Jump to content

Californiabilen har landat.


Tommyax

Recommended Posts

Hallå.

Jag har nu haft Cougarn hemma i ett par dagar, och tänkte förtälja denna lilla solskenshistoria, då man läser så många tråkiga historier om importerade bilar.

I somras sålde jag min blåe Cougar, letade efter nått annat, en cabbe vore kul.

Var o kikade på en del olika bilar, men ojojoj vad mye spackel och/eller rost.

En annan kompis hade tidigt i Augusti precis gjort upp med att ta hem en Charger -69, jag tyckte han kunde kolla om de kunde hitta nått rostfritt objekt till mig därborta i Californien.

Sent en kväll kom ett SMS. De har en Cougar cabbe i en container på väg hem.

En intensiv mailtrafik med bilder och ett telefonsamtal mitt i natten till Californien o affären var i stort sett klar.

Handpenning? nej nej, kom och kika på den i verkligheten, vill du inte ha den så är det OK.

Så i Lördags var det dags o se skapelsen i verkligheten efter ett par timmars resväg till Linköping.

Min kompis Bjarne och jag stog som fågelholkar o kollade underredet när den hissades upp på billyften.

Rostfritt kan ju ha olika innebörd, men denna bil är verkligen rostfri, ingen underredsmassa, inga lagningar,

alla skarvar och veck intakta som det såg ut när bilen lämnade fabriken, endast ett tunnt rostdamm ligger på ytan.

Efter testkörning och en kopp kaffe, begav jag mig hem för att fundera, dagen efter bekräftade jag köp,

Redan på måndagkvällen hade bilen transporterats hem till min gård 25 mil söderut.

Tyvärr är bilen omlackad nån gång runt 70-80. Det fina är att bilen endast har 3 ägare, den senaste för övrigt 82-årige Eugene.

Han införskaffade bilen 1985, gjorde en Vehicle testreport, då hade bilen gått 43960 Miles (ca 7000 mil).

En stor bunt med kvitton vittnar om att gamle Eugene inte snålade, han totalrenoverade motorn för $800 (1986). Bytte ut en salig blandning med delar.

För att sedan inte kört bilen mer än 837 mil fram till och med idag 8000 mil (49161 miles).

Sanningen är att bilen inte använts på ca 15-20 år, stått i ett garage, med cabben nere = veck,

skuffluckan öppen = gummilisten var så hård att den inte gick att stänga.

Däcken (polyester) är inte runda efter en så lång tids förvaring, kändes lite konstigt att skumpa fram vid provkörningen.

Detta resulterade givetvis i att en ny cab redan monterats innan skeppning, ett set med nya däck skall införskaffas samt att alla lister skall bytas ut.

Frågan och uttrycket orörd är vitt debatterad:

Visst denna är omlackad, vilket kommer att återställas, motorn är renoverad, allt ser original ut, för mig är detta en orörd rostfri originalbil.

Idag 2 dagar efter att bilen levererats har jag skickat betalningen för bilen.

Frågan är då, varför ligga ute med pengar när det går att få hemlevererat utan utlägg?

image004-1.jpg?t=1283964710

image007-1-1.jpg?t=1283964890

image007.jpg?t=1283965026

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...