Peter Värnamo Posted January 2, 2011 Report Share Posted January 2, 2011 HejBehöver hjälp med vardagsbilen vet att jag kanske inte är på rätt forum men vet att det finns kunnigt folk här med.Bil Passat 2006 2,0FSIHoppas kunna lösa detta utan att lämna in bilen, vill ju lägga de pengarna på mussen.EPC och ASR lampan lyser konstant.Motorn misständer emellanåtVad kan det vara för fel?Reducerad kraft, orkeslös. varvar max 2000.Vad betyder kontrolllampa med rött utropstecken?Har provat radera felkoderna.Har provat att nollställa med instrument och genom att ta av minuskabeln från batteriet. Miltal ca 10000mil Följande felkoder finns 1-3 engine nr 4 absVad betyder respektive felkod ?1.Felkod05445002 Lowerlimit exceeded throttle valve controller Malfunction2.felkod05445008 Implausible signal throttlevalve controller malfunction3.Felkod05465008 Implausible signal throttlebody (j338) fault in basic setting.4.Felkod01314013 check dtc memory engine control unitTacksam för hjälp Peter Värnamo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted January 2, 2011 Report Share Posted January 2, 2011 Felkoderna verkar ju härleda till spjällgivaren alt givaren för gaspedalJag skulle ändå lämna in till VW!Kan ju vara nått väldigt simpelt så det behöver inte bli dyrt.Dyrt kan det bli om du meckar själv och nått går fel i styrenheten pga du inte åtgärdar felet rätt.Jobbigt med dessa elektronikmissfoster!!Förra året fick jag liknande problem med min Peugeot 308Plötsligt totalt orkeslös och varva inte över 2000rpm som du beskriver.I detta fall var det nått med en spridare som strula.Eftersom jag inte stannade direkt utan körde 3km med skrikande varningslampa blev det fler fel!Det resulterade till en trasig lambda sond som kosta 1800 spänn plus spridare! Som tur var hade jag fabriksgaranti! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 3, 2011 Report Share Posted January 3, 2011 FSI, hoppas du kör rätt oktantal, väldigt känsliga motorer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Värnamo Posted January 5, 2011 Author Report Share Posted January 5, 2011 HejVid besök hos VW verkstaden så konstaterades att spjällhuset var defekt, vilket jag misstänkte.Nytt spjällhus a5300krArbete och felsökning (tot 1,5timme) 3300kr. Summa 8600kr.Hoppas bilen går i fortsättningen.Kostar ju skjortan att besöka det stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts