Jump to content

Featured Replies

comment_93731

Är det hjulet på remspännaren du menar kanske? Oavsett vilket så byter man inte remhjulen om det inte finns en uppenbar anledning till det. I spännarens fall skulle det då vara t.ex lager-ras. Dock borde du rimligen redan vara väl medveten om att den är kass i så fall, då den förmodligen väsnas rejält. Definitivt inget att oroa sig över annars, då detta mig veterligen är ett ovanligt problem. Känn/rulla på den när du tar av remmen.

Lättaste sätt att släppa spänningen på remmen är att sätta in ett spärrskaftshandtag i armen där spännhjulet sitter (utan hylsa, men kanske med en kort förlängare om nödvändigt) i det uttag som finns.

Enkelt, eller hur?!

mvh

Jocke

comment_93987

Det finns inga dumma frågor... :)

Genom att sätta ett spärrskaft i remspännararmen som jag skrev om i tidigare inlägg, kan du dra tillbaka hjulet och på så sätt frigöra remmen nog mycket för att kunna lyfta av remmen. Sen gör du precis likadant när du lägger på den nya. Lättast är att ta remmen vid ett hjul där baksidan av remmen går emot, då du slipper bråka med ribborna då.

Var i Malmö håller du hus?

mvh

Jocke

comment_94290

Såja, där ser du att det gick att lösa utan att lämna iväg bilen! :)

Ett litet men viktigt steg i att lära sig mer om sin egen bil, och att lösa åtminstone de enklare små problem som kan uppstå.

Hör av dig här via forumet ifall du har andra tekniska bekymmer, så ska jag försöka guida dig så gott jag kan.

mvh

Jocke

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...