Jump to content

Alexx

Klubbmedlem
  • Inlägg

    51
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • CMC
    9708
  • Region
    Ö.Mälardalen

Alexx's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Tack för hjälpen! Ska ringa runt och se om någon av de svenska leverantörerna har några hemma annars får det bli att beställa från USA. Hoppas ju slippa byta takplåten, tillräckligt med ny plåt som har behövts så får ta en titt på hur svårt det blir att svetsa dit dem, hade tänkt att lämna bort svetsjobbet ändå men får se vad han säger. Hoppas på en färdiglackad bil till våren, då är det bara småfix kvar sen och min 8 år gamla "rullande renovering" är klar
  2. Jag har lämnat in min fastback -68 på lackering och idag ringde han och sa att plåten som boomeranglisten? sitter nitad på är helt slut och måste bytas. Nu har jag sökt på internet i 2 timmar och 1 timme på forumet efter vad den plåtdelen heter och om den överhuvudtaget kan bytas, utan framgång. Jag måste därför efterfråga er expertis här på forumet om den här plåtbiten kan bytas eller om den är integrerad i själva karossen. Jag har ju inte min bil här utan hos lackeraren så kan inte kolla själv exakt hur det ser ut. Det är alltså plåten som sticker ut lite runt fönsterramen för sidorutorna och som en kromlist (boomeranglist?) popnitas fast på och som även har en liten kromlist längst ut fastklämd. Den plåtdelen (läppen) som sticker ut har små rosthål precis i nederkant vid A-stolpen och är tydligen väldigt risig längs med hela taket. Min fråga är alltså om den kan bytas och vad den heter i så fall eller om det är en integrerad del i hela karossen och måste lagas? Tack på förhand Alex
  3. Låter som jag får ta en ordentlig genomkörare av det som sitter i bilen nu innan jag börjar fundera på nya trimdelar....blir nog att renovera Auoliten, ska gå igen all dokumentation från renoveringen som gjordes i USA så jag vet vad det är för komponenter som redan sitter i bilen, men är rätt övertygad om att det är standardgrejer...tack för tipsen
  4. Efter problem med förfasaren ett tag funderar jag nu på att byta ut den, men vill ju samtidigt få lite mer umpf i motorn...sitter en standard 302 4V nu, har funderat på byta till en Edelbrock 600 tillsammans med ett edelbrock insug och rpm kam. Frågan är om detta är en bra idé, handlar ju om en del pengar så vill ju göra rätt första gången. Jag har aldrig trimmat förut och mina mekkunskaper är def begränsade, men om man inte provar så lär man sig inte Så om det någon som har några tips så dela gärna med dig.
  5. Lånade ut bilen till brorsan igår och fick ett samtal där han sa att så fort han startade bilen så gick varvet upp på 4000! Jag ställde luft/bensin skruvarna i helgen så tänkte att det kanske var de sombråkade så skruvade in de i grundläge (1,5 varv ut från botten) men den gick ändå igång på 2000 varv och steg långsamt på tomgång...rovade även att skruva bort automatiska chocken från förgasaren för att se om det var den som var problemet men var inte det heller...funderar på om det kan vara dåligt vakuum eller liknande som åstadkommer detta? Har ingen aning, nästa steg blir att ta av förgasaren och kolla i den...är det någon som har någon idé vad det kan vara för fel...väldigt tacksam för hjälp!! Mvh Alex PS, är en 1968 302 4V med autolite 4 portare med automatisk choke
  6. Tack för tipsen, måste nog vara något glapp någonstans för idag funkade tryckmätaren utan några problem alls, visade t o m lite mer än rakt ner Får ta och undersöka jordningarna i veckan och se om jag kan hitta felet
  7. Hej, tog ut mustangen ikväll och tänkte åka och äta middag men så fort jag kom upp i lite högre hastighet (typ 60) började oljetrcksmätaren RASA, var nästan nere vid L:et så lyckades ta mig av motorvägen och stannade och vipps så gick trycket upp igen till mittenläge (normalt alltså). Provde igen och så fort jag körde över typ 35 så började trycket sjunka. Vad kan det vara för fel. Har inte upplevt detta tidigare. Motorn är gansak nyligen renoverad (2001) och allt annat funkar bra Tacksam för all hjälp Mvh Alex ägare av en FB -68 med 302 J-code
  8. Såg en annons på blocket om en mekplats i Bromma, var tydligen fem bilar men hade plats för en till om jag kommer ihåg korrekt, kanske kan vara något...
  9. Har hört att om man glömmer att sätta in transpondern i bilen så kommer pengarna dras i alla fall från kontot, dock finns det "risk" att man inte blir dragen på pengarna vid vissa passager då vägverket bara får processa (läsa av reg nummer) samma dag som passagen sker (fram till midnatt). Med transpondern i bilen så behövs inte denna avläsning av reg nummer göras, vilket innebär att man då kan vara säker på att man betalar varje gång. Men som sagt, det är inte hela världen om man råkar glömma att installera den för pengarna kommer dras från kontot man angivit när man ansökte om transpondern i alla fall, blir dock lite mer arbete för vägverket utan installerad transponder...Men självklart ska man ju följa anvisningarna och installera transpondern så fort som möjligt, men det är ju så mycket annat som ska hinnas med så risken finns ju att det tar ett tag innan den sitter monterad i bilen...
  10. Alexx

