HenkeG November 3, 2010 Report November 3, 2010 Fick precis ett brev av försäkringsbolaget (modernaförsäkringar) där de förklarade att min Mustang -08 inte var önskvärd längre...Några tips på bra försäkrigsbolag?mvhHenke Citera
Gtttggg November 3, 2010 Report November 3, 2010 Kontakta Länsförsäkringar. De kan försäkra din bil utan problem. Citera
ThomasFB November 5, 2010 Report November 5, 2010 Saxat från deras hemsida:"Vi ägs av Tryg som är Nordens näst största försäkringskoncern och en av de absolut äldsta. Kort och gott så är du i trygga händer hos oss om du skulle råka ut för en skada och behöva utnyttja din bilförsäkring."Trendlinjen på Tryg A/S börskurs ser ut såhär:Skärmavbild 2010-11-05 kl. 11.30.10.png[/attachment:9vftbamj]Jag antar att dom måste göra nåt åt saken..... Citera
Equus November 6, 2010 Report November 6, 2010 Fick precis ett brev av försäkringsbolaget (modernaförsäkringar) där de förklarade att min Mustang -08 inte var önskvärd längre...Några tips på bra försäkrigsbolag?mvhHenkeAngav de någon orsak?E J Citera
PerA November 11, 2010 Report November 11, 2010 Själv har jag fordförsäkringar som var billigast och verkar bra. Har iof inte haft några skador att anmäla. Men kolla med dem Citera
Boris65 November 17, 2010 Report November 17, 2010 Själv har jag fordförsäkringar som var billigast och verkar bra. Har iof inte haft några skador att anmäla. Men kolla med demKonstigt.... Kollade lite på försäkringar och fick dyrare hos Ford än Länsförsäkringar??? Vet att det beror på var man bor och hur, men det blir ju ändå relativt när man jämför med sig själv.Den största skillnaden är Folksam som är klart dyrast. Kollade på skoj vad skillnaden blev mellan mig och min son som är 18.... 15.000 dyrare på grabben! Jisses..... Citera
Gtttggg November 17, 2010 Report November 17, 2010 Konstigt.... Kollade lite på försäkringar och fick dyrare hos Ford än Länsförsäkringar??? Vet att det beror på var man bor och hur, men det blir ju ändå relativt när man jämför med sig själv.Den största skillnaden är Folksam som är klart dyrast. Kollade på skoj vad skillnaden blev mellan mig och min son som är 18.... 15.000 dyrare på grabben! Jisses.....Oj, det var dyrt bara för han har inte fyllt 24 år ännu. Citera
Boris65 November 22, 2010 Report November 22, 2010 Konstigt.... Kollade lite på försäkringar och fick dyrare hos Ford än Länsförsäkringar??? Vet att det beror på var man bor och hur, men det blir ju ändå relativt när man jämför med sig själv.Den största skillnaden är Folksam som är klart dyrast. Kollade på skoj vad skillnaden blev mellan mig och min son som är 18.... 15.000 dyrare på grabben! Jisses.....Oj, det var dyrt bara för han har inte fyllt 24 år ännu. Ja, och det är egentligen inte det värsta.Jag kollade även på hans syster som är 2 år äldre. Trodde att det bara var under eller över 24. Det skiljde 10000 mellan dom! Frågan är om det handlar om kön också??? I så fall borde det vara ett fall för diskrimineringsombudsmannen.... Man får ju inte diskrimineras vare sig för ras, tro eller kön.... Skall låna en killes personnummer och se vad försäkringen blir på honom, (21år). Återkommer....... Så. Nu är jag tillbaka På mig: 5032:-Min son, (18år): 20505:-Min dotter, (20år): 11910:-Polaren, (21år): 13503:-Alltså spelar könet roll annars skulle polaren ha fått ännu billigare än min dotter. Hmmm, skall man prata med DO?????? Citera
ThomasFB November 22, 2010 Report November 22, 2010 Alltså spelar könet roll annars skulle polaren ha fått ännu billigare än min dotter. Hmmm, skall man prata med DO?????? JA, ABSOLUT, systemet MÅSTE funka båda vägarna.Direkt urklipp ur ombudsmannens första sida: "Diskrimineringsombudsmannen (DO) arbetar mot diskriminering som har samband med kön, osv, osv..." Citera
Boris65 November 23, 2010 Report November 23, 2010 Alltså spelar könet roll annars skulle polaren ha fått ännu billigare än min dotter. Hmmm, skall man prata med DO?????? JA, ABSOLUT, systemet MÅSTE funka båda vägarna.Direkt urklipp ur ombudsmannens första sida: "Diskrimineringsombudsmannen (DO) arbetar mot diskriminering som har samband med kön, osv, osv..."Så, nu har man pratat med DO.Snacka om att det är stora pengar det handlar om när Lobbyisterna i Bryssel håller på..... Enligt EU-direktiv, (lag) så skall inte DO-lagen omfatta kön eller ålder när det gäller försäkringar. Så det enda som gäller är ju att ringa runt och helt enkelt bojkotta de som håller de höga priserna.Kan man bli annat än förbannad.......... Citera
