February 10, 201015 yr comment_87213 Jag tycker det är kul att läsa om andras projekt och funderade på varför inte det finns fler som skriver.Då fick jag genast dåligt samvete.Jag tänkte att det vore nog roligast att börja från början.Vissa av er har säkert sätt dom första bilderna eftersom jag har haft en hemsida där jag har skrivit om mitt projekt. Den sidan är tyvärr borta och jag har inte orkat fixa någon ny.I alla fall så började det 2003 när jag köpte en hög med rost med roliga papper till.Alla delar som skulle sitta på rosthögen låg i lådor och till detta hörde en kaross till en Cougar.
February 10, 201015 yr Author comment_87216 Detta är alltså en av 59 gjorda T5 cabbar.Det var därför jag tyckte det kan vara värt att renovera den. (Sedan lockar utmaningen.)När jag fick hem skrotet så plockade jag bort dom delarna som jag behövde på cabben.Karossen i sig gick inte att använda.Sedan plockade jag bort det jag inte behövde på Cougaren.Front och bottenplatta är lika på Mustang och Cougar.Cougar är 8.5cm längre än Mustangen under baksätet.
February 10, 201015 yr comment_87217 Här kommer rapporten från Marti.Øøøøøøøøøøøøøøø. Skulle ni inte visa VIN# så får du titta efter lite til John
February 10, 201015 yr Author comment_87218 Här kommer rapporten från Marti.Øøøøøøøøøøøøøøø. Skulle ni inte visa VIN# så får du titta efter lite til JohnJag har ju visat det förut med du har rätt.Det står fortfarande kvar om man är uppmärksam.
February 10, 201015 yr comment_87222 Känner igen den där gården på andra fotot med den vita bilen. Köpte du den nere i Skåne?
February 10, 201015 yr Author comment_87223 Efter lite svetsande och mätande så var stommen i stort sätt klar 2004.(Låter lätt)Det året kom frugan och jag på iden att vi skulle flytta så vi fick plats med alla bilar och husvagnar.Tre entusiastbilar två vanliga en husvagn och ett släp blir lite för mycket på en villatomt.Vi tog allt pick och pack och flyttade till ett betydligt bättre ställe för bilentusiaster som vi är.Problemet var väll att hela kåken är fuskrenoverad så jag håller på att renovera och kommer att göra i många år framöver.Varför skriver jag om detta? Jo det är anledningen till att det går långsamt med cabben.
February 10, 201015 yr Author comment_87224 Känner igen den där gården på andra fotot med den vita bilen. Köpte du den nere i Skåne?Den är köpt nere i Hässleholm.Jag har fixat fram alla papper på bilen så jag vet alla tidigare ägare som har givit upp hoppet om den.
February 10, 201015 yr comment_87225 Ja jag tyckte väl att jag kände igen gården. Jag köpte min första mustang av Krister.Lycka till med renoveringen, det är inget litet projekt du har gett dig in på men det kommer säkert blir bra i slutändan.
February 10, 201015 yr Author comment_87226 Under 2005 hände det inte så mycket, men ibland ville man ta en paus i renoverandet av huset och gå ut i garaget och sätta sig vid sin korkek, nej sitt blästerskåp.Jag blästrade av alla lösa delar som fick plats i blästerskåpet och lämnade bort dom på svartgalv.
February 10, 201015 yr Author comment_87228 Under 2006 hände det inte heller mycket.Det var en del småpulande bara.
February 10, 201015 yr comment_87232 Va roligt att se att det fortfarande händer lite, jag har också varit fruktansvärt dålig på att uppdatera och skäms för det.. Men det kommer snart en liten uppdatering även från min sidan Lycka till med allt å se till att visa med jämna mellanrum //Jimmy
February 11, 201015 yr Author comment_87252 Under vintern 2006-2007 bestämde jag mig för att göra ett ryck.Jag insåg att mina gamla flyglar var för dåliga för att få fason på så nya inhandlades.När alla plåtbitar som skall lackas hade skruvats dit så lämnade jag bort lackjobbet.Lackeraren skulle blästra, tenna och lacka bilen i alla skrymslen och vrår.
