Jump to content

Recommended Posts

"Zhejiang Geely Holding Group Co. completed the purchase of Volvo Cars from Ford Motor Co. in the biggest overseas acquisition by a Chinese automaker."

http://noir.bloomberg.com/apps/news?pid ... hmzizAZiaw

Så var det med den sagan....

Skall man leja gråterskor och strö aska över huvudet, eller är det en en nystart för Volvo?

Är ingen stor Volvo-vän: köper inte Volvo, kör ogärna en Volvo, men känns ändå inte rätt, utan aningen vemodigt. :cry:

Räcker knappast länge innan produktionen flyttas från Europa.

Hoppas innerligt att jag har fel.

Saker och ting ändras hela tiden.

Få minns hur det var när Ford köpte VOLVO....Då var det samma sak....Missmod och elände!

Så här i efterhand kan man nog påstå att VOLVO aldrig kommit så här långt utan Ford.

Ford har tillfört mycket "storföretags-tänk" och lyft hela företaget.

Idag är bilarna bättre och roligare än någonsin.

Jag kör hellre dagens bilar än de kopiöst trista 70-80 tals containrarna.

Vad Kineserna kommer göra vet bara dom.

VOLVOs stämpel som "Svensk", "trygg" och "säker" bil vet nog Kineserna också att det kan man inte rucka på!

Då drunknar märket snabbt ut i anonymitetens tecken.

Dom har ju köpt ett företag så dom får ju egentligen göra vad fan dom vill med det.

VOLVO är ju ingen allmän egendom som vissa politiska inslag i Sverige tycks tro.

Heja VOLVO :thumbup:

Kör en VOLVO XC 70 D5 i företaget och den är en helt fantastisk bil att köra!

Sniffar helt klart Tyskarna i baken när det gäller total känsla.

medium_411434576_a00e7920ce_o.jpg

Saker och ting ändras hela tiden.

Få minns hur det var när Ford köpte VOLVO....Då var det samma sak....Missmod och elände!

Så här i efterhand kan man nog påstå att VOLVO aldrig kommit så här långt utan Ford.

Ford har tillfört mycket "storföretags-tänk" och lyft hela företaget.

Idag är bilarna bättre och roligare än någonsin.

Jag kör hellre dagens bilar än de kopiöst trista 70-80 tals containrarna.

Vad Kineserna kommer göra vet bara dom.

VOLVOs stämpel som "Svensk", "trygg" och "säker" bil vet nog Kineserna också att det kan man inte rucka på!

Då drunknar märket snabbt ut i anonymitetens tecken.

Dom har ju köpt ett företag så dom får ju egentligen göra vad fan dom vill med det.

VOLVO är ju ingen allmän egendom som vissa politiska inslag i Sverige tycks tro.

Heja VOLVO :thumbup:

medium_411434576_a00e7920ce_o.jpg

En sådan blir min nästa Tjb också. :D

/Tommy.

Tyvär med tanke på deras sym på mänskliga rättigheter så undrar i varje fall jag på om det är bra :think: Vet om några som varit i kina och jobbat, med att resa några hus De blev rent förnedrade, deras grejor försvann. Det lät inte trevligt alls :evil:

Peter

Tyvär med tanke på deras sym på mänskliga rättigheter så undrar i varje fall jag på om det är bra :think: Vet om några som varit i kina och jobbat, med att resa några hus De blev rent förnedrade, deras grejor försvann. Det lät inte trevligt alls :evil:

Peter

Det har ingenting med att köpa ett företag att göra.

Men jag håller med dig att Kina här har stora problem :!:

Tror dock allt sånt kommer fixa sig den politiska vägen med tiden. (kan man hoppas)

Själv har jag bara extremt goda erfarenheter med att jobba med Kineser.

Vi var där i våras och gjorde jobb.......Vad vi såg på "ytan" är bara god vilja.

Kanske lite lata som "hantverkare" men det är nog lite av kulturen efter typ 50år av kommunism.

Peter

Det har ingenting med att köpa ett företag att göra.

Men jag håller med dig att Kina här har stora problem :!:

Tror dock allt sånt kommer fixa sig den politiska vägen med tiden. (kan man hoppas)

Själv har jag bara extremt goda erfarenheter med att jobba med Kineser.

Vi var där i våras och gjorde jobb.......Vad vi såg på "ytan" är bara god vilja.

