Jump to content

Insug till 351c


Larry1
 Share

Recommended Posts

Hej Mustang vänner!

Jag har en fastback 69a med en 351c. Motorn är helt nyrenoverad och går jätte fint. Det sitter en mild trimkam i den. Jag har lite problem med att den är trött på låga varv. Insuget som sitter på nu är ett "jättelikt" Edelbrock. Kan detta vara för stort? Bör jag sätta på originalinsuget istället Kan den bli piggare på låga varv då tro. Förgasaren är en 4ports Holley (ej DP)

Mvh Daniel......

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt!

Vad menar du med "JÄTTE" ?

Är det ett Torker Insug med öppet Plenum så är det helt fel.

Du får ingen bra förgasning under 3000rpm med den.

Funkar dessutom inte med orginal Turbin på Automatlåda om du har det.

Skruva på dit orginal eller ett Performer så kommer din Musse Sportsroof knalla på fint! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Per...

Kanske lite otydligt med JÄTTE ja. Med det menar jag att insuget är helt "rent" innuti dvs det är bara som en låda med ett hål till varje cylinder.

Dessutom har jag en original FMX låda på bilen. Får prova att byta insug helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

OK! Då var det som jag gissade.

Du har ett Torker. Eller ett Viktor Jr

2760.jpg

Detta funkar endast med radikala kamaxlar och helst mekaniska.

Det blir ingen bra kombination

Har du en 2V motor eller 4V ??

Borde vara 4V för det är det som Torker passar på.

Tyvärr är 4V motorn ingen bra motor för låga varv.

De stora insugskanalerna är egentligen fel på en motor som ska ha bra styrka på låga varv.

Den motorn älskar varvtal! :)

Link to comment
Share on other sites

Absolut det blir en markant skillnad.

Under förutsättning att allt annat som exempelvisst tändning mm är helt OK

Om du inte har ett 4-ports orginalinsug så kan du investera i ett Edelbrock Performer som motsvarar drygt orginal.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!!

Det är ett sådant insug som är på bilden ovanför. Ett Edelbrock.

Skulle gissa på att det är avsett för rätt hårt trimmade motorer.

Det passar inte för min "måttligt" trimmade Clevland. (Blir slö på låga varv)

Jag har en mildtrim kam, smidda kolvar (original komp) och en holley 750 och headers..

Jag skall byta tillbaka till originalinsuget inom en snar framtid.

Mvh Daniel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...