Jump to content

Skillnader Rullande landsväg VS Rototest


Daniel Linde

Recommended Posts

Detta har diskuterats ett antal ggr på Corvette klubbens forum.Det går tom att få olika resultat på samma dyno beroende på hur man kör bilen (svep alt. steady state mätning).

Här är en liten jämförelse och förklaring som Anders på R-tune lagt in.

Här är en som har mätt samma bil(Helt original Corvette C6, manuell -06) på sex olika dynos.

Sun Mahahaha: 400 HP

Dyno Dynamics: 335 HP

Rototest: 335 HP

Dynojet: 365 HP

Mustang: 345 HP

Dynapac: 400 HP

I USA är det Dynojet som är vanligast, i Europa är SUN vanligast. Av dessa dynos är det bara Rototest som kan kalibreras och man vet att 1Nm är 1Nm inom 1%, de övriga har inga kalibreringsmöjligheter. Av dynos med rullar är det bara Dyno Dynamics som verkar mäta rätt, de andra .....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...