Jump to content

Recommended Posts

Lyckades med nöd och näppe klara gränsen för co-värdet för min original 289 V8 med 4-portsförgasare av årsmodell 1965 vid senaste besiktningen. Hade då tankat 98-oktan och fick då 4,65 i CO-halt mot godkända 4,5. Senast hade jag marginal, men hade då tankat 95-oktan vilket innehåller minst 5% etanol. Konstaterade också vid koll att från 2007 har bilprovningen sänkt godkänt värde från 5,5 till 4,5.

Mina frågor:

Är det någon som känner till om man kan köra på 95-oktan (som i höst tydligen ska bli nåt som kallas E10 med 10% etanol) i våra motorer?

Vet någon om det stämmer att bilprovningen sänkt gränsen för CO-värdet eller har man fel värde för min modell?

Om det nu stämmer, engagerar sig CMC i frågan eftersom det kommer att ge våra bilar körförbud om man blir mer strikt i tillämpningen?

Enklaste kan ju vara att magra ut tomgången något. 4.5 är "fett" för en i övrigt frisk motor som har någon form av komp kvar. E10 frågan har vart uppe här på forumet flera gånger sista tiden... Vi får vänta och se :P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...