Jump to content

Recommended Posts

Är det besvärligt att göra ?

Är det svårt att få tag i en aut-låda isf ?

Min sambo är sugen på en cab -66 med just 3 vxl manuell låda, hon tycker att det spelar väl ingen roll men

jag är skeptisk både till att köra med den och om man ska sälja så ligger den längst ner på listan av vad folk i allmänhet

väljer. (tror jag iaf.)

Därav mina frågor längre upp. :problem:

Förutom växellådan behöver man byta:

* svänghjul (byts till flexplatta) och demontera stödlagerbussningen i bakkant av vevaxeln

* växelspak

* hastighetsmätardrevet som sitter i växellådsänden på vajern (pga att vajern går in på olika sida på manuell och automat så är drevet olika). Hastighetsmätarvajern måste därmed också flyttas till andra sidan av kardantunneln (eventuellt måste vajern bytas till annan längd, men jag tror att 3-vxl och automat har samma längd. 4-vxl har längre vajer.)

* broms- och kopplingspedal. Kan vara svårt att göra när pedalstället sitter på plats i bilen, för att demontera pedalstället bör man ta bort rattstångsröret (och eventuellt rattstången/styrsnäckan).

* demontera kopplingslänkage (tex mellanaxeln som sitter mellan rambalk och motorblock. Ena fästet sitter trångt till under styrsnäckan). Plugga hål för kopplingsstag i torpedvägg.

* Dra kablage för startspärrskontakten på automatlådan till bilens kablage.

* Registreringsbesiktiga? Bilen kan slinka igenom de vanliga kontrollbesiktningarna utan att någon märker något, men om du möter en nitisk besiktningsman så kan han kräva att du gör en registreringsbesiktning.

Allt passar mellan automat och manuell (om man har rätt årsmodell på delarna), bilarna är förberedda för båda alternativen så inga hål behöver borras utan det är "bara" att skruva.

Jag hjälpte i vintras till att byta tillbaka till 4-växlad manuell på en -65 GT cab som hade haft automatlåda några år. Jag räknar bara upp ovanstående ur minnet, så jag kan ha glömt något.

Det är väl inte så svårt att få tag på en C4-automat, och det mesta andra som behövs finns att köpa nytt.

Be din sambo att provköra den manuella bilen så kanske hon ändrar sig. De med automat är mycket mer lättkörda, enligt min personliga åsikt.

Ronnie,

Bra information men är du säker på att 3-växlad har hastihetsmätarvajern gå

in i lådan från passagerarsidan? Har för mig att 3-väx går in på förarsidan

som automat. Kan ha fel dock. 4-växlad går in på passagerarsidan som du mycket

riktigt säger.

Mvh Bosse

Ronnie,

Bra information men är du säker på att 3-växlad har hastihetsmätarvajern gå

in i lådan från passagerarsidan? Har för mig att 3-väx går in på förarsidan

som automat. Kan ha fel dock. 4-växlad går in på passagerarsidan som du mycket

riktigt säger.

Mvh Bosse

Du har säkert rätt, jag har bara jobbat med automat och 4-växlat. I så fall borde hastighetsmätardrevet vara samma på 3-växlad och automat, och bara skilja om man har 4-växlat.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...