Jump to content

Renovera & trimma eller köpa ny motor?


us

Recommended Posts

Det är dags för att fixa motorn och har tänkt bygga/köpa en 347:a till min 65:a musse, vet inte om det ska renoveras eller köpas ny motor. Har kollat runt på en massa firmor i staterna på nätet – någon som handlat och kan rekommendera någon bra firma/motorbyggare? Joe Sherman Racing någon som köpt motor där?

Link to comment
Share on other sites

Jag var på G att köpa motor från Usa, men dom svarar inte på frågor man ställer får fråga massa gånger sen vet man ändå inte om det blir rätt.

Sen har du garantibiten, jobbigt o. skicka tillbaks om den rasar.

Sen var jag inne på att bygga på mitt gamla block räknade o. hade sig så slutade med en nybyggd motor från Sverige.:wave:

Har garanti o. sen kan man deala med service o. det o. sånt.

Link to comment
Share on other sites

En kompis till mej, har låtit Joe Sherman bygga ett flertal motorer.

Både smallblock och FE och det har aldrig varit nåt problem. Joe är

en mycket erfaren motorbyggare, som varit verksam i många år.

Björn

CMC445

Link to comment
Share on other sites

Det här är ett klurigt ämne - så är det bara.

Kan ta två exempel...

Jag bygger för tillfället två kundmotorer varav den ena hamnar i en Mustang 67a och den andra i en Galaxie 64. Den första baserad på en 5.0 från 86 och den andra en 351W (5.8 ) från samma årgång.

Femnollan hade gått under 8000mil och var kanonfin i loppen, rak o fin när man mätte upp allt så den fick gå som en budget busmotor. Bra honing och nya kolvar med notchar för ventilerna - 85-86 5.0 har ju plana kolvar och höga ventillyft är ingen option.

351an hade gått lite längre så här kör vi fullt ut - cylinderborrning, honing med stressplata, deckfräsning mm.... slipning vev 010/010.

Bilden visar de två maskinerna, bla. - ihopsatta enbart för att ge en bild av hur det kan se ut... alltså tomma innuti så att säga - är nu det roliga börjar.

Båda motorerna får ett rebuild-kit från Summit med nya kolvar, lager, ringar och allt som ingår och lite till... originaltoppar på dessa årgångar låter vi helst bli så de får var sitt Edelbrock Top-end kit. 5.0an får deras 367hk-kitt och 351an deras dito 400hk. Bägge kommer gå mot manuella lådor - en helt nya T5-z låda och den andra en 4 vxl Top-loader.

Vi byter dock kammen på 5.0an mot en rapp rulle, kunden vill ha max så han får ett stressigt alternativ helt enkelt. Mycket rupp-rupp var ett krav. Körbarhet var dock inget krav - kunden har ju alltid rätt...

Bägge motorerna blir fullt balanserade "in house" till en bra bit under Race-standard och den övriga nödvändiga behandlingen. Blocken lut o syradoppade sedan tidigare så allt blir rent o fint.... Ja det där kan ni ju....

Slutsats?

Med dollarkursen vi har idag - läser ikväll 6.24sek/usd på gadgeten på datorn, ingen tvekan.... köp en maskin från Usa direkt... det blir inte billigare här hemma...även om det finns en hel del 5.0/5.8 på skrotarna runt i landet.

Att starta med en motor från skroten även om det känns billigt... det ska borras och hela den biten, kanske slipas en vev. Någon ska sätta ihop det hela och helst en balansering innan.... Jag är självklart jävig i frågan men glöm en Usa-$100-balansering på ett shortblock, köp obalanserat och fixa det här hemma istället... då blir det bra. Kollade mitt egna 408Stroker-kitt från Eagle som skulle var balanserat och klart, visst inte så tokigt men det finns en del att hämta hem här.. det var inte bättre än en "production" 5.0HO....

Så som ThomasFB säger - Köp! Kommer du billigare undan har du stulit grejerna... Samtidigt är det väldigt kul att bygga själv.

post-463-144839154515_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...