Schröder May 11, 2010 Report May 11, 2010 Idag stötte jag på en nyhet när jag skulle hämta tjejens bil hos SBP efter besiktning... Bilen gick igenom så när som på en anmärkning "fick dock ingen 2à men ändå" OBD uppkoppling ej möjlig...Tydligen räcker det inte längre att besiktiga en bil på vanligt sätt utan nu skall även SBP läsa ut motorfelkoder också...Hitta dock senare felet på OBD kontakten, säkringen hade gått. Så nästa år blir det ingen plump i protokollet Läste sedan på lite angående SBP och OBD uttag...Tyvärr verkar inte SBP skilja på aktiva och inaktiva felkoder. Finns det en felkod på motorn så blir det en 2á, spelar igen roll att felet är avhjälpt och en gammal skräp kod som är inaktiv ligger kvar... Ned slag ändå... Åtgärdar man alltså ett motor fel som genererat en felkod på en nyare bil så blir man tvingad att nolla bort felkoden helt på en verkstad om man inte har diagnos grejer själv Mycket märkligt att de inte skiljer på aktiva och inaktiva koder, bara en tanke... Det kan ju räcka att lossa ett kontaktstycke och sätta ihop det igen för att få en aktiv felkod som sedan blir inaktiv...Trots att jag själv jobbar som lastvagns mek till vardags så kan jag tydligen inte laga ett fel som genererat en felkod enligt SBP = SKRATTRETANDE Citera
Jonasm May 13, 2010 Report May 13, 2010 Jo en kompis råkade ut för de med. Han blev lika förvånad han med. Så nu är de bara att åka till en verkstad och slänga upp en tusing och släcka felen som kan finnas....Eller så får man skaffa en bil som är äldre en -00 Dom ska dom inte kolla Citera
Ashley Helena Terese May 13, 2010 Report May 13, 2010 Jo de sa samma när jag besikta Mussen men ursäkta sig med att deras instrument inte var kompatibelt! Konstigt , det är ju OBD2.Såå De hoppa över den punkten Citera
bosewallius May 14, 2010 Report May 14, 2010 Tänk vad melonerna (gröna på utsidan men röda på insidan) har fått politikernaatt gå med på för att djävlas med vanligt folk medan de själva flyger i sina jetplanmellan olika tal och möten om miljön. Lika dant här i USA!Global warming det värsta scam som hittats på i vår livstid.Mvh Bosse Citera
Recommended Posts