Jump to content

Vevhusventilation


Artur

Recommended Posts

Har letat lite på forumet ang vevhusventilation men hittar inget som jag kan ta nytta av därav denna fråga.

När jag kom hem igår från Norrtälje så märkte jag att krombollen som sitter i min vänstra ventilkåpa sprutade ut lite olja över ventilkåpan.

Som jag förstår det så ska den väl bara suga in luft?

Min högra ventilkåpa har en slang upp till luftburken och ska väl suga ur gaserna ur vevhuset?

Eller har jag fattat det hela helt galet?

Hur ska det vara igentligen?

Jag tror att jag får en oljedimma inne i motorutrymmet som sen kommer in i kupén som ett lite stickande lukt, kan det bero på ett icke fungerande vevhusventilation?

Handlar om en -65 289 som är uppborrad till 302 med Holley 4-portförgasare

/Artur

Link to comment
Share on other sites

Ja det är mycket viktigt att vevhusventilationen fungerar.

Den högra slangen ska du koppla in direkt på insuget.

Alternativt om bakre uttaget på Holley förgasaren är ledig.

Att ha den inkopplad på luftburken är i princip verkningslöst.

Kolla att backventilen (PCV) som sitter på högra ventilkåpan fungerar som den ska

Link to comment
Share on other sites

Satt ett uttag på sidan av Holleyförgasarn som jag satte slangen på, konstigt nog så var den bara pluggad och någon av förra ägana har svetsat dit ett uttag på undersidan av luftburken som jag pluggade igen ist.

PCV-ventilen verkar fungera och nu får jag sug i den vänstra ventilkåpan där krombollen sitter.

Tack för hjälpen, hoppas att det funkar som det ska. Tänkte köra en sväng på tisdag då märker jag om den fortvarande trycker ut olja den vägen.

/Artur

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...