Jump to content

Recommended Posts

Lite rastlös nu :lol: Någon som pulverlackat sina ventilkåpor? Är plastdelarna som sitter iklämda jävliga att få lös? Hur skyddar man sånt man inte vill ha färg på? ska man blästra av först eller räcker det att koka av dem i tvätten?

Hej

Har jobbar en hel del med pulverlack.

Pulverlack är som du kanske vet ett plastpulver som man laddar upp med typ 50.000volt.

Materialet jordas och så sprutas pulvret som då dras till materialet och lägger sig i ett jämt fint lager.

Sedan smälts plasten fast i ugn i ca 20min.

Pulver finns i lite olika kvaliteter och det gäller välja rätt för användningsområde

Finns Polyester, Epoxi och Mix mfl

Du måste blästra och avfetta kåporna om det ska bli bra och få rätt fäste för pulvret

Aluminium är porigt och gammal olja har garanterat letat sig in överallt.

Efter blästring bör man helst värma upp kåporna i 30min i ugnen så den sista oljan förgasas.

Eventuellt avfetta efter detta

Om du inte gör detta är det stor risk att oljan kokar under pulvret och både miss färgar och förstör hela ytan.

Maskering gör du med vanlig maskeringstejp.

Tejpen avlägsnas innan detaljen bakas i ugnen

Nackdelen med pulverlack är att du inte får samma fina yta som vanlig lack.

Fördelen är priset, slitstyrkan och att alla skavanker döljs eftersom det tjocka pulvret täcker det mesta

Själv lacka jag en hel del musse prylar med kanonresultat och det knäppaste var en hel 302 motor i "pippigul" färg :crazy:

Varför pulverlacka det är enklare att lacka med vanlig bil lack och det håller har gjort det själv och det vart kannon

Mvh Magnus

Ja det vore ju bäst men brukar det inte oxidera lätt när det lackas på aluminium. Värmen pallar det för har själv lackat kaminröret hemma med billack.

Varför pulverlacka det är enklare att lacka med vanlig bil lack och det håller har gjort det själv och det vart kannon

Mvh Magnus

Funkar med billack det har jag också gjort men priset är 10ggr plus att det är lite tricky med billack på aluminium eftersom man måste ha en betande primer.

Det omöjligt enklare med billack!!

Då måste du ju slipa och prima för att få en fin yta.

Pulverlacken har en grymt mycket bättre täckande förmåga.

Pulverlackar man direkt på en blästrad yta så blir finnishen helt jämn

För en 100-lapp får du 2st ventilkåpor i pulverlack...Beroende på färg.

Förarbetet är ungefär samma för båda metoderna.

Ok tack för värdefull info. Vilken kvalitet ska jag ha?

Detta är kruxet med pulverlack för det beror på vad pulverlackaren du anlitar har på hyllan! :thumbdown:

Med billack har du ju fördelen att bestämma exkt kulör.

Detta går inte med pulver eftersom pulvret tillverkas i en fabrik.

Pulvret levereras oftast i 20kg Kartonger och kostar flera 1000kr / kartong

Du behöver typ 1dl till dina kåpor!

Om det är en speciell kulör du söker så får du nog köra billack.

Om kulören inte är så viktig så funkar pulver.

Nästan alla seriösa pulverlackare har nog större delen av RAL kulör systemet på hyllan

Kvalitet på själva pulvret kanske inte är så jätteviktigt eftersom det är ett torrt utrymme som inte utsätts av sol

Tex pulverlack av epoxi tål inte UV-ljus.

Vill du ha en blank kulör är det ofta en Mix man kör...Kolla med lackeraren

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...