ThomasFB November 24, 2010 Report November 24, 2010 Kolla läget, det är en principsak. Så det är diskriminering på privata sidan också då, ser jag. Fick för ett tag sen en offert på firmans försäkringar, där var också angivet premieskillnader mellan "manliga" och "kvinnliga" försäkringar, jag frågade "varför, vad är det här", fick svaret "det är nu bara så hos oss". Självklart hamnade försäkringsbolaget i bojkott.Man utgår PÅ FÖRHAND från att mannen bär större risk genom sitt beteende än kvinnan....är inte det diskriminering och fördomar? Jämlikheten är selektiv då det gäller mannens rättigheter.Kan du flytta bilen i annans ägo (frun) inom familjen, och då få ner premien? Citera
Micke Wendel November 24, 2010 Report November 24, 2010 Hej,Fungerar åt andra hållet också dessvärre (dessbättre)?. Frugan o jag är lika "unga" 24+ (med råge...), haft körkort lika länge, samma bonusklass, inga olyckor där försäkring "löst" ut o.s.v. Kollade "vår" bilpark (Ford, Volvo, Saab) och försäkringar på flertalet f-bolag. Gällande både Saab & Volvo blev försäkringen dyrare om den stod på frugan. Och det hos merparten av bolagen (alla som jag orkade kolla med vart dyrare för frugan). Frågade då varför och fick samma svar som i inlägget ovan; - så är det hos oss.Bara bojkotta/byta bolag man inte är nöjd med - men billigast försäkring är inte alltid bäst när det väl smäller till./M Citera
Boris65 November 24, 2010 Report November 24, 2010 Kolla läget, det är en principsak. Så det är diskriminering på privata sidan också då, ser jag. Fick för ett tag sen en offert på firmans försäkringar, där var också angivet premieskillnader mellan "manliga" och "kvinnliga" försäkringar, jag frågade "varför, vad är det här", fick svaret "det är nu bara så hos oss". Självklart hamnade försäkringsbolaget i bojkott.Man utgår PÅ FÖRHAND från att mannen bär större risk genom sitt beteende än kvinnan....är inte det diskriminering och fördomar? Jämlikheten är selektiv då det gäller mannens rättigheter.Kan du flytta bilen i annans ägo (frun) inom familjen, och då få ner premien?Visst är det så. Därför många gillar att ha skillnaden.... Alla s k mannens fördelar men fortfarande åtnjuta gentlemannaprincipen. Skönt att ha en tant, (ja hon tycker om när jag kallar henne för det, jag är ju hennes gubbe) som vill ha oss olika. Öppnar gärna dörren för henne. Hon tar ju hand om mig när jag blir förkyld och alla killar vet att det nästan är döden för oss. Blir jag som står för den för jag har lägst. (Mest rabatt på skadefria år.... ca 20.... ) Citera
Boris65 November 24, 2010 Report November 24, 2010 Hej,Fungerar åt andra hållet också dessvärre (dessbättre)?. Frugan o jag är lika "unga" 24+ (med råge...), haft körkort lika länge, samma bonusklass, inga olyckor där försäkring "löst" ut o.s.v. Kollade "vår" bilpark (Ford, Volvo, Saab) och försäkringar på flertalet f-bolag. Gällande både Saab & Volvo blev försäkringen dyrare om den stod på frugan. Och det hos merparten av bolagen (alla som jag orkade kolla med vart dyrare för frugan). Frågade då varför och fick samma svar som i inlägget ovan; - så är det hos oss.Bara bojkotta/byta bolag man inte är nöjd med - men billigast försäkring är inte alltid bäst när det väl smäller till./MHåller med. Vi hade, (och har) Folksam genom kollektivt, men har ändå tecknat i LF. Folksams killen frågade varför och jag berättade att allt är ok ända tills något händer. Då skall det diskuteras en massa och värderingen på min pryl gjordes mot vad begagnade delar kostade i Stockholm!!! Att jag reagerar på stockholm är att jag är i Blekinge. Tänker ju inte köra upp til sthlm eller få grejer skickade begagnade som jag inte kan kolla. Inte vårt problem sa skadekillen. Fick ut 17´ på grejer som var värderade till 25´ på firma här nere. Men du får betala dubbelt på din försäkring sa då killen. Nej, jag får rabatt från LF för att jag är tvångsansluten till