deliq cmc 1722 June 4, 2011 Report June 4, 2011 Jag håller på att bli tokig. Någonting tutar under/bakom instrumentbrädan.Tut tut tut tut tut paus tut tut tut tut tut paus tut tut tut tut tut osv...Fem gånger fem tut sedan är det uppehåll i kanske fem tio minuter sedan börjar det igen.Ibland låter det som om det är glapp i kontakten och den "hack-tutar" och kan då hålla på hur länge som helst.Jag har försökt att leta efter någon sorts högtalare där bakom, men har inte lyckats hitta något. Det är ju inte direkt lätt att komma åt...Det är heller inte samma högtalare som plingar när dörren är öppen och nyckeln sitter i eller när lyset är tänt och nyckeln ur. Det ljudet kommer någon annanstans ifrånVar f*n sitter högtalardj**eln?och vad försöker den meddela?Please help. Jag kan bara inte köra American Power tour med detta. Kommer att smälla av med att höra detta i 35 mil ner till Motala, och sen runt sjön... Citera
1096 June 4, 2011 Report June 4, 2011 På de här modellerna med airbag finns en modul på baksidan av instrumentbrädan som håller koll på det mesta kring just airbagen. Denna innehåller även en "buzzer" som ska meddela om nåt är knas. Kan det vara den som spökar?Om du kikar på bilden så är det nr 15 som är denna "modul", kolla om det piper från denna... 1 Citera
BUSET June 5, 2011 Report June 5, 2011 jag hade tut i min 02:a i två år som lät ungefär som det du beskriver,vilket drev mig till vansinne!fick rett ut till slut att det hade med airbagen att göra...nån sensor! kan antagligen fixas med hjälp av kod radering Citera
deliq cmc 1722 June 5, 2011 Author Report June 5, 2011 Tack så mycket. Nu har jag i alla fall någonting att börja med. Har misstänkt att airbagen är inblandad, men har inte haft något att gå på. Varken Chiltons manual eller instruktionsboken ger något.Lampan för airbagen har blinkat länge för kod 5 2 som jag förstått betyder låg batterispänning, vilket jag får varje gång jag startar bilen då batterikabeln är "för lång" ( har batteriet i bagageluckan ) = stort spänningsfall. Citera
BUSET June 6, 2011 Report June 6, 2011 ja jag hoppas du reder ut det!jag var helt knäckt men innan jag fick fixat det så såldes bilen...upptäckte att bilen varit krockad och det var min första mustang så jag visste ingenting om bilen eg! som jag förstod efter att ha forskat så var det en sensor i fronten som ej fixats så därav felkodens jävla tutande suck Citera
deliq cmc 1722 June 6, 2011 Author Report June 6, 2011 Sådär ja.Inte var det lätt, men jag fick fram airbag-modulen till slut.Gjorde det enklaste jag kunde och lödde bort "högtalaren" från kretskortet.Det var betydligt enklare att återmontera klabbet.Nu har i alla fall tutet upphört, för ett tag åtminstone kanske ska tilläggas... Citera
Recommended Posts