Jump to content

Mustang -65 HT CMC 2881 "Mutammen"


Dr_Olsson

Recommended Posts

Tänkte lägga upp en liten tråd om min Mustang, lite gammalt kring den och mindre renoveringar som kommer

Allt började ganska tidigt, när jag var kring 22 timmar gammal så körde farsan hem mig från Karolinska i en Mustang 65:a. Sen hängde den bilen med under hela min barndom men kördes mindre och mindre ju mer tiden gick. Tillslut så tyckte farsan att den va lite för liten, jag är strax över 180 cm, brorsan är längre och farsan ännu längre, så han ville ha större. Han får tag på en Oldsmobile 98 från 1960, en ganska rymlig bil, så då tog jag chansen och köpte bilen strax innan midsommar 2009.

De handlar då om en tidig -65:a med 289 och automat orginal. Nu med en Holley 600, ny mild trimkam och nya headers.

Nu till lite bilder :)

post-5480-144839158697_thumb.jpg

post-5480-144839158702_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter en "original lookalike" stereo som tar usb och har en 3,5mm stereoplugg i bilen istället för den gamla som kom från en Amazon, men den är inte inkopplad än. De kommer när jag har hämtat lite mer verktyg.

Jag är mitt inne i en flytt från norrland, så allt finns inte riktigt på ett ställe :P

Bilder kommer imorn hoppas jag på. Har lite annat att göra, jag är ju volvoägare på sidan av, så de finns alltid att laga :P

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en bild på den gamla stereon och den nya (den nya sitter i bilen på bild), jag har en ny plåt till radion med lite bättre passform och inga extra hål.

Amazon stereon är till salu om någon känner någon skulle vara intresserad av en sån. Vet inte om de är orginal, men den satt i en Amazon från -66 tror jag.

post-5480-144839158745_thumb.jpg

post-5480-144839158756_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är de nästan lite dålig stämning här hemma..

Jag skulle in på Sveavägen igår med Mustangen. Så jag åker ut till "garaget", där föräldrarna bor, för att hämta bilen. En resa på 8 mil enkel resa. Jag kollar bara oljan och vattnet lite snabbt innan jag börjar vrida på nyckeln. När bilen startar så hör jag ett ljud som inte va allt för kul, de lät nästan som ett ventilknack, fast mer klonkande, ganska högt.. Så farsan och brorsan kommer ut och lyssnar och varvar lite, och upptäcker att de låter mer under motorn än i motorrummet. Ljudet försvinner lite medans bilen blir lite varmare, men är kvar hela tiden, så bilen stannar hemma och kvällen slutar med att jag tar pendeln in till stan istället och tar ett par pilsner..

Men vi tror att de kan va ramlager eller vevlager. Så de blir tydligtn till att lyfta motor igen. Nästan lika bra nu när sommaren ändå är slut, nu kommer jag ju nått att göra på helgerna..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Här händer de inte mycke, men nu har den flyttat lite.

Efter som att jag har blivit husägare så måste ju bilen till de egna garaget :)

Men den får börja i min lilla carport tills brorsan fått igång sin subaru.

Men sen blir de äntligen eget varmgarage!

Såg nu också att jag har lagt in bilderna i fel ordning..

Den mörka bilden är den sista. Där står hon nu.

post-5480-144839232512_thumb.jpg

post-5480-144839232549_thumb.jpg

post-5480-144839232583_thumb.jpg

post-5480-14483923262_thumb.jpg

post-5480-144839232646_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 11 months later...

Så, ett år har gått och väldigt lite har hänt. Men nu har tummen lossnat!

Jag har kört allt för lite med Mustangen i somras. Men jag hoppas på mer körning till sommaren.

Nu står en renovering av motorn och kanske en översyn av lådan på tapeten.

Än så länge har jag lagt märke till att cylinderloppen är helt släta och fina invändigt.. Så dom behöver jag gå över och hona.

Men med tanke på att motorn är ganska orörd invändigt sen 1979 så känns allt än så länge väldigt bra.

Lägger upp lite bilder på hur de ser ut nu :)

post-5480-144839378239_thumb.jpg

post-5480-144839378385_thumb.jpg

post-5480-144839378501_thumb.jpg

post-5480-144839378658_thumb.jpg

post-5480-144839378774_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finns en del att göra, men inget trasigt vad jag sett än, så de är skönt :)

Hoppas på att få in Foxen i garaget innan vintern är slut så den får en liten "make over" med nya bussningar i bakvagn och ny utväxling :) Och lite annat småpill förstås..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...