Folksam sa jag. Händer det något kräver LF er på pengar..... Har bestämt mig för LF eftersom dom hjälpt till även vid skada och inte bara vid tecknandet. Kollade med Ford och det är inte Ford som tecknar utan If. Jämförde och det visade sig att det var samma försäkringsvillkor, men billigare på LF OCH lägre självrisk på vagnsskada.Kanske beror på vilken bil, men jag tyckte det smakade bra.Nu hoppas jag bara att jag får en bil också..... Frun lovat mig en i tidig julklapp, men jag har inte fått besked från bilfirman än på de grejer jag ville ha åtgärdat för att affären skulle vara ok..... Nu snöar det här i Karlshamn också..... Kanske inte kan köra hem bilen.... *snyft* Citera
ThomasFB November 24, 2010 Report November 24, 2010 Är själv för jämställdhet, men hävdar ändå att det är bra att använda sunt förnuft:Om det är bättre att en man i familjen skottar sand, och kvinnan stickar sockor, varför i h***e krångla till det med att göra tvärtom?Visst ska man öppna dörrar för damer, vara gentleman, artig och assistera, t.om. låta dem gå först upp i branta trappor..... Men att betala olika för exakt samma tjänst p.g.a kön, det är inte rätt.Vink: Har dåliga erfarenheter från If, kanske man bör akta sej med dom- eller så inte. Citera
Boris65 November 24, 2010 Report November 24, 2010 Är själv för jämställdhet, men hävdar ändå att det är bra att använda sunt förnuft:Om det är bättre att en man i familjen skottar sand, och kvinnan stickar sockor, varför i h***e krångla till det med att göra tvärtom?Visst ska man öppna dörrar för damer, vara gentleman, artig och assistera, t.om. låta dem gå först upp i branta trappor..... Men att betala olika för exakt samma tjänst p.g.a kön, det är inte rätt.Vink: Har dåliga erfarenheter från If, kanske man bör akta sej med dom- eller så inte.Håller fullständigt med. Tanten brukar säga att om du meckar bil så meckar jag tvättstuga. Vi trivs båda med att göra det vi tycker vi gör bäst.Hmmm, har ingen direkt erfarenhet av If utan bara Folksam. Blev förvånad när tjejen sa att jag ringt IF när jag ringt numret som stod på Fords sida...Ha det gott alla. Nu blir det varm choklad med konjak och drömmar om värme..... UTOMHUS! Citera
pools November 28, 2010 Report November 28, 2010 Ha det gott alla. Nu blir det varm choklad med konjak och drömmar om värme..... UTOMHUS!Va? Varm choklad med konjak? Förklara dej! Mvh.pools Citera
Boris65 November 28, 2010 Report November 28, 2010 Ha det gott alla. Nu blir det varm choklad med konjak och drömmar om värme..... UTOMHUS!Va? Varm choklad med konjak? Förklara dej! Mvh.poolsHej P-O.Jo jag tänkte inte orera mer i ämnet om kvinnor, män, jämlikhet och liknande och efter det lämnade jag PC:n för att.....Ta en mugg varm choklad och spetsa med konjak. MUMS. Man blir riktigt varm o go inombords och det är gott att krypa ner i sängen och drömma söta drömmar......Ha det gott! PS. Varianten som skall drickas nu innan sängen, (har varit ute och skottat snö i en timme... ) är, varm mjölk, med en sked honung, och spetsad med whiskey. För alla er som tycker det låter odrickbart säger jag bara... testa. Gör susen mot förkylning också. Men gör det innan sängdags för man blir sååååååå pömsig... OBS. Irländsk Whiskey skall det vara. Rökigt gör att det smakar nytjärad ko. Citera
ThomasFB November 29, 2010 Report November 29, 2010 OBS. Irländsk Whiskey skall det vara. Rökigt gör att det smakar nytjärad ko. Single malt eller blend? Citera
Boris65 November 29, 2010 Report November 29, 2010 OBS. Irländsk Whiskey skall det vara. Rökigt gör att det smakar nytjärad ko. Single malt eller blend? Om vi säger som så... Jag har haft Jameson på min topplista, (bland de resonabelt billiga) tills för tre fyra år sedan. Nu är det Tyrconnell som toppar listan. J är blended och T är single. T funkar till allt, (blanda och rent) och J är bäst i kaffe, (och rent).Vill man ha en riktig höjdare skall man testa Midleton Very Rare och den får endast drickas ren. Inte ens lite vatten skall besudla denna ädla dryck. Öppnade min 1999:a på min 40-års fest och polaren tyckte jag var tokig. "Den skall man ju ha vid giftermål eller vid barnafödsel". Jag svarade med, "jag är gift och kommer aldrig att gifta mig igen, och barn har jag två och skall inte ha fler". Så det var bara att bryta sigillet. UNDERBAR!!! Kostade en del men värd varenda litet öre...Finns andra årgångar av den som också är bra.... Citera