February 11, 201015 yr comment_87263 Kul att du startade en tråd. Jag mfl följde din föra tråd i ett annat forum, för ett par år sen.Hoppas nu, att inte all tid går till huset
February 11, 201015 yr Author comment_87271 Nu när bilen var på lack så kunde jag börja koncentrera mig på motorn.Motorn som jag fick med är en 351W och var nyrenoverad men ej ihopplockad.Vilket betydde att hela motorn var full med damm från ladan som den stod i.Jag började med att plocka isär och tvätta alla delar. Efter det så la jag dom i olja innan jag började skruva ihop igen.Topparna hade fått så mycket ytrost att jag blästrade av dom sedan bestämmde jag mig för att lämna bort dom på renovering och blyfrikonvertering.När allt var på plats så byggde jag mig en liten lackbox och lackade motorn.
February 12, 201015 yr Author comment_87295 Jag renoverade även växellåda (FMX) och bakaxel.Under tiden fick jag bilder på hur det går med blästringen av lackeraren.Jag och lackeraren hade kommit överens om att han fick ta den tid det tar.Det var bara bra för mig att det tog närmare ett år att få färg på karossen.Under tiden kunde jag konsentrera mig på allt annat.
February 12, 201015 yr comment_87302 Hej JohanInser villken tur denna bilen har haft som hittade dig,eller tvärtom,för det är inte många som skulle orka att genomföra en så otrolig renovering med det utgångs skicket,trots att min egen bil inte var i bästa skick så fanns iallafall taket som höll ihop restenSer på din bild på bakaxeln att du har bromstrummor med kylflänsar som är lite bredare är detta något som fanns orginal ?för jag har sett det tidigare på någon boss 429.Mvh imponerad Magnus
February 12, 201015 yr Author comment_87304 Hej JohanInser villken tur denna bilen har haft som hittade dig,eller tvärtom,för det är inte många som skulle orka att genomföra en så otrolig renovering med det utgångs skicket,trots att min egen bil inte var i bästa skick så fanns iallafall taket som höll ihop restenSer på din bild på bakaxeln att du har bromstrummor med kylflänsar som är lite bredare är detta något som fanns orginal ?för jag har sett det tidigare på någon boss 429.Mvh imponerad MagnusHej Magnus,Tackar tackar.Dessa bromstrummor fanns på dom värsta bilarna.Jag tror att den som beställde denna bil från början ville ha något att spöa tyska bilar med."Export Special Handling Package" som bilen är utrustad med innehöll:Förstärkta fjädertornKraftigare fjädrar och dämpare1" krängningshämmare i framkrängningshämmare i bakstörsta bromsarna man hittade.Jag har kanske glömt något.Magnus jag ser att du inte klarar av att hålla dig ifrån något projekt.
February 12, 201015 yr Author comment_87305 Mitt under semestern 2008 ringde lackeraren och sa att jag kunde komma och hämta bilen.Jag släppte allt och åkte och hämtade den. Det blev några vändor.(Jag har hundratals bilder på hela renoveringen så om det är någon som vill se något speciellt så säg till.)
February 12, 201015 yr comment_87311 HejHar du ändå 2" breda bromsband eller dom är bredare?Vet du om bromssköldarna är samma som vid vanliga trummor?Jag har fått besök i garaget i vinter av "matteponken" som skriver på generella mustangfrågor om V8 konventering på hans 65 cabbe,och då behövde han lite stöd med svetsen,och då passade det bra att ge sig på kusinens 65fb för det är alltid trevligare med sällskap och ett bollplank när dom tokigaste ideerna dyker upp,för jag börjar bli lite sugen på något nytt projekt och då stillar jag sugen med denna tillsv.Mvh Magnus
February 12, 201015 yr Author comment_87314 Bromsbanden är 2".Bromssköldarna är nog också lika som övriga.Jag tror att det bara är trummorna som har kylflänsar som skiljer.
February 12, 201015 yr comment_87349 Bromsbanden är 2".Bromssköldarna är nog också lika som övriga.Jag tror att det bara är trummorna som har kylflänsar som skiljer.Hejhar du en bettre bild på trumman? John
February 13, 201015 yr Author comment_87382 Nu när man hade fått allt lackat var det svårt att hålla sig ifrån garaget.Att få skruva dit allt man hade samlat på sig under årets lopp är skitkul.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.