Jump to content

Mustang -70 med 428cui *matching number*

Recommended Posts

Cirkulerar rykten i yttre bekantskapskretsen att en kille köpt sig just en sådan bil som rubriken anger.

Jag har fått för mig att just "matching number" är svårt på Ford. Är det inte så att motornummer & chassinummer ej har

något med varandra att göra utan man kan bara utläsa om det är rätt motormodell? Då jag själv lätt frångår original har jag inte funderat så mycket på det. :)

Cirkulerar rykten i yttre bekantskapskretsen att en kille köpt sig just en sådan bil som rubriken anger.

Jag har fått för mig att just "matching number" är svårt på Ford. Är det inte så att motornummer & chassinummer ej har

något med varandra att göra utan man kan bara utläsa om det är rätt motormodell? Då jag själv lätt frångår original har jag inte funderat så mycket på det. :)

Ingen 427 ble leverad/monterad i Mustang något år. Dock fanns 428 CJ/SCJ og Boss 429 i 1970.

Det kan va svårt att veta om en motor er orginalmonterad i Ford, men från 68 var det lag om att alla biler skulle ha VIN# /delar av VIN# innstansad på motoren. Sen finns det ju gjutdatum på många deler til motoren, og om gjutdatumet er efter att bilen er monterad så vet en ju att delen inte er orginal. Blocket kan va gjutet opp til 7-9 månader føre bilen er produserad, men være så lite som 1 månad.

JohnB