Jump to content

4,6 Motorerna med plastinsugen som spricker


mrv8

Recommended Posts

(Gjorde ett försök med den här tråden på teknik motorer. Men inga svar ser här ifall någon har haft liknade problem och vet vad som gått sönder.)

Tänkte kolla med er här på forumet.

Har ni varit med om att plastinsuget spricker inåt på era eller är det alltid utåt det spricker med läckage av kylarvatten som följd om det spricker? Eller kan det sprick inåt så motorn suger i sig vattnet.

Samt har ni någon kännedom om toplockspackningarna kan gå på en sån motor? Har själv fått höra att dom ska vara totalsäkra och gå lätt 40-50 tusenmil utan att man behöver öppna blocket.

Som ni nu säkert misstänkt så har det blivit lite strul med min 96:a börja för 1,5 år sen med en lätt misständning vid start, tänkte jaha en spridare som vill ge upp. Men föra sommaren börja det bli värre vid start lätt lite råtrimad första 20 sekunderna innan den gick rent. Sen börja molnen komma bakom bilen när den var kall och man börja få fylla på lite kylarvatten. Ja så är lägget nu man kan även känna lite glykoldoft vid helt varm motor och motorbroms. Men inget tryck i kylsystemet och oljan ser också fin ut. inget vatten i den heller. Gången på motorn helt perfekt efter dom första 20 sekunderna. Öppnar jag kylarlocket efter körning går inte lika mycket vatten in som om man låter dne svalna med trycket kvar, dock rinner det in lite med tiden när den står långa stunder även om man öppnar kylarlocket direkt efter körning.

Kan man ha sån tur att det är insuget? Eller insugspackningarna? Inget vatten läcker runt insuget synligt eller synligt vid toppackningarna.

Eller är det något med topparna, och i så fall går det att få ur topparna utan att lyfta ur motorn först ser ju otroligt trångt ut.

Jag som tänkt att jag inte skulle hålla på med såna här projekt på den här bilen utan bara ha den som en glidarbil med cab i soligt väder. Som det dessutom är byt insug på 2004 innan den togs hit för att inte få problem med det. hmmm

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Det mest oroande är att det inte läcker ut något vatten.

hoppas verkligen inte det är topppackningaran som gått. Utan insuget som på något sätt sprukit eller insugspackningarna som är trasiga och motorn suger i sig vatten.

Någon som bytt topppackning på en sån här motor? Går det att göra med motorn i eller måsta man ta ur den? Ser riktigt knepigt ut att komma åt skruvarna till grenrören.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Ryker den vitt bara vid kallstart eller även när den är varm och du släpper gasen? Toppackningen kan ju som du säger vara dålig. Det kan variera, beroende på var packningen är sönder, om det kommer vatten i oljan eller ej. Du kan mycket väl ha en kass toppackning och vatten som åker in i cylinderloppen.

Kanske ska lämna den till Grufman och låta dom göra en diagnos? Ett komptest borde ge svar på om det är toppackningen eller ej?

Link to comment
Share on other sites

Ja ryker bara vid start och första 5 minuterna när den ståt länge kör man varje dag brukar den knappt ryka alls även vid start. Känns precis som det rinner in hela tidne lite när den är avstängd.

Nu på slutet kunnde man känna om man tryckte på fult och sen släpte så den motrbromsa på höga varv att det luckta lite glykol, när man kör ner cabbat.

inget vatten i oljan eller olja i kylarvattnet. Försvinner kanske 1 liter på 100 mil.

Går helt perfekt för övrigt.

Får väll plocka av insuget och se hur det ser ut om den har sugit i sig insugpackningne elelr om insuget sprukit innåt.

Topppackningar är nog inte kul att byta på dessa vagnar, med så trångt mellan motor och framskärm.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu är vi i full gång med demontering av motor.

Troligen topppackningarna som gått.

Någon som ha ren bra bild av hur kamkedjorna ska vara stälda. Har Chiltons bok men tycker inte jag hittar någon riktigt bra bild på just 2ventils motorn.

Hur mycket skulle ni bytt när ni ändå tar isär nästan hela motorn?

Funderar själv på om man ska byta kedjorna, toplocksbultarna, vattenpumpen samt nytt insug med metal kanal för vattnet.

Eller är det överkurs att byta kedjorna?

Har tittat runt lite men inte hittat tjockare topp packning till den efter man planat topparna lite. Tror ni det går med vanliga packningar efter en minimal slipning av topparna? Känns vanskligt att sätta dit dom utan att plana topparna så man är säker på att dom är helt raka.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har vi kommit en bit till.

Det var topparna som inte längre var helt plana. Hade skevheter på upp till 0,2mm Speciellt vid en cylinder där den sög in vatten från kylkanalerna.

Tänk att så lite kan ställa till så mycket.

För övrigt är topparna provtryckta och planade.

Sitter och funderar på om man ska fila lite försiktigt på vissa skarpa kanter för att minska spikningsrisken eller om man bara gör något dumt då. Speciellt den inringade väggen på bilden som är rätt skarp på vissa ställen.

Vad tycker ni någon som pilrat något i dessa toppar?

Mvh

MrV8

post-2139-14483915721_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hur gick det med det här?

Oavsett vilket rekomenderar jag dig verkligen att byta insuget också, när du ändå river i motorn. Förr eller senare kommer det med största sannolikhet att spricka. Och det är inte roligt kan jag meddela av egen erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Hej Matsadona

Jo det var ena toppen som skevat till sig 0,2 mm i framkant men han som plana och provtryckte sa att dom var inte hundra raka på flera ställen men värst högra toppen i framkant var där den drog kylvatten. Men gick att köra utan att få tryck i kylaren eller andra problem.

Nu brinner det i knuttarna att få ihop den, jag har varit i USA ett tag och på semester men nu ska jag hem och express mecka inför High Chapparall resan.

Kommer du ditt också?

Insuget var det jag först hade hoppats på vara problemet så det betälde jag nytt på en gång är bytt på min en gång tidigare har för mig att det var 2003 det byttes sen dess har inte bilen gått så jätte mycket men vågar inte channsa som du säger, nu har jag ett från Dorman med alu kanal för vattnet i framkant och nya varianten på insugstätning med typ plata oringar som ska täta mot topplocken kommer inte på vad dom kallas för just nu.

Har även beställt nya kamkedjor nog det som känns värst att få ihop igen, har inte hittat så där jätte bra instruktioner på hur det ska vara exakt vi passa på och gjorde lite egna inristade markeringar innan vi tog isär allt ihop helt vilket är tur så man vet när det står i rätt lägge allt samt har även räknat alla länkar mellan markeringarna för att inte få det ihopsatt fel igen.

Rapporterar vidare hur det går.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var motorn klar och går perfekt igen.

Vart klar dagen innan Mustang träffen nere på High Chapparall. Så vi han ner dit.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...