Jump to content

Hydraulisk rullkam


Edeson

Recommended Posts

Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av eller hört något gott/ont om hydraulisk rullkam.För att få mer flås i min 331" motor så ska en rullkam i, frågan är bara mek eller hydraul ?

Hälsningar Edeson

Link to comment
Share on other sites

Jo då, har koll på allt i min motor, har klart för mej vilken dur. och lyft jag ska ha.

Frågan är hur "bra" en hydraulrullkam fungerar jämfört med en mek., har hört från en motorbyggare att en hyd.rullkam "får motorn att låta som en dieselmotor".Glömde att fråga vad han menade med det.

Vad är din erfarenhet ?

Link to comment
Share on other sites

Hydraulrulle funkar, no problems, så länge det inte går över ett visst rpm eller lyft.

Undehållsfritt på gatmotorer, men dom tunga lyftarna begränsar max rpm till 6200-6800, beroende på komponenter.

Det är risk för att hydraullyftarna "pumpas up", då är det inte trevligt.

Skulle inte varva std. lyftare till 6.8k, till det behövs bättre bitar.

Om det inte är en racemotor, skulle jag inte orka bry mej om det är hydraul eller mekanisk i den.

Har själv haft hydraulrulle i ett antal motorer tidigare, kommer att göra också nästa med samma typ.

Finns väl en del urbana legender gällande kamaxlar, det förefaller som om alla vill byta, -eller har bytt kam i sin motor.

Oberoende om dom behöver det, eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Precis det jag ville höra, att du provat och tycker att det funkar.

Jag är nöjd med ett max varv på 6000, märkte att min 302:a inte hade mycket att leverera över 6000rpm jag ska plocka över samma edelbrock toppkit till 331:an.

Tackar för info !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...