Jump to content

Oljespill från FMXen


PAL

Recommended Posts

Hej

Den sköna sprider spår växellådsolja omkring sig och jag har precis varit under och kikat för att få en uppfattning om var det kan komma från. Vad jag kunde se så är det fuktigt på höger sida och även på axeln för kickdownstaget (?). Skulle i o f s kunna vara en kombination med trågpackning och vad som nu finns innanför axeln till det staget. Vänstersidan ser rimligt torr ut.

Läckaget är lite för rejält för att leva vidare med är kanske bäst att tillägga.

Vad säger expertisen? Det är för övrigt er här på forumet jag menar :)

Link to comment
Share on other sites

FMX lådan läcker i princip alltid i bussningen vid växelreglaget

Ganska mycket jobb att fixa det och jag har säkert gjort inlägg om det tidigare om du använder sökfunktionen.

På höger sida låter det som om det är oljerören som läcker.

Dessa sitter trångt och kan vara svåra att dra åt ordentligt

Prova dra dom mer!

Trågpackningen kan det ju vara men då skulle den läcka konstant

Link to comment
Share on other sites

Misstänkte att du skulle svar Per :)

Spontant, och utan detaljkunskap, skulle jag säga att läckaget är för stort för att det skulle vara bussningen så med din första mening i bagaget så klassar jag det som en feature och inte en bugg.

Det "roliga" var att här uppstod i samband med en vända till tvätthallen i garaget tidigt i våras och upptäcktes först när den stått en stund (typ 10-14 dagar) efter det. Jag fyllde upp automaten i samband med premiären förra helgen, men idag var det i botten på stickan (varm motor och tomgång) och då har jag i o f s kört en rejäl sväng i helgen, men jag misstänker att det droppar rätt bra bara den står still.

Hade lite risigt med utrymme för den här snabbkollen, men ska göra det lite nogrannare senare i veckan så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Tja jag har ju oljat ner mig i ganska många FMX lådor genom åren så det är svårt att inte svara. ;)

Pröva byta trågpackning... Har det varit så låg nivå på stickan så har säkert packningen exponerats för luft.

Då tappar den snabbt sin tätande förmåga.

Sen är ju konstruktionen med trågpackningen usel på alla lådor så det är ju väldigt lätt att dra bultarna för hårt och sabba packningen.

Jag limmar alltid dit packningen på båda sidorna så håller det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...