Alexx May 10, 2004 Report May 10, 2004 Har en 302 4V med en autolite 2100 förgasare. Gick för jävla fint förra säsongen, men efter att ha åkt 4 timmar i år så har han börjat gå riktigt illa! På tomgång skakar både bil och motor kraftigt, under färd slår den tillbaka då och då trots konstant gas. Trodde först att det var tändstiften, då det kändes som den inte gick på alla 8 (slog tillbaka), men trots byte går han illa. Tändstiften var sotsvarta så den verkar gå på för fet bensin/luft blandning, har varit ute och justerat, men vid 1 1/2 varv utskruvade ställskruvar ryker det ändå blågrå soppastinkande rök och hela jag luktar som mellanöstern . Alltså från att ha gått som en klocka förra året, är nu både blandningen och tomgången helt uppåt väggarna utan att jag hade rört motorn.Snälla hjälp migMvh Alex Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 10, 2004 Report May 10, 2004 Hej.Som vanligt när något går sönder så undrar manvarför, det är säkert något som hänt i förgasaren. Det är mycket vanligt att förgasaren slutar att fungera på våren därför att det vi har i tanken påhösten är nästan värdelöst som bränsle på våren. Bensin är färskvara och skall användas inte sparas. Varför jo därför att bensin bryter ned metaler draråt sig vatten mm, om du skruvar isär förgasarenså förstår du troligen full av avlagringar. Rengör bytt alla detaljer som är med i renoverings kittet så kommer Mustangen att gå lika bra som tidigare. Jag kan bara ge ett råd och det hjälper garanteratköp renoverings sats till förgasaren. :wink: Citera
Rickard May 10, 2004 Report May 10, 2004 Håller med Lasse, renovera förgasaren är aldrig fel.Men först skulle jag kolla upp brytarna då jag haft liknande symptom på min bil några gånger. Vad jag kommit fram till är att brytarna inte mått bra av att stå en hel vinter. Putsa upp dom och kolla avståndet, NOGA. Jag har bråkat väldigt med min innan jag fick den att gå bra. Kolla lock och rotor också samt tändkablar efter skador.Nu till våren hade jag dock fått nog, rev ut brytare och kondensator och krokade i en ignitor. Helt annan gång på motorn efter det kan jag säga. Rekommenderas varmt om man har några kronor över.Lycka till!MvhRickard Citera
Stefan May 10, 2004 Report May 10, 2004 Min gick klockrent tjugo mil i somras. Efter ett stopp, hosta och fräste den som du beskriver.Felet var en massa skräp i bensinfiltren i förgasaren. Var bara att skruva loss och blåsa bort skräpet och vråla vidare.Värt att kolla! Citera
Fizz May 10, 2004 Report May 10, 2004 kan även vara nån vakumläcka ..kan även vara trasig/dålig PCV-ventil, om din motor har en sådan .. =) Citera
Lasse cmc 625 May 11, 2004 Report May 11, 2004 När ni nu pratar om att köpa repsats och byta mm, var hittar man delar till originalförgasare ? Sökte hos Hansen efter membran till acc-pumpen på min Autolite men de hade inga sådana grejer på lager.Tipsa var man kan köpa ! Citera
jorsei May 11, 2004 Report May 11, 2004 När ni nu pratar om att köpa repsats och byta mm, var hittar man delar till originalförgasare ? Sökte hos Hansen efter membran till acc-pumpen på min Autolite men de hade inga sådana grejer på lager.Tipsa var man kan köpa !Köpte hos Rolands Mustang förut,han brukar ha. Citera
Rickard May 11, 2004 Report May 11, 2004 Jag beställde mitt renoveringskit hos Rogers Custom i Göteborg när jag gjorde iordning min förgasare. Citera
Alexx May 11, 2004 Author Report May 11, 2004 Tack för alla tips, har kollar PCV slang och ventil, den skramla som den skulle, har skruvat och skruvat på blandningsskruvarna, hur är det, inåt mindre soppa, utåt mer soppa? Men ryker fortfarande svart och går väldigt tjockt, stort svart moln när den går igång, och tog och kollade till tändstiften som är 5 dagar gamla och de är textboksexempel på en för tjock bränsleblandning. Är nybörjare när det kommer till förgasare i denna storleksklass, har mest skruvat och pillat på moppeförgasare innan så felsökningen av förgasaren går väl sådär halvbra, bok i högsta hugg och sen försöka para ihop bild med verklig förgasare så om nån har en gissning på vad som kan vara fel skulle jag