Jump to content

LasseS

Klubbmedlem
  • Inlägg

    225
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About LasseS

  • Födelsedag 1962-06-27

Medlemsinformation

  • CMC
    14
  • Region
    Ö.Mälardalen
  • Stad
    Enköping

Senaste Profilbesöken

609 profil visningar

LasseS's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Ventilflyt är ju inte bra och det är ju inget man vill få överhuvudtaget när man är rädd om det man har. Som tidigare sagts så låg växlingsläget tidigare på 6.500rpm för att undvika problem men som det fungerade nu under hösten så blev varvstoppet på 5.000 efter att ha upptäckt ventilflytet... Har ju bytit ut ventiler, knaster o pinnbultar så kam, fjädrar, lyftare och retainers är de ursprungliga... och det kändes inte som en chansning när jag plockade ihop topparna förutom att jag använde skjutmått för att få rätt höjd på ventilfjädern? Kul att skruva och att få lära sig lite nytt efter uppehåll på nästan 30år?
  2. Ventilerna är ju bytta till rostfria med ett spår, kanske logiskt att tappa en ventil med lågt fjädertryck (?), hittade ingen info på Comp Cams sida men bra att SummitRacing hade info... Tack för hjälpen...??
  3. Fans ju ingen lika men den här (Comp XE284H)är väl närmast även om den ger bättre bottenvrid än vad jag har enligt specifikation... nu går ju inte motorn dåligt på något sätt så något byte av kam är ointressant men det är ju tråkigt att inte kunna utnyttja effekten ur hela registret som jag kunnat tidigare....Hur hittar man inspänningstrycket?? Visst har det hänt lite sedan sist men det som verkligen var pricken över i var ju 6AL boxen, hade väldigt dålig tomgång första 3 minuterna efter kallstart både med dubbelbrytare på -80 talet och med Unilite fördelaren i år.. På Powermeet så dog fördelaren så då köpte jag en billig från Kina och kompletterade med ny blasterspole och Msd boxen från mitt andra motorbygge.... Det blev helt annorlunda med perfekt tomgång på en gång, var t.o.m. ut och startade den tidigare ikväll i -20 och gick helt perfekt efter 10-20 sek.
  4. Min gamla mustangmotor (351cl 4V) som jag sist körde med 1987 och som gick ganska bra och som drog från ca.3200 rpm till ca.6800 innan ventilerna flöt varvar nu bara 5500 rpm innan ventilerna flyter. Har inga värden på hydraulkammen då den visst var specialslipad, och vet heller inget om lämpligt inspänningstryck på ventilfjädrarna. Har bytt ventiler, renoverat ventilsäten och fräst ner piedestalerna så att vipporna går att justera... Någon som har nån aning om vad inspänningstrycket skulle kunna vara?? Jag vet att det är svårt att säga vad det ska vara men någon kanske har något liknande att jämföra med... Mvh LasseS
  5. Finns det någon som har drivaxlar till 71.73 och som kan tala om vad det är för bredd på varje axel?? Orsaken är att jag behöver drivaxlar till min Galaxie och enligt listor på nätet så är det samma bredd, men är utväxlingen lika centrerad och därmed lika längd på drivaxlar?? Är det någon som har axlar till salu så är jag kanske intresserad // LasseS
  6. Holley 500cfm nr 4412 passar direkt på insuget, ger mer hästar och drar lite mer bränsle. Finns på Norrlands Custom för 3800 inkl. fäste för Ford kickdown stag.. Annars skulle säkert din originalförgasare må bra med ett renoveringskit med nya packningar o annat... Passa på att putsa i kanalerna på spacern som förhoppningsvis sitter kvar mellan förgasaren o insuget då det brukar vara gjutskägg samt mindre diameter i kanalerna än vad förgasare och insug har..
  7. Lite läsvärt... http://www.kenlowe.com.au/KLRC_Ford351.htm Den enda som jag kommer ihåg som kört 351cl och kompressor är Göran Pihl, han kör mycket på Kjula och Vintage Drags med en -32 med 545 och kompressor...
  8. LasseS

    Kombimustang??

    Skulle gärna ha den här på sommaren som andrabil..... Någon annan entusiast som är intresserad?? http://www.blocket.se/vi/50852416.htm?ca=10
  9. Hej! Jag ska ta hem ett motorblock från England/London och funderar på att anlita Mark Jennings från Eskilstuna, någon som vet vem det är och kan berätta något om hans frakter??
  10. Höll för länge sedan och skruvade ihjäl mig på min lätt trimmade cleveland 4V med Carter ( Edelbrock) med massor av problem, varmgång, tvekan vid gaspådrag osv. Frågade då en "gubbe" med erfarenhet (SM vinnare Modifierad standard på den gamla goda tiden) om vad jag skulle hitta på, hans svar var att: ÄR DU SÅ DJÄVLA DUM SOM HAR EN CARTER SÅ FÅR DU SKYLLA DIG SJÄLV bytte till Holley 650dp och problemet var löst.... Hans förklaring var att vakuumet är för lågt i en 4V cleveland för att passa med Carter förgasare, Har du 2V toppar så gäller ej detta (hoppas jag ) Gick senare tillbaka till Cartern och med minsta nålarna och största munstyckena så gick den så småningom ganska snålt och bra måste jag erkänna, men eftersom ekonomin inte var huvudsaken så åkte olika Holley förgasare på igen
  11. Ventilerna går direkt i gjutjärnet....
  12. Troligtvis så har du en 8.8 axel istället för 9" axel som Per refererar till eftersom det står L73 8 8 4918 på "tagen". Har du någon bild??
  13. Lite o. välja på: http://www.socalcarculture.com/events.html Passa på och besök Roy Brizios shop, tala om att du kommer från sverige så kanske du får gå en sväng i verkstaden och titta, har du tur kanske du träffar Eric Clapton eller någon annan kändis: http://www.roybriziostreetrods.com/progress.htm
  14. 2V el. 4V headers?? Hur stora är hålen i flänsen mot toppen??
  15. På min -70:a hade jag 3.00 med samma motor och växellåda.
×
×
  • Create New...