Larry1 April 27, 2004 Report April 27, 2004 Hej Mustang vänner!Jag har en fastback 69a med en 351c. Motorn är helt nyrenoverad och går jätte fint. Det sitter en mild trimkam i den. Jag har lite problem med att den är trött på låga varv. Insuget som sitter på nu är ett "jättelikt" Edelbrock. Kan detta vara för stort? Bör jag sätta på originalinsuget istället Kan den bli piggare på låga varv då tro. Förgasaren är en 4ports Holley (ej DP)Mvh Daniel...... Citera
Gäst April 27, 2004 Report April 27, 2004 Du har helt rätt!Vad menar du med "JÄTTE" ?Är det ett Torker Insug med öppet Plenum så är det helt fel.Du får ingen bra förgasning under 3000rpm med den.Funkar dessutom inte med orginal Turbin på Automatlåda om du har det.Skruva på dit orginal eller ett Performer så kommer din Musse Sportsroof knalla på fint! Citera
Larry1 April 27, 2004 Author Report April 27, 2004 Hej Per...Kanske lite otydligt med JÄTTE ja. Med det menar jag att insuget är helt "rent" innuti dvs det är bara som en låda med ett hål till varje cylinder. Dessutom har jag en original FMX låda på bilen. Får prova att byta insug helt enkelt. Citera
Gäst April 27, 2004 Report April 27, 2004 OK! Då var det som jag gissade.Du har ett Torker. Eller ett Viktor Jr Detta funkar endast med radikala kamaxlar och helst mekaniska.Det blir ingen bra kombinationHar du en 2V motor eller 4V ??Borde vara 4V för det är det som Torker passar på.Tyvärr är 4V motorn ingen bra motor för låga varv.De stora insugskanalerna är egentligen fel på en motor som ska ha bra styrka på låga varv.Den motorn älskar varvtal! Citera
Larry1 April 27, 2004 Author Report April 27, 2004 Du har helt rätt. Det är en 4v.Ja, insugshålen ser verkligen gigantiska ut till en motor på 5,8 liter.Tror du att dt blir stor skillnad om jag byter till original insuget??Mvh Daniel Citera
Gäst April 27, 2004 Report April 27, 2004 Absolut det blir en markant skillnad.Under förutsättning att allt annat som exempelvisst tändning mm är helt OKOm du inte har ett 4-ports orginalinsug så kan du investera i ett Edelbrock Performer som motsvarar drygt orginal. Citera
ESO553 April 27, 2004 Report April 27, 2004 Vad är det för insug du har?Vad ska man använda det till för grejer?Det är så att jag håller på att bygga en kompressor mattad Clevelandmotor så jag vill ha ett bra insug som passar till detVad är det jag ska tänka på?Mvh Kent Citera
Larry1 April 28, 2004 Author Report April 28, 2004 Hej igen!!Det är ett sådant insug som är på bilden ovanför. Ett Edelbrock.Skulle gissa på att det är avsett för rätt hårt trimmade motorer.Det passar inte för min "måttligt" trimmade Clevland. (Blir slö på låga varv)Jag har en mildtrim kam, smidda kolvar (original komp) och en holley 750 och headers..Jag skall byta tillbaka till originalinsuget inom en snar framtid.Mvh Daniel Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.