Jump to content

T5 Cab 70 cmc:1181


JohanT5

Recommended Posts

Jag tycker det är kul att läsa om andras projekt och funderade på varför inte det finns fler som skriver.

Då fick jag genast dåligt samvete.

Jag tänkte att det vore nog roligast att börja från början.

Vissa av er har säkert sätt dom första bilderna eftersom jag har haft en hemsida där jag har skrivit om mitt projekt. Den sidan är tyvärr borta och jag har inte orkat fixa någon ny.

I alla fall så började det 2003 när jag köpte en hög med rost med roliga papper till.

Alla delar som skulle sitta på rosthögen låg i lådor och till detta hörde en kaross till en Cougar.

post-274-144839145239_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Detta är alltså en av 59 gjorda T5 cabbar.

Det var därför jag tyckte det kan vara värt att renovera den. (Sedan lockar utmaningen.)

När jag fick hem skrotet så plockade jag bort dom delarna som jag behövde på cabben.

Karossen i sig gick inte att använda.

Sedan plockade jag bort det jag inte behövde på Cougaren.

Front och bottenplatta är lika på Mustang och Cougar.

Cougar är 8.5cm längre än Mustangen under baksätet.

post-274-144839147706_thumb.jpg

post-274-144839147714_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här kommer rapporten från Marti.

Øøøøøøøøøøøøøøø. Skulle ni inte visa VIN# så får du titta efter lite til :crazy::lolno::problem:;)8):wtf:

John

Jag har ju visat det förut med du har rätt.

Det står fortfarande kvar om man är uppmärksam. :D

Link to comment
Share on other sites

Efter lite svetsande och mätande så var stommen i stort sätt klar 2004.

(Låter lätt)

Det året kom frugan och jag på iden att vi skulle flytta så vi fick plats med alla bilar och husvagnar.

Tre entusiastbilar två vanliga en husvagn och ett släp blir lite för mycket på en villatomt.

Vi tog allt pick och pack och flyttade till ett betydligt bättre ställe för bilentusiaster som vi är.

Problemet var väll att hela kåken är fuskrenoverad så jag håller på att renovera och kommer att göra i många år framöver.

Varför skriver jag om detta? Jo det är anledningen till att det går långsamt med cabben.

post-274-14483914772_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Känner igen den där gården på andra fotot med den vita bilen. Köpte du den nere i Skåne?

Den är köpt nere i Hässleholm.

Jag har fixat fram alla papper på bilen så jag vet alla tidigare ägare som har givit upp hoppet om den.

Link to comment
Share on other sites

Under 2005 hände det inte så mycket, men ibland ville man ta en paus i renoverandet av huset och gå ut i garaget och sätta sig vid sin korkek, nej sitt blästerskåp.

Jag blästrade av alla lösa delar som fick plats i blästerskåpet och lämnade bort dom på svartgalv.

Link to comment
Share on other sites

Under vintern 2006-2007 bestämde jag mig för att göra ett ryck.

Jag insåg att mina gamla flyglar var för dåliga för att få fason på så nya inhandlades.

När alla plåtbitar som skall lackas hade skruvats dit så lämnade jag bort lackjobbet.

Lackeraren skulle blästra, tenna och lacka bilen i alla skrymslen och vrår.

Link to comment
Share on other sites

Nu när bilen var på lack så kunde jag börja koncentrera mig på motorn.

Motorn som jag fick med är en 351W och var nyrenoverad men ej ihopplockad.

Vilket betydde att hela motorn var full med damm från ladan som den stod i.

Jag började med att plocka isär och tvätta alla delar. Efter det så la jag dom i olja innan jag började skruva ihop igen.

Topparna hade fått så mycket ytrost att jag blästrade av dom sedan bestämmde jag mig för att lämna bort dom på renovering och blyfrikonvertering.

När allt var på plats så byggde jag mig en liten lackbox och lackade motorn.

Link to comment
Share on other sites

Jag renoverade även växellåda (FMX) och bakaxel.

Under tiden fick jag bilder på hur det går med blästringen av lackeraren.

Jag och lackeraren hade kommit överens om att han fick ta den tid det tar.

Det var bara bra för mig att det tog närmare ett år att få färg på karossen.

Under tiden kunde jag konsentrera mig på allt annat.

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan

Inser villken tur denna bilen har haft som hittade dig,eller tvärtom,för det är inte många som skulle orka att genomföra en så otrolig renovering med det utgångs skicket,trots att min egen bil inte var i bästa skick så fanns iallafall taket som höll ihop restenSer på din bild på bakaxeln att du har bromstrummor med kylflänsar som är lite bredare är detta något som fanns orginal ?för jag har sett det tidigare på någon boss 429.Mvh imponerad Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan

Inser villken tur denna bilen har haft som hittade dig,eller tvärtom,för det är inte många som skulle orka att genomföra en så otrolig renovering med det utgångs skicket,trots att min egen bil inte var i bästa skick så fanns iallafall taket som höll ihop restenSer på din bild på bakaxeln att du har bromstrummor med kylflänsar som är lite bredare är detta något som fanns orginal ?för jag har sett det tidigare på någon boss 429.Mvh imponerad Magnus

Hej Magnus,

Tackar tackar.

Dessa bromstrummor fanns på dom värsta bilarna.

Jag tror att den som beställde denna bil från början ville ha något att spöa tyska bilar med.

"Export Special Handling Package" som bilen är utrustad med innehöll:

Förstärkta fjädertorn

Kraftigare fjädrar och dämpare

1" krängningshämmare i fram

krängningshämmare i bak

största bromsarna man hittade.

Jag har kanske glömt något.

Magnus jag ser att du inte klarar av att hålla dig ifrån något projekt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt under semestern 2008 ringde lackeraren och sa att jag kunde komma och hämta bilen.

Jag släppte allt och åkte och hämtade den. Det blev några vändor.

(Jag har hundratals bilder på hela renoveringen så om det är någon som vill se något speciellt så säg till.)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har du ändå 2" breda bromsband eller dom är bredare?Vet du om bromssköldarna är samma som vid vanliga trummor?

Jag har fått besök i garaget i vinter av "matteponken" som skriver på generella mustangfrågor om V8 konventering på hans 65 cabbe,och då behövde han lite stöd med svetsen,och då passade det bra att ge sig på kusinens 65fb för det är alltid trevligare med sällskap och ett bollplank när dom tokigaste ideerna dyker upp,för jag börjar bli lite sugen på något nytt projekt och då stillar jag sugen med denna tillsv.Mvh Magnus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...