Jump to content

goced

Klubbmedlem
  • Inlägg

    12
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • CMC
    1932
  • Region
    Ö.Mälardalen
  • Stad
    Stockholm

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

goced's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Conversation Starter Rare
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

0

Omdömespoäng

  1. Jag har under de senaste åren fått ett missljud från bakaxeln som låter "wow-wow-wow" och ökar i frekvens vid ökad hastighet. Har gjort en grundlig felsökning och service enligt nedan utan att ljudet försvinner. Har inga vibrationer eller andra missljud från drivpaketet. + Kollat och smort rörliga delar till bakbromsar (trummor) inklusive handbromsen + Kollat bromsbackar. Ligger inte an onormalt mycket. + Kollat bromstrummorna. Inte ovala eller onormalt slitna. + Kollat hjullager bak båda sidor. Hittar inget glapp och missljudet ändras inte vid sväng i kurvor eller vid rullning med Neutral eller Drive ilagd. + Demonterat och monterat drivaxel/kardan. Kollat knutkorsen och fettat in. Helt ok. Kan bara konstatera minimalt glapp i utgående axel från växellådan. Kollat tänder i Yoke som är helt ok. + Kollat kåpa växellåda och fästen växellåda. Sitter fast. + Kollat vinkel utgående axel från växellådan och ingående axel till bakaxel. Verkar stämma överens. + Kollat ingående lager bakaxel. Är ok. Inget glapp. + Bytt olja i bakaxel. Någon som har några matnyttiga tips om hur man löser problemet?
  2. Tack för alla tips! Det visade sig att original mekaniskt laddningsrelä som VP Autoparts levererat var felaktigt. Fick ett annat från dem och nu fungerar allt som det ska och på köpet fick jag både alternator och batteri utbytta trots att dessa förmodligen var ok. :-)
  3. Sådärja. Bytt till nytt laddningsrelä (gamla mekaniska typen för tidig 65-a som jag har), , ny generator/alternator, nytt batteri, kollat allla kablar ingående i laddnings-systemet, bytt ut en kabel pga sliten kabelsko. Mätt på korsan och tvärsan. Jord ok överallt. har dessutom förstärkt jord mellan motor och kaross. Hittade endast möjligt fel i att stator-kontakten endast ger ett svagt flämtande sken på kontrollampan när motorn går. Alt-lampan fladdrar på tomgång och det nya mekansika reläet knackar på rätt bra när detta sker. Verkar inte ladda som den ska. Får endast ca 12,2-12,5 Volt uppmätt på batteriet vid gång. Ska väl vara över 13 V? När jag ändå gick igenom allt verkade signalhornet vara kortslutet vid användning men det är fixat nu. Finns det någon vass på el här på forumet som har något tips? //Göran
  4. Tack för svar! Ja, det verkar vara det nya och låga reläet. Jag har mätt det och det verkar som det inte är ok så jag provar med ett nytt av den mekaniska sorten istället.
  5. Jag har ett nästan nytt el-system inkl nytt laddningsrelä och alternator. Har endast gått några hundra mil. I höstas började problemet med att ALT-lampan slocknar vid tändning på men sedan lyser den hela tiden efter motortstart. Kontroll av laddning visar att det inte kommer laddning till batteriet. Efter att motorn blivit riktigt varm/gått kanske i en 15-20 min så slocknar lampan och det laddar. Tidigare hade jag problem med fladdrande ALT-lampa men det avhjälptes med att montera ordentlig jord mellan motor och kaross. Någon som har tips vad det kan vara?
  6. Lyckades med nöd och näppe klara gränsen för co-värdet för min original 289 V8 med 4-portsförgasare av årsmodell 1965 vid senaste besiktningen. Hade då tankat 98-oktan och fick då 4,65 i CO-halt mot godkända 4,5. Senast hade jag marginal, men hade då tankat 95-oktan vilket innehåller minst 5% etanol. Konstaterade också vid koll att från 2007 har bilprovningen sänkt godkänt värde från 5,5 till 4,5. Mina frågor: Är det någon som känner till om man kan köra på 95-oktan (som i höst tydligen ska bli nåt som kallas E10 med 10% etanol) i våra motorer? Vet någon om det stämmer att bilprovningen sänkt gränsen för CO-värdet eller har man fel värde för min modell? Om det nu stämmer, engagerar sig CMC i frågan eftersom det kommer att ge våra bilar körförbud om man blir mer strikt i tillämpningen?
  7. Tack för svaren. Jag har dock lossat den runda muttern och dragit ut mätare och wire men får inte loss innerwiren från mätaren. En av er nämner en "mackaronkoppling". Vad är det? Är det den runda mässingsbiten som jag kan snurra med fingertopparna eller är det den underliggande mässings-biten som sitter som berg i mätarhuset och som jag trodde var själva infästningen/lagringen i huset?
  8. Undrar om någon kan hjälpa mig med råd om hur man lossar hastighetsmätarwiren (den inre/drivningen alltså) från mätaren på en Mustang -65? I de rep-böcker som finns att köpa ståra bara typ "lossa wiren från mätaren" och det hjälper knappast. Att prova och bruka våld är ingen bra idé. Den sitter fast och går inte att dra rakt ut. Sitter en rörlig mässingsring vid anslutningen till mätaren. Sedan undrar jag också om innerwiren ska gå att dra ut (uppåt alltså) ca 0,5 meter innan det tar stopp? Om nu inte wiren är av (verkade inte så, jag hade bara missljud uppe i mätaren som jag försöker fixa) så ska den väl passas in i ett drev nere i lådan (jag har C4 automat)? Jag vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med tips.
  9. Är det någon som vet EXAKT var takfästena för främre 3-punktbälten i en -65 HT? Min är svensksåld och golvfästen går inte att missa. Men för att inte sabba innertaket i onödan så undrar jag om någon vet var takfästena sitter?
  10. Tusen tack! Nu har jag lite att gå på! mvh Göran, CMC 1932
  11. Blev i våras ägare till en 65:a Mustang med 289 och C4-låda. Bilen har ingen kickdown och jag blir då fundersam om det ska vara så eller ej? Där det borde finnas en wire och ett stag till gasreglaget finns ingenting. Hittar heller inga delar till kickdown på en 65:a i olika kataloger. Vet någon vad som gäller?
×
×
  • Create New...