Sunnansjö July 14, 2010 Report July 14, 2010 Jag flyttade mitt laddrelä och kopplade tillbaka allt som det satt, trodde jag....Nu funkar det inte, klickar inte ens.Måste ha kopplat fel på något vis.Kan någon enkelt förklara vart alla kablarna skall vara anslutna så att jag kan kolla vart felet är?Tack på förhand! Citera
Sunnansjö July 15, 2010 Author Report July 15, 2010 Har en -66 HT.Jag menar klickar till i tändningen när du vrider på nyckeln.Har nog hänt något annat under mitt ingrepp för jag har 0,0 Ohm mellan chassi och alla säkringar på matarsidan.Jag har slitit mitt hår och letat som en galning, kopplat ur allt jag kan komma åt men har fortfarande oönskad kontakt där emellan.Sliter snart ur hela elsystemet och drar nytt enligt schema. Citera
Gtttggg July 15, 2010 Report July 15, 2010 Var mer specifik. Du har alltså ingen ström när du vrider på nyckeln? Vad exakt har du grejat med det elektriska? Kolla samtliga jordpunkter, kontakter, ta isär dem och rengör. Ta även titt bakom startreläet. Är det färg, skit, rost mellan startreläet och chassi, kan det vara förklaringen till det klickar i tändningslåset. Sitter kablarna på batteriet fast? Citera
Pelle cmc 375 July 15, 2010 Report July 15, 2010 Är det startrelät som inte klickar, är det det du flyttat? Citera
Sunnansjö July 15, 2010 Author Report July 15, 2010 Jag flyttade Laddreläet.efter det så hade jag absolut ingen spänning inne i kupe´n.Även sånt som fungerar utan tändning, typ radion m.m. var dött.Då kopplade jag bort allt igen, lyfte bort bägge polerna på batteriet och kollade säkringarna i bilen.Jag har kontakt till chassi på samtliga säkringar... Citera
Pelle cmc 375 July 15, 2010 Report July 15, 2010 Börja vid batteriet och kolla hur långt du har spänning, original tror jag det sitter en huvudsäkring vid batteriet! Citera
bj0rne July 17, 2010 Report July 17, 2010 Låter inte bra om det är 0 ohm mellan säkringar och chassie...Kolla att kablarna på generatorn sitter rätt (om dom nu varit bortkopplade...) Citera
Svedis July 23, 2010 Report July 23, 2010 kommer jag ihåg rätt??:Kontrollera att spänning 12 V finns på generatorns anslutning B+Kontrollera att kabel till anslutning D+ (om ingen D+ heter den L) har spänning mellan 11-12.7 V vid tillslagen tändning. Vid avslagen tändning skall ingen spänning finnas.Finns ingen spänning kan det bero på att bottenplattan i tändningslåset är trasig, varningslampa till laddning trasig, trasig säkring, kabelbrott osv.Beroende på regulator, men bör vara (f-n, minnet är väl rätt??):B+ på generatorn till batteriets pluspool.D+ på generatorn (eller 61) till D+ på laddningsregulatornD- på generatorn och laddningsregulatorn är jordadeEller rätta mig om fel. Friskt kopplat, hälften brunnet.. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.