Jump to content

Experiment på G


SakariV8

Recommended Posts

Tröttnade på att bilen kändes pigg innan motorn hade fått upp temperaturen i motorrummet, men efter den fått upp temperaturen så kändes den mer seg o inte lika kraftig på låga varv...

Så därför gör jag ett litet experiment under ett par veckor framåt, detta experiment gäller Luftfiltret.

Modifikation: Demontera FRPP boxen runt filtret och sedan montera filtret i ett 160mm markavloppsrör (Ja, ni läser rätt :-- )

Resultatet: ett COLD air Intake, istället för HOT air Intake ;)

04072010095.jpg

04072010096.jpg

04072010097.jpg

Kanske inte världens vackraste konstruktion :lol: , men den gör vad den byggdes för. Att ta luft från framskärmen som originalburken gör.

Bilen kändes starkare vid låga varv, och att man har det goa bottenvridet hela tiden. Inte bara när motorn är precis startad, utan även när temperaturen är HET i motorrummet.

Om detta kommer kännas lyckat efter ett tag så kommer jag göra nåt lite vackrare i rostfritt.

Link to comment
Share on other sites

Eller ett K&N filter i org. boxen tror jag skulle fungera rätt bra http://kandn.com/images/l/33-2298.jpg

Skaffade ett sånt (till min v6 iofs, men samma filter/box) det gjorde skillnad "ovanpå" den skillnad X3/SF3an gav. Bättre bottendrag och varvar lättare, billigt också. Dessutom ingen nämnvärd påverkan av varmt motorrum, ibland är orginal kanske bättre....

Link to comment
Share on other sites

Du tror inte du stryper funktionen om att det ska ge mer luft som är tanken med öppet filter.

Det bästa vore att montera luft filtret nedanför framljuset. som dom gör på Kenne Bell kompressor kit.

Eller ett K&N filter i org. boxen tror jag skulle fungera rätt bra http://kandn.com/images/l/33-2298.jpg

/Micke

160mm röret är lite trångt, men har sågat den i vinkel så att den är mer öppen i nederkanten.

Sen kan ju inte filtret ge mer luft än vad som kan passar genom den 85mm stora MAF:en?

Suttit o funderat på när man gör den i rostfritt att man gör skyddet triangel-format, så får man mer plats på sidorna och mer luft in.

Men att den stryper det, tror jag inte då den är piggare än vad den var med FRPP lådan. Dock är lösningen långtifrån optimal än. :)

Sen kan jag inte sätta in org. burken utan att tala med brenspeed om att ändra i tunen...

Link to comment
Share on other sites

Igår sattes FRPP lådan in igen, ännu en gång...

Farsan var rädd för att markaröret skulle smälta i motorrummet :D

Sen gjorde vi lite prover hur bilen tog luft med FRPP-boxen, varvade till 4000rpm medans farsan hade nävarna vid skarven av lampan o huven där filtret är och han sa att det är som en gigantisk dammsugare.

Så FRPP grejerna får sitta kvar :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...