LasseS February 12, 2010 Report Share February 12, 2010 Har en Opel Vectra med Saab 2.0Turbo motor 129kw bet. Z20NET och som i mitt tycke går väldigt kallt och tar lång tid på sig att bli varm, nu när det är 5-6 gr. kallt så tar det en mil innan tempen går upp till 80gr och vid normal körning så ligger den på ca. 87 grader vilket är normalt enligt GM...Satte tidigare i en ny termostat då den gick annu svalare förrut..Nu har jag satt en pappskiva framför kylaren och nu tar det 8km innan den gått upp till 85gr för att sedan stiga till som mest 90 grader.Enligt Saab/Opel som kollade bilen när den fortfarande hade garanti så stämmer givare och värden och de tyckte att allt var normalt.Det verkar som att det finns kunniga Saab ägare här på forummet och någon kanske kan tala om för mig om det här är normala värden för en sån här motor, och kanske komma med lite tips... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Draken February 12, 2010 Report Share February 12, 2010 Tror nog att du får bästa svaret här! http://forum.saabturboclub.com/ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman February 13, 2010 Report Share February 13, 2010 en av våra lånebilar hade samma problem (saab 9000 95a). Ny termostat löste det problemet. Byt termostat igen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S February 13, 2010 Report Share February 13, 2010 Jag åker Saab 9-3 som bruksbil, med samma grundmotor som i din Vectra (fast med 210hk istället för 175hk). Dessa motorer är kända för att det tar lång tid innan de kommer upp i driftstemperatur. Motorn är en lågfriktionsmotor (för att ger lägre bränsleförbrukning) men en nackdel med detta är att det blir inte lika mycket "överskottsvärme", så det tar lång tid innan motorn blir varm. Det enda sättet jag vet för att få upp värmen snabbare är att använda motorvärmare, tyvärr. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 February 13, 2010 Report Share February 13, 2010 Det är helt normalt och helt rätt en nackdel med lågfriktions motorer. MVH Lasse. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS February 14, 2010 Author Report Share February 14, 2010 Tackar o. bockar för tipsen Hmmm, motorvärmaren sitter alltid i 2 timmar före körning så det hjälper inte så mycket tyvärr Jag får nog acceptera tempen som normal om det nu är en sk. lågfriktionsmotor, tempen reagerar på kupevärmen och sänker jag innetempen till minimal värme så blir motorn snabbare varm..... Så den mesta värmen går väl åt till att värma cupe`n (combi) verkar det som.Ska nog testa och sätta i en annan termostat i vilket fall som helst, vet ju inte vad Saab/Opelhandlaren satte i för något..Köpte bilen när den hade gått 2800 mil och nu har den gått 8000 och har visat lika temp sedan termostatbyte vid 3000 mil.... Elfläkten brukar starta på 93-94 grader, det kanske är normalt det med Kanske det är fel på givaren Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.