ThomasFB November 30, 2010 Report November 30, 2010 Tusan oxå, nu blev man "i farten", måste testas. Citera
Boris65 November 30, 2010 Report November 30, 2010 Tusan oxå, nu blev man "i farten", måste testas.Återkom gärna med ett utlåtande... Citera
ThomasFB November 30, 2010 Report November 30, 2010 Tusan oxå, nu blev man "i farten", måste testas.Återkom gärna med ett utlåtande... Javisst, kanske det blir tillfälle att testa, nu då vi har större helger på kommande. Sveper inte ofta starkt, endast vid speciella tillfällen, men smakar gärna på allt, åtminstone 1 gång. Gillar öl (provsmakat flera än två sorter... ), men är defintivt ingen expert på whisky. Citera
Boris65 November 30, 2010 Report November 30, 2010 Tusan oxå, nu blev man "i farten", måste testas.Återkom gärna med ett utlåtande... Javisst, kanske det blir tillfälle att testa, nu då vi har större helger på kommande. Sveper inte ofta starkt, endast vid speciella tillfällen, men smakar gärna på allt, åtminstone 1 gång. Gillar öl (provsmakat flera än två sorter... ), men är defintivt ingen expert på whisky.Blivit avsteg från ursprungliga tråden men MOD kanske kan kapa den och lägga den under övrigt.....?Jo, en hel del ölsorter har det blivit, och tillverkning... Är inte heller någon älskare av starkt, men någon gång emellanåt är det trevligt med en liten tår.En bra fin öl att sätta igång smaklökarna med innan man tar en whiskey är Kilkenny. Även denna en mkt fin Irländsk dryck.Men det handlar om 1 öl. Nu vet jag inte hur du är som person i tycke av öl, men tyvärr kan jag säga att generellt dricker folk ölen rent för kall.Den ultimata temperaturen för öl är 11,2 grader. Den är fortfarande sval, men inte så kall att mycket av aromämämnena har "dödats". Om man dricker en öl i "rätt" temperatur får man verkligen reda på hur den smakar. Sedan kan jag säga att om man hittar ett öl som har låg alkoholhalt och smakar bra i den "rätta" temperaturen skall man skatta sig lycklig. De största konstverket när det gäller öl är nämligen att få god smak vid låg alkoholhalt eftersom det är MKT svårare än med hög procent.Sedan som avslutning, sån tur är att smaken är som baken. Utan delad smak hade vi inte fått vårt mångfald och det är ju den största tjusningen att leta rätt på vad man tycker om. Kan man sedan dela med sig av det man hittar har man ju också hittat en hel del glädje i det med. Ha det gott Thomas!PS. Kilkenny gör sig bäst på flaska. (Är egentligen bara Guinness som funkar någorlunda på burk... Jag är kanske gammalmodig... ) Citera
ThomasFB December 1, 2010 Report December 1, 2010 Spårar ut som tusan...men vi kör.Brukar dricka min öl "skafferisval", inte "kylskåpskall".Billig, platt bulköl som dricks till törsten kan accepteras kylskåpskall, undantagsvis, men då jag halsar en BRA öl, skall den vara varmare än 10 grader.Dessutom föredrar jag "draft" då den är tillgänglig. Då jag rör mej i mellaneuropa brukar jag för det mesta välja lokalproducerad öl, denna finns ofta att få på fat.Öl med låg alkoholhalt smakar inte, för brygden (jäst stamvört) har blivit utspädd för mycket med vatten. Alkoholprocenten blir vanligtvis högre i produktionen än den du har i flaskan, och då justeras den billiga blasken (som somliga kallar för öl) med vattentillsats, så att den passar in i "fållan".En riktig öl varierar ofta i styrka mellan tillverkningspartier, och justeras INTE med tillsatser.Därför kan du ibland bli ordentligt påstruken av några stora sejdlar lokalbryggt öl, medan du en annan gång kan dricka 30-50% mera, innan du måste bäras ut.För att återgå till ursprungliga rubriken, Försäkring:Det är då du druckit för mycket av den starka varianten lokalbryggt, som du kanske behöver ha heltäckande försäkring, så att du får den trasiga skjortan och sönderskrubbade ansiktet reparerat... Föredrar personligen tillverkare som implementerar detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot(vilket gör att b.la. amerkanska Bud***er är NO-NO hos oss): Citera
Recommended Posts