Fastninja June 16, 2010 Report June 16, 2010 Tjena,Jag behöver byta rem och rulle på bilen. Finns det någon pålitlig mustang mek här nere? Någon som kanske gjort denna servicen och vet vad man ska betala för jobbet?/Jimmy Citera
87gt50 June 17, 2010 Report June 17, 2010 Vilken rulle är det du tänker byta? Remmen kan du byta själv på ett par minuter, om det är multibelten som du tänker på. Citera
Fastninja June 17, 2010 Author Report June 17, 2010 Jepp, det var den jag tänkte på. Rullen som sitter högst upp (ser ut som ett skateboardhjul) bör väl bytas i samma veva? Citera
87gt50 June 17, 2010 Report June 17, 2010 Är det hjulet på remspännaren du menar kanske? Oavsett vilket så byter man inte remhjulen om det inte finns en uppenbar anledning till det. I spännarens fall skulle det då vara t.ex lager-ras. Dock borde du rimligen redan vara väl medveten om att den är kass i så fall, då den förmodligen väsnas rejält. Definitivt inget att oroa sig över annars, då detta mig veterligen är ett ovanligt problem. Känn/rulla på den när du tar av remmen. Lättaste sätt att släppa spänningen på remmen är att sätta in ett spärrskaftshandtag i armen där spännhjulet sitter (utan hylsa, men kanske med en kort förlängare om nödvändigt) i det uttag som finns. Enkelt, eller hur?!mvhJocke Citera
Fastninja June 17, 2010 Author Report June 17, 2010 Det låter enkelt absolut Hur får man på den nya remmen? Kanske har behandlats i andra trådar. Har som tur är beställt en verkstadshandbok så man slipper ställa dumma frågor Citera
87gt50 June 23, 2010 Report June 23, 2010 Det finns inga dumma frågor... Genom att sätta ett spärrskaft i remspännararmen som jag skrev om i tidigare inlägg, kan du dra tillbaka hjulet och på så sätt frigöra remmen nog mycket för att kunna lyfta av remmen. Sen gör du precis likadant när du lägger på den nya. Lättast är att ta remmen vid ett hjul där baksidan av remmen går emot, då du slipper bråka med ribborna då.Var i Malmö håller du hus?mvhJocke Citera
Fastninja June 23, 2010 Author Report June 23, 2010 Tack för infon. Bor i en håla utanför Malmö vid namn skurup Citera
Fastninja June 30, 2010 Author Report June 30, 2010 Då var den nya remmen på. T.o.m. ett klantarsle som jag fixade det. Tack för mektipsen. Den gamla remmen var hälften så bred som den nya Man ska nog vara glad att man kom hem från Göteborg utan att smälla remmen. Citera
87gt50 July 1, 2010 Report July 1, 2010 Såja, där ser du att det gick att lösa utan att lämna iväg bilen! Ett litet men viktigt steg i att lära sig mer om sin egen bil, och att lösa åtminstone de enklare små problem som kan uppstå.Hör av dig här via forumet ifall du har andra tekniska bekymmer, så ska jag försöka guida dig så gott jag kan.mvhJocke Citera
Recommended Posts