Jump to content

Renovera / uppgradera T5 låda


Recommended Posts

Hejsan!

Tänkte plocka ner min T5 WC låda i vinter och se över den lite. Ska byta bussningen för yoken samt byta shifter för kortare lägen.

Har också ett vinande ljud på de högre växlarna som tilltar ju mer man accelerar. Vid konstant fart är det ganska tyst.

Ser att det finns lite "rebuild kits" och "reinforcement kits"...

Vad behöver göras för att få tyst på vinandet? Och om man ändå är i farten kanske man ska se till att den pallar lite mera effekt..?

Någon vänlig själ som pillat med dessa kanske vet vad som behöver göras för att få den tystare och starkare

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Angående vinandet så tror jag inte att det går att få en manuell låda med relativt grova grejer och aluminiumhus att bli knäpptyst...

Men nya lager överallt givetvis samt en bättre bakre retainer för bottenstocken så du kan sätta lite högre preload från början. Dessa lådor har en tendens att svullna

när man kör dom hårt och länge - huset blir helt enkelt varmt och då minskar det preload som är satt från fabrik. Så pass att det kan vina riktigt ordentligt.

Blev Bohmans låda tystare än innan renovering så borde det gjort susen.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan minnas så var min T5 riktigt tyst och fin..

Kanske skulle renovera min egen T5 också? Låter som en turbinmotor vid 6000rpm och 8psi.... TKO är nog grejen ändå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...