Jump to content

65 Cab - CMC 1047


dana

Recommended Posts

Hej

Tänkte lägga upp en tråd med min 65 cabbe som jag köpte nu i våras. Bilen kommer ifrån

North Charleston i South Carolina som ligger strax ovanför Florida på Östkusten utmed havet.

Det är en orörd orginalbil som dock är omlackad och försedd med en ny cab för ett par år sedan skulle jag tro. Rätt kulör skall vara Wimbledon white. Vilket är kul för min förra Mustang

en 68Ht var Wimbledon white. Den har en 289-2V samt automat och El-cab..

Har man åkt 67-68 modellerna så tycker man att 65-66 är lite klena. Hade inte en tanke på att

köpa denna, inte i mina vldaste aningar. Historien runt köpet är den att jag fick se den strax efter att den kommit ur Containern såsom utfyllnad hem till Sverige. Ägaren sade att den kan du köpa för jag har ingen plats eller hjälpa mig att fixa till den så kan jag sälja den. Ok tänkte jag, kan väl ta en titt hade ju haft min förra ifrån 1978-2002 så man jar ju väl inkörd på Mustang.

Men när jag väl satt i bilen och startade upp då kom en underlig känsla i mig. Fa-n den är ju riktigt god, mysig känsla av något som är enkelt och gammalt och som ingen varit på.

Startade upp den och körde en sväng, inget oljud mer än lite knirr och slag i framvagn. Sedan drog bromsarna snett ordentligt. Ju längre tiden gick desto mer förälskad blev man.

Tänkte att detta kanske var en bil som man kan ha och åka i till grabbens fotbollsträningar

för mitt andra projekt i garaget drar ut på tiden. (inte Mustang). Alla virusskydd var ju borta så

man var ju lätt påverkad. Ringde en kompis och frågade vad han tyckte om ett köp . Han sade

men du har ju redan bestämt dig ju så det är ju bara att köpa..Så nu är man Mustang ägare igen. Och efter ca 200 mil i sommar är det med glädje var gång man startar bilen. Riktigt kul..

Så nu börjar resan framåt med lite bilder på en sakta renovering ..

Link to comment
Share on other sites

Bilen drog ju snett. Broms renovering. Upprostade cylindrar fram. Bytte allt förutom trummor

för oljan hade runnit ur systemet på vänster sida så det var helt tomt och trumman klarat sig..

Även krängningshämmere och länkarmstag fick nya bussningar. Polyueretan blev det.

Link to comment
Share on other sites

Lyfte luftrenaren och tog en titt på förgasaren som kommer att renoveras under vintern

och troligen montering av Lambda sond för att få kontroll på justering vilket en kamrat till mig har börjat testa med gott resultat på en Austin Healy 3000 6a med Webrar.

Man ser lite svarta färg rester fram på kamdrivningen ifrån orginalfärgen. Motorn har således

varit ur bilen någon gång och fått en översyn med ommålning till blå kulör..

Den går mycket bra samt drar inte mycket bensin. Åkte ju 302-4V J-cod tidigare i 68an.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Gjorde rent inför vintern med avfettning och högtryckstvätt. Kvar blev bara Amerikansk lerjord efter och den satt. Inget rostskydd som väntat..

Blandade till eget rostskyddsmedel med Lacknafta ca 10% och Mercasol som jag sprutade på

tunt under med en avfettningsflaska och det fungerade perfekt.. Knappt något dropp alls.

Bilder före behandlaing..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bilen har inte stått en månad innan det börjar klia i fingrarna. Lutar åt att jag bygger om ifrån trummor till skivbromsar med servo nu till våren. Ser att det är fler som lurat lite på detta. Även om det är finbilsåkning så kan det vara på sin plats med lite bättre bromsar.

Har inte kollat upp om man behöver byta spindlar eller om det bara är att hänga på.

Så det blir veckans uppgift.

Senaste fyndet till bilen blir en Mallory fördelare i tidigt utf. Hittade en i org kartong

hos en kille i Sthlm.

Var ute hos VP och provkikade på sortimentet med tanke på bromsbyte, Jobbar på Lördag så jag missar invigningen nu på lördag den 20 Nov. Men hann få en skymt av 69an innan jag åkte hem..Klart godkännd.. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...