Kanske lite lata som "hantverkare" men det är nog lite av kulturen efter typ 50år av kommunism.[/quote:21tuymfv]

antagligen har du helt rätt! Förändringar och utveckling sker ju hela tiden både på gott och ont. Annars hade vi ju alt vad Mustang hetat haft fyra ben :thumbup:

MVH Peter

China owns the world: We just live in it

Ja, historiskt sett har kineserna alltid varit steget före. Handel, civilisation, kultur... you name it.

När man långt i framtiden beaktar revolutionen i rätt perspektiv, ser man att kommunistsystemet endast var en ond parentes i kinesernas historia.

Vår generation ser kanske inte kommunismens fall, men är personligen övertygad om, att systemet faller en dag.

Hoppas bara att dom inte hinner förgifta och skita ner hela sin omgivning innan fallet...Har låtit mej berättas av bekanta som jobbat där, att förstörelsen är ENORM, och likgiltigheten minst lika stor.

Tillbaka till verkligheten: Hoppas innerligt att man behåller Volvo som ett västerländskt bolag. Dom erfarenheter jag har av kinesiska produkter gör att jag inte köper "Made in China" -stuff. Jag skulle inte kunna sova lugnt, om bolagets resultat (och därmed min lön) skulle vara beroende av sådant s**t.

Försäljningen av Volvo rubbar inte mina cirklar, men känns inte bra.

Dom skyldiga arkitekterna till att Volvo hamnat i denna situation, måste man söka på annat håll.

Lite data:

År 2009 levererade Volvo 334 000 personvagnar, men gjorde förlust $653 miljoner, vid en totalförsäljning av 12,4 miljarder dollar.

Nåt gick visst lite fel, var det i produktion, planering & design, eller i marknadsföring, antagligen alla....

Man gjorde inte bilar köpare ville ha- eller gjorde man bilar köpare inte ville ha- en filosofisk fråga :?:

På basen av senaste veckors provkörningar, delar jag inte denna uppfattning. Kanske bäst att låta bli att kommentera ytterligare. :angel:

Det som en gång var "Svensk industri och kvalitet" har ju succesivt och vad jag personligen anser, nedmonterats och sålts ut.

Inga politiska aspekter men "Folkhemmet" försvann för många år sedan så försäljningen av Volvo var nog en nödvändighet.

Eftersom jag alltid (sedan 1975) har kört Volvo så är det med sorg i hjärtat som jag måste konstatera detta.

//Anders

Det som en gång var "Svensk industri och kvalitet" har ju succesivt och vad jag personligen anser, nedmonterats och sålts ut.

//Anders

Det är en utveckling som ligger i tiden.

Genom att vara shareholder i ett antal svenska industribolag, ger jag dessa företag och företagsledning mitt förtroende, jag förväntar att man kan skapa ett mervärde för ägare, anställda, kommun och landet där man verkar.

Jag ser positivt på framtiden för europeisk och nordisk företagsverksamhet, kunnande och visioner finns. Största problemet är att byråkrater och politiker ibland väldigt effektivt slänger käppar i hjulet för förnuftig utveckling, tillika försämrar man bolagets möjligheter att konkurrera med Amerika o. Asien.

Nu skall vi inte missförstå: Jag förespråkar inte ansvarsfrihet för någon, varken bolag, företagsledning, politiker eller byråkrater.

Byråkrater som inte har någon kontakt med verkligheten, är idiotiskt blåögda eller kör en viss ideologi kan bli oerhört "dyra" att ha hängade kvar i maktens korridorer.

Månne det inte var så, att också inom Volvo fanns det många starka viljor som drog åt olika håll, och detta ledde till ett svagare bolag?

Vissa företag klarar sej bättre i konkurrensen, andra sämre, medan somliga uppgår i andra eller helt försvinner.

Både Volvo och Saab har haft tuffa tider, vad beror det på? Har problemet endast legat inom företagen, eller är det ett tecken på nåt annat också?

• 2 months later...

Klart att det känns vemodigt med ett kinesiskt Volvo.

Och visst skulle jag gärna åka i en XC 70 D5,

men jag är iaf glad åt familjens 740:or - vänliga åt våra pensionärspluskor.

Pålitliga traktorer, billiga delar + att man kan få dem repade hos vilken bysmed som helst!

Vilken annan bil kan mäta sig med en totalekonomi som 740?

Lasse B