Jump to content

Recommended Posts

Spårar ut som tusan...men vi kör.

Brukar dricka min öl "skafferisval", inte "kylskåpskall".

Billig, platt bulköl som dricks till törsten kan accepteras kylskåpskall, undantagsvis, men då jag halsar en BRA öl, skall den vara varmare än 10 grader.

Dessutom föredrar jag "draft" då den är tillgänglig. Då jag rör mej i mellaneuropa brukar jag för det mesta välja lokalproducerad öl, denna finns ofta att få på fat.

Öl med låg alkoholhalt smakar inte, för brygden (jäst stamvört) har blivit utspädd för mycket med vatten.

Alkoholprocenten blir vanligtvis högre i produktionen än den du har i flaskan, och då justeras den billiga blasken (som somliga kallar för öl) med vattentillsats, så att den passar in i "fållan".

En riktig öl varierar ofta i styrka mellan tillverkningspartier, och justeras INTE med tillsatser.

Därför kan du ibland bli ordentligt påstruken av några stora sejdlar lokalbryggt öl, medan du en annan gång kan dricka 30-50% mera, innan du måste bäras ut.

För att återgå till ursprungliga rubriken, Försäkring:

Det är då du druckit för mycket av den starka varianten lokalbryggt, som du kanske behöver ha heltäckande försäkring, så att du får den trasiga skjortan och sönderskrubbade ansiktet reparerat...

Föredrar personligen tillverkare som implementerar detta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot

(vilket gör att b.la. amerkanska Bud***er är NO-NO hos oss):

:crazy:

Hehe. Skall läsa lite där för det var intressant historia. Senaste tyska ölen jag drack var "Shiner Bock Bear", produceras i Texas och har varit med på film två gånger, (vad jag vet). Det är den ölen som Kevin Costner dricker i bl a "Tin Cup". MKT god. Polaren fixade hem lite till mig när han var i staterna sist för jag har inte hittat det någon annanstans. Har annars själv gått över till mellanmörk och mörk för jag gillar "musten" i dom. Favoriten är Guinness och som du säjer helst från fat. I fallet G så är den allra bäst i Dublin, och även där är det skillnad från pub till pub. :D Roligt att testa när man var där.... :D

Hmmm, undrar om dom på Länsförsäkringar är medvetna om det......... Undrar om dom blivit förvånade om man ringt in och velat ta ett ev "skrubbsårs-misstag-beroende-på-för-mycket-av-den-ädla-drycken" på bilförsäkringen.. :lol::lol:

Ha det gott Thomas!

Mvh

http://www.atava.se

Varumärket Atava lanserades 2007 för att erbjuda enkla försäkringar riktade till unga mellan 20 och 40 år, som ville köpa försäkringar på Internet. Sedan start har försäkringarna tecknats i försäkringsbolaget Trygg-Hansa, men marknadsförts under varumärket Atava.

har min mustang 71 helförsäkrad hos dom.

229 kr i månaden

3000 kr självrisk

1000 mil

självriskreducering vid skadegörelse

läste dock nu på hemsidan att trygg hansa ska lägga ner Atava för att satsa på online kundtjänst själva.

jag kommer dock kriga för att få behålla mitt låga pris.

värt att testa om man fortfarande kan teckna?

http://www.atava.se

Varumärket Atava lanserades 2007 för att erbjuda enkla försäkringar riktade till unga mellan 20 och 40 år, som ville köpa försäkringar på Internet. Sedan start har försäkringarna tecknats i försäkringsbolaget Trygg-Hansa, men marknadsförts under varumärket Atava.

har min mustang 71 helförsäkrad hos dom.

229 kr i månaden

3000 kr självrisk

1000 mil

självriskreducering vid skadegörelse

läste dock nu på hemsidan att trygg hansa ska lägga ner Atava för att satsa på online kundtjänst själva.

jag kommer dock kriga för att få behålla mitt låga pris.

värt att testa om man fortfarande kan teckna?

Bra tips, men tyvärr tecknar dom inte längre. När ditt avtal går ut kommer TH att höra av sig till dig med ett erbjudande.

Kollade på denna innan men som sagt, dom tecknar inte bilförsäkringar längre.

Kollade för skojs skull på min "julklapp" jag precis fått av min fru. :D:D

TH ligger ca 600:- dyrare än LF, per år. Vet dock inte varför dom räknar in trafikskatt i sin offert för det betalar man ju till Transportstyrelsen???

Hela offerten låg på 7114:- (skatten är på 2100 om jag inte minns fel.)

Sedan hade dom följande text som förvånade mig.... :shock:

"Vid skada ska du kunna visa registreringsbevis i original, CoC-intyg som visar att bilen är Europatypgodkänd, servicebok, inköpshandlingar samt fotografier av bilen."

Vad är CoC-intyg?

Servicebok?

Skumma krav tycker jag.

Tillägg:

Kollade på ett bolag som heter Alerto. Dom fick "klassa" min bil sa han och skulle ringa tillbaka. När han ringde så sa han att det var för stor motor på den. :lol::lol: Kunde inte låta bli att skratta. "Det är ju en av de mindre sa jag". "Vi kan ta trafikförsäkringen, men inget mer." Men jag har kollat upp med ett annat bolag och där kostar den 5300:-, (konstig hantering att agenterna kollar för andra bolag också???). Sa aldrig vilket det var men det var dyrare än t o m TH så det fick vara.

Mvh