    Färg kod

    Har för mig att jag har sett det på något "äntligen hemma" eller liknande program, var på en vanlig målafirma dock, men principen borde ju vara densamma...eller? Kan tyvärr ingen firma som har någon sådan scanner, men kanske går att ringa runt lite, se om det kanske funkar att scanna färgen på en målarfirma och få koden så är det bara att gå till någon lackfirma så kan dom blanda till det....som sagt dålig koll på hur det exakt funkar, kanske finns någon annan här som har bättre koll Lycka till
  11. Håller på att installera en varvräknare i bilen, allt är klart förutom att jag inte har någon belysning i den, är det någon här som har installerat eftermarknadsvarvräknare i era bilar, och i så fall hur drog ni belysningen till varvräknaren? Har en vit kabel som följde med varvräknaren men kan man dra den bara till ljusknappen för intrumentpanelen, om den seriekopplas blir inte belysningen svagare då också? Är ingen höjdare på el så tips mottages varmt
  12. Alexx

    Dino

    Tack för tipset, ska säga till honom att testa det
  13. Hej, var och besiktiga bilen idag, men fick en 2a pga att bromsröret som går i kardantunneln inte var fastspännt så måste fixa det, men såg bara ett hål i mitten på tunneln undertill och skulle egentligen behöva fästa röret mer i början och i slutet. Var på mekonomen och hörde med dem vad de hade för bromsrörsupphängningsanordningar men de hade bara klips som man skruvade in i bilen, finns det någon annan smidigare anordning som inte kräver att jag måste borra hål i bilen för att fästa? Vore ju rätt skönt att slippa det då jag antar att hål där lättare angrips av rost? (Bilen är en 68 FB föresten ) Tack på förhand
  14. Hej, kanske är fel forum att ta upp det här men har ingen aning vem jag ska vända mig till…har hjälpt min bror med hans Fiat Dino från 1968 halva sommaren nu. Började med att vi kunde fastställa att den bara gick på 3 cylindrar av 6 (v6). Efter det har vi gjort komptest, kollat kablar, tändstift, haft isär fördelaren, kollat brytarna utan att hitta något fel. Bilen har 3 (!) weber 40 förgasare så tänkte att det kanske är någon av dom som spökar. Går på den första, går inte alls på den mellersa, och på ena sidan på den bakre. Så tänkte försöka byta plats på den ”friska” och se om det är förgasaren eller något annat. Har ockaå hört att ett oscilloskop ska vara bra men själv har jag bara lekt med sådana på fysiklektionerna för en massa år sen så har ingen koll på hur man mäter förgasarvärden med en sådan. Så tänkte höra om någon av er vet något företag i Skåne – Halland som har koll på förgasare som man kan vända sig till? Eller är det något annat man borde kolla innan kanske? Vill ju få klart den här så jag kan fortsätta med mina bromsbekymmer på den riktiga bilen (mustangen)
  15. Var nog så enkelt att jag slarvade lite när jag drog åt hjulbultarna. Var ute och testade idag igen, första repan körde jag som vanligt utan några allt för kraftiga inbromsningar och gick ut och kände sen, var inte blixtvarmt men var ändå stor skillnad på temperaturen på vänsterfram resp högerfram. Provade sen att köra runt lite utan att använda bromsen för att se om det berodde på att den sidan låg an...körde väl i fem minuter och stannade i uppförsbacke med handbromsen för att inte använda bromsen alls och då var både vänster och högerfram svala, drar då slutsatsen att ingen broms ligger på men undrar om lagren är dåliga borde bromsen bli varm då vid körning? Vet ju inte riktigt hur ett ffrisk eller dåligt lager ser ut...kanske lika bra att byta annars vet jag inte vad mer jag kan göra, har bytt den trasiga bromskolven höger fram, tagit bort självjusteraren, tvättat med bromstvätt och justerat själv en hel del fram och tillbaka
×
×
  • Create New...