Jump to content

rostskydds behandling


ekeby

Recommended Posts

hade min nyinköpta 06 cab uppe på liften i går för att titta lite undertill,,,,,bilen har inget rostskydd alls , plus att bakaxel och kardan var fulla av ytrost,,,,man skall kanske satsa på att rostskydda samtliga ytor i vinter ??? någon som gjort de själv ???????? förövrigt var det precis jag fick upp den på liften,,,,,,hur skall de då gå om man sänker den ????

Link to comment
Share on other sites

hade min nyinköpta 06 cab uppe på liften i går för att titta lite undertill,,,,,bilen har inget rostskydd alls , plus att bakaxel och kardan var fulla av ytrost,,,,man skall kanske satsa på att rostskydda samtliga ytor i vinter ??? någon som gjort de själv ???????? förövrigt var det precis jag fick upp den på liften,,,,,,hur skall de då gå om man sänker den ????

om du ska använda bilen ENBART på sommaren så varför dränka den i tectyl? lacka till bakaxeln lite snyggt & kardanen. så ser den bra ut hela tiden. Hade ett tectyl monster på lyften igår som knappt gick att skruva med tack vare all förbannade tectyl överallt :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ekeby fick du precis upp bilen på liften? Låt simon köra upp den till dej!! Han väger säkert 75kg mindre än dej :--

prova att hoppa ur bilen,,,,,,,funkade skitbra,,,tack för tippset,,, :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Istället för att lacka kan du använda fosforsyra, t ex Smedjans rostborttagare som även ger en rostskyddande yta. sök på "rostskyddsbehandling" i detta forum så hittar du mer information.

Här är några före/efter bilder på min Mustang.

Före

S1050609.JPG

S1050607.JPG

Efter

S1050610.JPG

Lite häftigt, medlet verkar endast ge sig på rost då klisterdekalerna fortfarande är helt oförstörda....

S1050611.JPG

Link to comment
Share on other sites

Christer; är underredet i samma skick nu som direkt efter behandlingen?

/MOS

Jag har bara använt rostbortagaren på bakaxeln (är väl för fet för att komma längre in under bilen.....) och ja den är fortfarande fri från rost, har iofs varit i ide i sitt garage sen i höstas så jag vet inte hur länge det skyddar om den skulle utsättas för vintersaltsörjan.....

Link to comment
Share on other sites

Det går (och rekommenderas) att lacka efter att man använt rostbortagaren. Du får då en helt slät yta att lacka på istället för att täcka över en massa porös rost med lack.

Link to comment
Share on other sites

Har ni hört talas om Hammarlack?? det bästa som finns. :D

Det ena behöver väl inte uteslutaväl det andra?

Personligen tycker jag bättre om att avlägsna all ytrost för att få en jämnare yta att lacka på vilket ger ett snyggare resultat, hammarlack eller ej

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...