Jump to content

Recommended Posts

Ford Racing insug vs C&L insug eller bara plattor?

Ideer,komentarer...

Fredrik A

Vad är syftet med dina planer?

Bættre snurr på grejjorna,så klart.

Har nu 62mmTB,C&L cai,hotrod kammar,underdrivepullys,korta hedders,3,90utvx,Torq tune.

Det funkar bra men vill ha lite mer,skall montera offroad x-pipe oxå.

GT-06

kanske läge att byta till GT500?

Kør heldre en trimmad o modifierad GT med 400hk æn en standard shelby,men tillbaka till emnet:ær det nån som har praktisk erfarenhet av dessa modifieringar,plattor,insug?

Fredrik A

Jag skulle skicka ett mess till ErikC här på forumet. Han är en av killarna bakom Torq i USA. Han vet garanterat vad det kommer att ge dig i effekt/vrid.

Kul du næmner eric C,det ær hans gamla bil jag har,så væghållningen ær det inga fel på.

Funkar både på strippen o bana,ville bara ha lite referenser från andra som gillar sugmotorer.Sjælvklart ska jag ha en mapp från Torq

Bættre o snabbare service en Torq får man leta efter.

Fredrik A

Vi har testat Ford Racing insuget vs Charge Motion plates flera ganger, vi hade faktiskt en av dom forsta pa marknaden nar den kom!

Ford Racing insuget ar ett riktigt fint insug, valdesignat och floder som aldrig forr. Problemet ar att dina toppar kommer inte kunna floda tillrackligt mycket for att ta del av insuget. Du kommer garanterat forlora botten och mellanregister med insuget, men peak horse power kommer oka lite.

Har ar ett klipp pa en 06:a GT vi gjorde, dock har denna Torq custom kammar, Torq custom portade toppar, kooks headers, FRPP spjall mm mm. Den varvades till 7100rpm (utan insuget) och nar vi korde exakt samma bil, men med FRPP insuget sa fick vi bara ut 15rwhp mer, men forlorade som sagt en hel del bottenvrid.

Pa en gatbil som sallan ser 6800rpm sa ar det helt enkelt inte vart pengarna eller att du forlorar lite i botten. Pa en bil med eftermarknadstoppar och kan varva 7000+, eller en bil som endast ser bana och befinner sig mellan 5500-6800rpm mestadels av tiden sa ar det bra, men inte annars. Givetvis funkar den aven SUPERbra pa en bil med centrifugalkompressor eller turbo.

Charge motion plates kommer ge dig mer hk, pa ratt stalle, for mindre pengar.

C&L ska du glomma, omojlig att mappa perfekt pga olika langder pa roren och inte vart pengarna. Vi har visserligen kort den pa en Turbomusse med automat och fick ut 789rwhp, men vi hade fatt ut mer och fatt till en battre mapp med t.ex. Ford Racings (den fanns inte nar vi byggde den).

Har ar ett klipp pa den besten innan vi bytte till en mindre turbo (688rwhp med automat)

10.02 for en gatbil ar inte illa, och efter vi bytte fran 78mm turbon till 70mm sa gick den 9.98!

/Erik

Tackar før ett utførligt svar,de blir plattor och o/r x-pipe.Bilen går kanon ennu,8,71 på 1/8. ønskar vi hade samma grepp hær som overdær,60foten ær kass.

Återkommer nær det ær dax før mappning...

Mvh Fredrik A

fan då var man inte helt fel ute ändå då.. känns som att man fattar typ 5% av hur det där lirar/inte lirar egentligen hehe

Sen ar det ofta STOR skillnad pa vad tillverkarna sager gentemot verkligheten! Nu ar ju FRPP sa pass smarta att dom inte gatt ut med nagra HK siffror just for att det skiljer sa mycket mellan bilarna och andra moddar.

Det ar onekligen en klar fordel att ha en egen dyno och delarna pa hyllan sa man kan testa allt pa plats och fa fram dom riktiga fordelarna/nackdelarna med olika moddar. :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...