mrv8 January 22, 2011 Report January 22, 2011 Tänkte kolla med er här på forumet. (gissar att flest som rotar i motorrummet håller till på den här fliken)Har ni varit med om att plastinsuget spricker inåt på era eller är det alltid utåt det spricker med läckage av kylarvatten som följd om det spricker? Eller kan det sprick inåt så motorn suger i sig vattnet.Samt har ni någon kännedom om toplockspackningarna kan gå på en sån motor? Har själv fått höra att dom ska vara totalsäkra och gå lätt 40-50 tusenmil utan att man behöver öppna blocket.Som ni nu säkert misstänkt så har det blivit lite strul med min 96:a börja för 1,5 år sen med en lätt misständning vid start, tänkte jaha en spridare som vill ge upp. Men föra sommaren börja det bli värre vid start lätt lite råtrimad första 20 sekunderna innan den gick rent. Sen börja molnen komma bakom bilen när den var kall och man börja få fylla på lite kylarvatten. Ja så är lägget nu man kan även känna lite glykoldoft vid helt varm motor och motorbroms. Men inget tryck i kylsystemet och oljan ser också fin ut. inget vatten i den heller. Gången på motorn helt perfekt efter dom första 20 sekunderna. Öppnar jag kylarlocket efter körning går inte lika mycket vatten in som om man låter dne svalna med trycket kvar, dock rinner det in lite med tiden när den står långa stunder även om man öppnar kylarlocket direkt efter körning.Kan man ha sån tur att det är insuget? Eller insugspackningarna? Inget vatten läcker runt insuget synligt eller synligt vid toppackningarna.Eller är det något med topparna, och i så fall går det att få ur topparna utan att lyfta ur motorn först ser ju otroligt trångt ut.Jag som tänkt att jag inte skulle hålla på med såna här projekt på den här bilen utan bara ha den som en glidarbil med cab i soligt väder. Som det dessutom är byt insug på 2004 innan den togs hit för att inte få problem med det. hmmmMvhMrV8 Citera
mrv8 February 2, 2011 Author Report February 2, 2011 Flyttade den här frågan till formusdelen för årsmodellerna 94-04.Så ifall du Moderatorn vill kan du ta bort den här frågan, härifrån.MvhMrV8 Citera
mrv8 April 18, 2011 Author Report April 18, 2011 Nu är vi i full gång med demontering av motor.Troligen topppackningarna som gått.Någon som ha ren bra bild av hur kamkedjorna ska vara stälda. Har Chiltons bok men tycker inte jag hittar någon riktigt bra bild på just 2ventils motorn.Hur mycket skulle ni bytt när ni ändå tar isär nästan hela motorn?Funderar själv på om man ska byta kedjorna, toplocksbultarna, vattenpumpen samt nytt insug med metal kanal för vattnet.Eller är det överkurs att byta kedjorna?Har tittat runt lite men inte hittat tjockare topppackning till den efter man planat topparna lite. Tror ni det går med vanliga packningar efter en minimal slipning av topparna? Känns vanskligt att sätta dit dom utan att plana topparna så man är säker på att dom är helt raka.MvhMrV8 Citera
mrv8 May 23, 2011 Author Report May 23, 2011 Då har vi kommit en bit till.Det var topparna som inte längre var helt plana. Hade skevheter på upp till 0,2mm Speciellt vid en cylinder där den sög in vatten från kylkanalerna.Tänk att så lite kan ställa till så mycket.För övrigt är topparna provtryckta och planade.Sitter och funderar på om man ska fila lite försiktigt på vissa skarpa kanter för att minska spikningsrisken eller om man bara gör något dumt då. Speciellt den inringade väggen på bilden som är rätt skarp på vissa ställen.Vad tycker ni någon som pilrat något i dessa toppar? MvhMrV8 Citera
mrv8 July 24, 2011 Author Report July 24, 2011 Då var motorn klar och går perfekt igen.Vart klar dagen innan Mustang träffen nere på High Chapparall. Så vi han ner dit.MvhMrV8 Citera
Morst July 30, 2011 Report July 30, 2011 Vad bra!Nu har jag inte rivit i så mycket annat än Volvo rödblockstoppar samt ett par utombordare och de som jag lämnat in för planfräsning (en efter kokning och en efter frätskador pga. gammal aggressiv glykol) har jag bara tagit ett 240-400 sandpapper och slipat lite där jag känt med fingret att det varit antydan till vassa kanter i förbräningsrummen. Ett generellt tips för de flesta motorer och toppar skulle jag vilja påstå. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.