June 22, 201113 yr comment_105581 Lyckades med nöd och näppe klara gränsen för co-värdet för min original 289 V8 med 4-portsförgasare av årsmodell 1965 vid senaste besiktningen. Hade då tankat 98-oktan och fick då 4,65 i CO-halt mot godkända 4,5. Senast hade jag marginal, men hade då tankat 95-oktan vilket innehåller minst 5% etanol. Konstaterade också vid koll att från 2007 har bilprovningen sänkt godkänt värde från 5,5 till 4,5.Mina frågor:Är det någon som känner till om man kan köra på 95-oktan (som i höst tydligen ska bli nåt som kallas E10 med 10% etanol) i våra motorer?Vet någon om det stämmer att bilprovningen sänkt gränsen för CO-värdet eller har man fel värde för min modell?Om det nu stämmer, engagerar sig CMC i frågan eftersom det kommer att ge våra bilar körförbud om man blir mer strikt i tillämpningen?
June 22, 201113 yr comment_105586 Enklaste kan ju vara att magra ut tomgången något. 4.5 är "fett" för en i övrigt frisk motor som har någon form av komp kvar. E10 frågan har vart uppe här på forumet flera gånger sista tiden... Vi får vänta och se
June 22, 201113 yr comment_105592 Ja det ska inte vara nått problem att klara den gränsen, om nu allt är som det ska med motorn. Jag besiktade själv min ganska trimmade 65'a med 289'a, hade 2.3 i CO!!//M
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.