beställa från någon av de som tar hem motorpaket åt dig.

Har du tänkt att köra motorn med sprutet och allt annat? Om inte så kör på en truckmaskin, samma grejer och de allra flesta är klara för rullkam från 86 även om det inte sitter det i dom.

86an jag nämner i början visade sig för övrigt vara kanonfin. Inga vändkanter och fortfarande heningsreporna kvar i loppen. Har ju givetvis stått länge så oljan var som sirap men en rejäl ångtvätt och en dopp i StrippAll så blir det rent. Kollas givetvis upp - lagerlägen och deckning om det visar sig behövas.

Mvh,

Jodå, så pass ordning är det allt på loftet så att jag känner till att femnollan sitter i betydligt fler bilar än Mustangen, även om man verkligen kan undra om jag inte har tomtar på loftet ibland... :oops:

Hade jag haft elsystemet, lådan, kardanen och det andra samt en kass eller dålig motor så hade jag inte tvekat att slå till på en av de motorerna du länkade till, men nu är problemet att jag inte har något alls. Visst kan jag köpa en motor som suttit i en Thunderbird, Bronco, Van eller Explorer men då har jag ju givetvis problemet att motorn i de allra flesta fall har eller har haft automatlåda så då behöver jag förutom en passande T5-låda med medbringare och styrsystemet ett svänghjul och kopplingsattiraljer.

Japp, jag har för avsikt att använda original EEC-IV vilket jag förstått är styrsystemet på dessa motorer. Det är tvunget att använda sig av en motor i strikt originalskick, med all originalmonterad avgasreningsutrustning och original styrsystem vid kommande registreringsbesiktning. Passar mig bra som inte har för avsikt att trimma vidare i någon större utsträckning.

Nu får du rätta mig om jag har fel då du är betydligt mer insatt i detta sprut än jag själv, men jag har fått intrycket av att det är ett ganska okej system utan några jätteavancerade funktioner och som verkar funka fint utan att ha några större hyss för sig. Om man som jag som pillar lite med gamla Volvosar då och då så tycker jag faktiskt att bränsle- och tändsystemet inte verkar vara mycket mer avancerat än ett vanligt Bosch LH 2.4 Jetronic. En lambdasond i vardera främre röret, varvtal/triggergivare på vevaxelremskivan, hallgivare eller motsvarande i fördelaren, luftmassemätare, motortempgivare, tomgångsmotor, åtta spridare, spjällägesgivare av potentiometertyp, självdiagnostik med blinkningar...har säkert glömt något.

Inga större konstigheter med andra ord, inga CAN-bussar och startspärrar till höger och vänster utan vanliga enkla kablar från A till B typ. Nu vill jag absolut inte låta styv i korken men det verkar som sagt kunna gå att mecka ihop och få att funka.

Många tack för dina synpunkter!

/Morst

Som du skriver, Ford´s EEC-IV är rätt okej att jobba med och verkar vara stadiga grejer. Är bara bitarna i bra skick så funkar det, o det skitbra.

Å visst är det lite grejer att hålla reda på vad gäller givare och ingångar, men den använder tex enbart triggning från fördelaren. Inget annat som talar om hur sprutet ska vara i fas med motorn. Vrid fördelaren och du flyttar både tändning och spridare...

Finns en startspärr du måste fixa till... men det är enkelt. Måste ha kopplingen nere för att startmotorn ska gå... Är ju US-bil. En enkel bygel så är det fixat.

Så du behöver alltså en helt komplett drivlina med motor/låda, EEC-IV och kabelhärva - då är det nog allra enklast att beställa en sådan från några av de som annonserar om drivlinor i Sverige.

Mvh,

Okej, där fanns en startspärr i alla fall! :) Bra att jag fick reda på det. Jag kom förresten på nu när du nämner det att det tydligen ska sitta samma typ av "krockbrytare" framme vid kofångaren och någonstans där bak av samma eller liknande typ som i Ford Sierra och som funkar på samma sätt, dvs. dödar bränslepumparna. Dessa är vad jag kunde se i elschemat (äldre Haynes) inga större svårigheter att bygla bort.

Jaså, ingen trigger på vevaxeln? Okej, jag har som sagt säkert missat vissa grejor vad gäller komponenter men det jag inte vet får jag bara ta reda på, som t.ex. hur beroende sprutet är av hastighetsgivaren på lådans utgående axel och hur den signalen ser ut...

Okej, då letar jag vidare och kollar med "drivlineimportörer" vad de kan ordna fram.

Tack så länge!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...