Jump to content

Recommended Posts

Jag var på besiktningen häromdagen och fick en anmärkning på styrningeen (ingen återgång) så jag kikade på forumet här och hittade 2 alternativa lösningar, castervinkel och smörjning av rattstångslager. Jag skulle behöva veta hur man kommer åt att smörja lagrena på bästa smidiga sätt eller möjligtvis få en sprängskiss. Jag har även ett till irritationsmoment (dock ingen anmärkning) nämligen att det knakar när jag svänger och undrar vad dett akan bero på. Dessutom fick jag en anmärkning på Co-halten. 5.7 och undrar om det hjälper att endast justera förgasaren, bilen går som en klocka annars med endast lite tickande i ventilerna.

Tack på förhand

jepp, servo med tillbehör har jag. läckte ett tag innan jag hittade det. jag skruvade åt en mutter och sen dess har styrningen funkat bättre med dock fått trög återgång :(

Okej, du har med andra ord kanske varit och skruvat på styrsnäckans

justering i motorrumet, om du dragit denna justering för hårt i botten

så får du förutom trög styrning även hårt slitage på delar i snäckan.

Om du dragit åt den skruven, så ber jag dig att släppa på den direkt,

vid justering av denna skall helst bilen vara upp pallad fram med hjulen

fria.

Justeringen får endast lätt skruvas tills det tar emot därefter skall den

släppas något, skruven skall lätta från botten.

En annan justering som finns för servo är endast växlingsventil för hur

mycket tryck som skall användas i systemet, vid ratt vridning, den sitter

bakom plattan på ventilhus bakom vänster framhjul, den justeringen skall

bara dras lätt, här är det viktigt att följa instruktioner och inte hitta på

något själv.

På denna del finns i underkant även en smörjnippel som skall underhållas

med smörjning, du kan se nippeln underifrån, det är den enda smörjnippeln

på servodel, resten sitter i styrleder7spindelleder.

Oj jävlar... jag har visst missförstått en hel del vad som skrivs på nätet.. jag har skruvat som fan på snäckan som du sa, men inte när den vart uppallad.. ska kolla upp detta asap. tackar för vägledningen

Oj jävlar... jag har visst missförstått en hel del vad som skrivs på nätet..

Det absolut bästa"redskapet" är en orginal/repro verkstads handbok (ej haynes/chilton).

För i org boken står ju hur det ska göras rätt.

För svaren man får på ett forum är ju inte alltid rätt bara för att någon där skriver det.

Har tyvärr sett alldeles för mycket felaktiga svar.

Jag har ett sånt inköp planerat, men inte haft pengar till den där stora upplagan ännu så det är lite därför jag letat mycket på internet.. Men när jag ändå är igång med lite frågor kanske jag skulle kunna höra efter hur man sätter på en ny hjulbult, bak med bromstrumma. jag har nämnligen vridigt av en... :(

Pressa ur den gamla och pressa i den nya !

Rekomenderar inte att slå ur den gamla (drivaxlarna kröker sig lättare än du tror vid slag)Har reparerat många "krökta " axlar.

Hej igen.

Ditt andra problem är tydligen luft/bränsleblandning på förgasaren, synd att dom inte

är serviceminde på ASB i din stad, att ställa in dessa till ett lägre värde är gjort på

någon minut.

Att bilen går bra ändå fast att värdet är högt är inget kostigt, våra gamla vagnar

ryker hellre än går dåligt.

Det du kan göra är att köra maskin varm, skruva in den vänstra luftskruven tills att

motorn går ojämt och skruva ut ½varv, gör samma på den högra.

Stäng av maskin, nu skall du använda hjärnmusklerna, skruva in den högra skruven,

VIKTIGT, räkna varv och skruva utt igen samma antal varv som du skruvat in, gör

samma på den vänstra, efter att du fått resultat på antal var på skruvar så skall

du jämna ut skillnaden mellan dessa så att det blir ungefär samma atal varv på båda

sidor.

Alltså om du har 3 varv på den ena och 2 varv på den andra så skall du ta bort ½ varv

på den med 3 så att det blir 2½ på båda, det behöver inte bli exakt men det är rätt

viktigt att dom står något så när lika.

Starta upp igen, om motorn nu går bra, rör inget, vill den gå ojämt så öppna skruvar

en i taget med ett½varv tills den går jämt, detta är ungefär som man gör med alla

förgasare som har justerbara luftskruvar.

Grundinställning för att kunna starta och göra justering brukar ligga på 1½varv från

bottenläge per sida och skruv.

VIKTIGT IGEN, när du skruvar in skruv i bottenläge, skruva inte in hårt utan bara tills

skruven stannar, utan att efter dra, det är från detta bottenläge man räknar upp varv

på skruvens intällning.

finns något vettigt verktyg och var köper man de? verkar som att mekonomens verkstad inte kommer ringa tillbaka innan ombesiktningen om en månad :S

Vad är det för verktyg du frågar om.

Är det styrsnäckan, så är det passade blocknyckel och en större skruvmejsel,

lossa mutter samtidigt som du håller skruv, släpp ifrån skruv så att den inte har

kontakt med botten, vrid ratten fullt ut höger och sedan vänster, tilbaka till

mitt.

Håll emot mutter med blocknyckel, skruva ned skruv halvhårt tills den bottnar,

släpp tilbaka skruv, strax under ett kvarts varv, håll skruven med mejsel och

skruva åt muttern så att den låser skruv, klart.

Vad är det för verktyg du frågar om.

Är det styrsnäckan, så är det passade blocknyckel och en större skruvmejsel,

lossa mutter samtidigt som du håller skruv, släpp ifrån skruv så att den inte har

kontakt med botten, vrid ratten fullt ut höger och sedan vänster, tilbaka till

mitt.

Håll emot mutter med blocknyckel, skruva ned skruv halvhårt tills den bottnar,

släpp tilbaka skruv, strax under ett kvarts varv, håll skruven med mejsel och

skruva åt muttern så att den låser skruv, klart.

Glömde citatknappen. verktyget jag undrade över var till John's inlägg om hjulbulten :D

en jag lär mej skitmycket nyttigheter.. ska fixa en hel del imorrn. hmm. undrar om macken har verktyg och lyftmöjligheter....

Hej.

Det finns verktyg för hjulbultsbyte, men det går att knacka ut den del som

sitter kvar, det bästa är om man kan värma området runt, det brukar

hjälpa när man skall knacka ut delen som är kvar.

Det som är problemet med att knacka, det är att veta hur hårt och

hur mycket, tyvärr är det svårt att få plats med mothåll.

Men gör ett försök med ett passande don som alltså är så nära i

omkrets storlek som den avbrutna bulten, det går även att använda

en annan längre bult med rätt dimension som don.

När du skall fästa den nya så stoppar du den i hålet och försöker

passa in splines, sätt på en större mutter som du trär över gängan,

sedan tar du en hjulmutter original och vänder den så att konan

är utåt, när du drar åt så fungerar den stora mutten som mothåll

och distans, dra med hyllsnyckel eller mutterverktyg tills pinbulten

är på plats.

JaJa nu har jag svamlat klart.

Använde kulbults avdragare förr.Numera demonterar jag drivaxeln(för att kontrollera hjullagret samtidigt) och pressar i en verkstads press.Tar bara några minuter extra att demontera axeln.

Detta låter lagomt roligt. i synnerhet när man inte har ordentligt garage och verktyg, men nu har jag mer kött på benen för att få bort tvåorna iaf. tack för hjälpen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...