uppskatta det. Tack på förhand'/Alex Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 11, 2004 Report May 11, 2004 Hej.Du kan sluta att skruva på förgasaren, köp packnings-sats eller s.k. renoverings kitt. Skruva isär förgasaren, jag kan trösta dig med att ävenförgasaren är byggd för idioter. Jag har uttalat mig på detta sätt tidigare, det är ett gammaltuttryck som brukar användas av mig. Som jag skrev tidigare skruva isär och rengör alla inreutrymmen i förgasaren, håll reda på alla delar. Har du tillgång till tryckluft så är det ett bra hjälpmedelvid rengörning.I packningssatsen är det mer delar änn man behöver,du får kolla det du plockar bort och jämnföra med nyadelarna i sattsen. Det blir många smådelar kvar i sattsen som du kan sparaför framtida bruk. :wink: Det går inte att peka ut exakt vad som är orsaken till felet troligen är det flera delar i förgasaren som bör bytas till nytt. Citera
Alexx May 11, 2004 Author Report May 11, 2004 Tackar Lars, ökar självförtroendet inför att riva. Och nu behöver jag ju inte fundera på hur jag ska tillbringa fritiden Citera
Alexx May 17, 2004 Author Report May 17, 2004 Var ju inte alls besvärligt att "renovera" förgasaren. Trodde det skulle vara betydligt värre Nu återstår bara provtur, har inte hunnit starta upp bilen ännu. Men förgasaren var väldigt fin inuti och allt såg ut som om det funkade. däremot fanns det ingen "supplemental acceleration valve" i min förgasare, satt en gängad skruv i det hålet bara Men eftersom bilen verkade gå tjockt innan så lät jag den gamla skruven utan hål sitta kvar då det borde innebära mer soppa i förgasaren med ytterligare en ventil? Fann dock massa vatten i soppan i förgasaren (runt 1/6 vatten) så får väl bli att tömma tanken på all soppa och kolla så man kan komma ut och köra lite Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 18, 2004 Report May 18, 2004 Hej Igen.Hoppas att allt fungerar, använd K-sprit i bensinenett par tankningar så slipper du problem med vatten och kondens. :wink: Citera
Alexx May 29, 2004 Author Report May 29, 2004 Renoverade förgasaren med alla små delar som följde med kittet och satte dit förgasaren, hann dock inte starta upp den förräns i torsdag. Bilen gick jätte bra, ställde "mixture" skruvarna så den gick lagom tjockt och åkte iväg... körde väl omkring ungefär 2 timmar med olika korta stop men utan att motorn hann bli kall. Sen så ställde jag ifrån mig den i några timmar för att sen starta upp och köra iväg. Då var den tillbaka i sin tidigare dåliga form igen. Gick ojämnt och spydde ut riktigt mycket obehagliga avgaser så bilar bakom stannade 100 meter bakom för att slippa den tjocka bensingasen. Då jag gasade på blev den ojämna gången inte lika så markant. Jag hällde i lite k-sprit i tanken innan jag startade upp men min första tanke var att kondensen i tanken ändå inte hade försvunnit och nu låg det vatten i flotören igen. Så idag plockade jag av förgasaren igen och öppnade toppen, men till min förvåning fanns där bara ren bensin Motorljudet låter ungefär som när en kille i puberteten försöker att hålla en ton på songlektionen. Den vandrar både upp och ner från "normalgång". Någon som har nån idé vad det kan vara. Är väldigt förvirrad då den gick så bra först men sen så fort den blev kall så gick den illa igen, bör tillägga att den gick dåligt hela vägen hem trots att motorn blev varm. Citera
Gäst May 29, 2004 Report May 29, 2004 Sånt här är svårt att gissa sig till vad det kan vara så det är bara att ta en grej i taget.Det är inte säker att problemet är förgasaren.När inte motorn blir varm så är det dålig förbränning vilket kan tyda på felaktig tändningElsystem & tändning är oftast det som strular först!Har du gjort service och justerat allt rätt?Rätt tändning? Nya kablar? Kondensator? Rätt tändstift? Rätt gapp på stift , friskt spole.Ställ in kamvinkeln på brytarspetsarna.Kolla att jordningen till motorn är frisk också.Kolla att fördelaren funkar! Vrider den upp tändning när du varvar?mm.mmNär det gäller tändning så måste ALLT vara korrekt och inga fusk tillåts!Svagaste länken styr! Citera
Recommended Posts