December 11, 201014 yr Author comment_99693 Nu får den stå och mogna,bästa sättet att få lacken att sjunka är att den får stå växelvis varmt kallt,så när solen sken på sitt allra bästa sätt åkte den ut i gensolen.nu börjar det bli dags att få den hjul.
December 13, 201014 yr Author comment_99741 OK,"lite" yrkesskadad är man väl då,men det ska väl synas att man är billackerare,jag har mina svagheter som alla andra men det kommer senare,som tur är så är jag kompis med en medlem här som ni kan läsa om under rekond 71-73,Thomas Sundqvist som är ett unikum både praktiskt och teoretiskt när det gäller Mustang,jag fick förtroendet att lacka hans gröna mach1a så nu hjälper han mej med slutmonteringen på min så allt blir rätt å riktigt.
December 13, 201014 yr comment_99744 OK,"lite" yrkesskadad är man väl då,men det ska väl synas att man är billackerare,jag har mina svagheter som alla andra men det kommer senare,som tur är så är jag kompis med en medlem här som ni kan läsa om under rekond 71-73,Thomas Sundqvist som är ett unikum både praktiskt och teoretiskt när det gäller Mustang,jag fick förtroendet att lacka hans gröna mach1a så nu hjälper han mej med slutmonteringen på min så allt blir rätt å riktigt. Vad hade du för lack o. varför inte bränna den?
December 14, 201014 yr Author comment_99757 Standox hs,visst kan man bränna den vilket jag gjorde om man har möjlighet till det men det räcker inte att bränna en gång + att du måste maskera av hela bilen innan du bränner den för att lösningsmedlet i tejpen kan göra fula märken i allt nylackat,dvs det svarta och instrumentbrädan som är halvmatt rödmet.
December 14, 201014 yr comment_99758 Standox hs,visst kan man bränna den vilket jag gjorde om man har möjlighet till det men det räcker inte att bränna en gång + att du måste maskera av hela bilen innan du bränner den för att lösningsmedlet i tejpen kan göra fula märken i allt nylackat,dvs det svarta och instrumentbrädan som är halvmatt rödmet.Ok. är fd. lackerare själv. Är inte riktigt med på dagens matrial. Men det är ett väldigt bra jobb du gjort.
December 14, 201014 yr Author comment_99759 Tackar så mycke! Som fd billackerare vet du säkert vilket skitjobb det är och alla timmar det tar att få en fin lack men en jäkla tillfredställelse när det är klart.
December 14, 201014 yr comment_99760 Tackar så mycke! Som fd billackerare vet du säkert vilket skitjobb det är och alla timmar det tar att få en fin lack men en jäkla tillfredställelse när det är klart.Jajamensan, men det är för det lilla nöjet man sliter.
December 24, 201014 yr Author comment_100048 Här har bilen stått ett år och det är dags att lägga den slutgiltiga lacken,den är nu på hjul och snurrställningen är borta.Under det här året så har jag även gjort klart dörrar,baklucka sandplåtar mmmm.mycke maskering blir det.
December 24, 201014 yr Author comment_100049 Som sagt,mycke tejp och papper går det åt.Här är dörrarna färdiga på insidan med halvblank rödmet,för att bevara strukturen på insidan så får man först blästra på så lågt tryck som möjligt och med sliten sand för att få en fin yta.Här kan man inte bygga på med slipgrund för då försvinner strukturen,syragrund och sen 3 varv färg.Ser jäkligt orginal ut.
December 24, 201014 yr comment_100053 Vilket hästjobb! Nu känner jag att jag gjorde helt rätt som lämnade bort mitt lackjobb (till ett proffs).//Mats
December 25, 201014 yr Author comment_100062 Vi har ju lite olika krav hur en lack ska se ut men nu jobbar jag med detta så jag har lagt ribban högt,tror ingen skulle va beredd att betala för alla timmar jag lagt ner på lacken.
December 25, 201014 yr comment_100064 Ingen kan ana hur mycket timmar det ligger bakom ett extraordinärt lackjobb. Fastbacken ser ut att ha det "lilla extra".Blir givetvis färgslip och polering sen, eller?
December 25, 201014 yr Author comment_100071 Mjaä Thomas,slipa kommer inte behövas,det är slätt ändå,däremot finns det väl nåt dammkorn att ta hand om sen kör jag över den med maskinpolering i ett par steg,får väl hoppas att jag blir nöjd då.Jag har inte vågat räkna några timmar på lacken på den här men många är det
January 2, 201114 yr comment_100230 Sonny, vilket otroligt jobb och resultat!!! Ett sant nöje att följa det här projektet.Undrar om du målat med vattenbaserad röd bas + klarlack eller är det en röd solid thinnerbaserad lack?-Tony-
January 2, 201114 yr Author comment_100236 Hej Tony och tack för posetiv respons .Färgen som jag annvänt finns inte längre ,det var Standox 2k high solid med 20%klarlack i sista varvet(som du skrev, thinnerbaserad solid 2k) den var så jäkla go att spruta och la sig så snyggt.Vi kör 95% vattenbas med klarlack på jobbet men dom solida kulörerna(särskilt rött) tycker jag man får lägga på ganska tjockt med för att få täck så man bygger upp en tråkig yta med som man inte hämtar hem i klarlacken utan att mellanslipa plus att basen är seg och degig ifall man skulle behöva fixa nåt iden,MEN vi ska få en ny vattenbas som heter standoblue nu och då är alla bekymmer med vattnet borta
February 2, 201114 yr Author comment_101432 Tvärtom,blir så fin att jag måste ha Bonnevillen så jag har något att åka i ;)men bjud du lr köp Mussen.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.