elak007 June 8, 2010 Report June 8, 2010 Är det besvärligt att göra ?Är det svårt att få tag i en aut-låda isf ?Min sambo är sugen på en cab -66 med just 3 vxl manuell låda, hon tycker att det spelar väl ingen roll menjag är skeptisk både till att köra med den och om man ska sälja så ligger den längst ner på listan av vad folk i allmänhetväljer. (tror jag iaf.)Därav mina frågor längre upp. Citera
Ronnie S June 9, 2010 Report June 9, 2010 Förutom växellådan behöver man byta:* svänghjul (byts till flexplatta) och demontera stödlagerbussningen i bakkant av vevaxeln* växelspak* hastighetsmätardrevet som sitter i växellådsänden på vajern (pga att vajern går in på olika sida på manuell och automat så är drevet olika). Hastighetsmätarvajern måste därmed också flyttas till andra sidan av kardantunneln (eventuellt måste vajern bytas till annan längd, men jag tror att 3-vxl och automat har samma längd. 4-vxl har längre vajer.)* broms- och kopplingspedal. Kan vara svårt att göra när pedalstället sitter på plats i bilen, för att demontera pedalstället bör man ta bort rattstångsröret (och eventuellt rattstången/styrsnäckan).* demontera kopplingslänkage (tex mellanaxeln som sitter mellan rambalk och motorblock. Ena fästet sitter trångt till under styrsnäckan). Plugga hål för kopplingsstag i torpedvägg.* Dra kablage för startspärrskontakten på automatlådan till bilens kablage.* Registreringsbesiktiga? Bilen kan slinka igenom de vanliga kontrollbesiktningarna utan att någon märker något, men om du möter en nitisk besiktningsman så kan han kräva att du gör en registreringsbesiktning.Allt passar mellan automat och manuell (om man har rätt årsmodell på delarna), bilarna är förberedda för båda alternativen så inga hål behöver borras utan det är "bara" att skruva.Jag hjälpte i vintras till att byta tillbaka till 4-växlad manuell på en -65 GT cab som hade haft automatlåda några år. Jag räknar bara upp ovanstående ur minnet, så jag kan ha glömt något.Det är väl inte så svårt att få tag på en C4-automat, och det mesta andra som behövs finns att köpa nytt. Be din sambo att provköra den manuella bilen så kanske hon ändrar sig. De med automat är mycket mer lättkörda, enligt min personliga åsikt. Citera
elak007 June 9, 2010 Author Report June 9, 2010 Tack för svaret, är inte en som älskar att skruva så byta låda blir det INTE Dessa kvinnor.... Citera
bosewallius June 10, 2010 Report June 10, 2010 Ronnie,Bra information men är du säker på att 3-växlad har hastihetsmätarvajern gåin i lådan från passagerarsidan? Har för mig att 3-väx går in på förarsidansom automat. Kan ha fel dock. 4-växlad går in på passagerarsidan som du mycket riktigt säger.Mvh Bosse Citera
Ronnie S June 11, 2010 Report June 11, 2010 Ronnie,Bra information men är du säker på att 3-växlad har hastihetsmätarvajern gåin i lådan från passagerarsidan? Har för mig att 3-väx går in på förarsidansom automat. Kan ha fel dock. 4-växlad går in på passagerarsidan som du mycket riktigt säger.Mvh BosseDu har säkert rätt, jag har bara jobbat med automat och 4-växlat. I så fall borde hastighetsmätardrevet vara samma på 3-växlad och automat, och bara skilja om man har 4-växlat. Citera
CMC-49 June 12, 2010 Report June 12, 2010 lägg de extra pengarna på en bil med rätt utrustning och färg istället. urvalet är stort på blocket Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.