Jump to content

Recommended Posts

Jag har fått ett tips om hur man låser den på 2:an om man vill varva lite högre, men aldrig provat det själv. Från start ställer du ju spaken i ettans läge (alltså, låser den på ettan). När det är dags att växla upp till tvåan så måste du välja något av Drive-lägena, och då går tvåan i.

För att förhindra att trean går i så plockar du i ETTANS läge på spaken igen. Det ska finnas en säkerhetsfunktion i lådan så att ettans växel inte går i om hastigheten är för hög, utan det blir automatiskt tvåans växel istället då. När det sedan blir dags att stoppa i trean så får du givetvis välja Drive igen.

Hoppas du förstår hur jag menar. Mitt tips är att testa i lite lägre hastighet först, så att du inte spränger motorn (som sagt, jag har aldrig försökt detta själv).

Annars finns det en justerskruv inuti modulatorn, som du påverkar växlingshastigheterna med (tag bort vakuumslangen, stick in en smal mejsel).

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Det som styr lådans växlingar varvtalsberoende är en pinal som sitter på utgående axel och kallas för "Governor"

Modulatorn styr lådan beroende på motorns belastning.

Med modulatorn går det att flytta denna växlingspunkt uppåt eller neråt.

Men det är väldigt lite. ca 3-6km/h

På en så gammal C4 finns det inte så mycket mer man ska göra.

Så länge du inte tänker pressa motor och låda lite extra så jobba med modulatorn.

Kör du trimmat och vill ha lite "snappy performance" på lådan så är det bara en nyare C4 låda 1970+ som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaren.Det är väl bara att lätta på lädret förstår jag.

Passar -70+lådorna direkt på eller måste man byta en massa?

Antar att man lär byta vxl spak&konsol.

Link to comment
Share on other sites

70 lådor passar det skiljer lite på vxl-armen men det är inga problem,se till att få med turbin om du ska byta låda då den ej är samma som den tidigare annars är det bolt on som dom säjer jänkarna haha.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Nej den passar inte rakt på!!

Viktigt är att du får tag på en 157 kuggs låda för det är det du har.

Sen måste du kolla att din motor har för bultmönster mot lådan.

tidiga 289or har ett annat bultmönster

Jag är inte säker på detta men någon annan här kan säkert bekräfta vad du har.

Till 99% tror jag ditt bultmönster är samma som alla andra 302/351W

Men bäst att kolla!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...