Jump to content

Hjulnav i bromstrumma?


Recommended Posts

Har plockat isär och bytt bromsar samt även bromstrummor runt om på min 66:a utan servo. De främre naven satt som berget och efter lite hjälp av min lokala verkstad gick de att pressa ut från trummorna. Nu dags för att återanvända naven på de nya trummorna.

Är det någon som vet om naven ska pressas in i bromstrumman eller om det räcker med att montera på navet, sedan trumman och sedan skruva på hjulet? Läste någonstans att naven ska pressas ihop med trumman så att de blir som en enhet.

Tänkte också byta hjullager när jag ändå är igång. Räcker det att byta själva lagren och ha kvar lagerhållarna, eller är det lika bra att byta allt som finns i naven?

Link to comment
Share on other sites

Tack, jag misstänkte att det är lika bra att byta även ytterringen när man ändå är igång. Dom gamla ser iofs fina och hela ut. Då är det väl bara att hitta något lämpligt dorn och börja banka ut dom...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det verkar skumt? De gamla trummorna var bara fast-ärgade med naven, men så blir det väl efter 45 år... Trumman har en fasad, konad kant och navet passar in perfekt och sitter som en smäck. Tror jag kör på att bara dra fast hjulbultarna och - som du säger, se till att trumman sitter rakt och dikt an.

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...