MickeBus August 11, 2011 Report August 11, 2011 Finns det någon som vet om det går att få custom tunes för Predator U7140 för 95oktan??OCH om man installerar JLT CAI och kör den tunen för JLT så får man en tune för 91 oktan! Hur bra känns det?? Känns som det finns många kusar att hämta med JLT CAI och en tune för 95 oktan!!Någon som kan bringa reda i detta?? Citera
macattac August 11, 2011 Report August 11, 2011 Många kusar är väl att ta i...ett CAI ger ju inte mer än 3-4 rwhp (visst de säger "up to 20 rwhp"). Men kolla med Erik på Torq, han kan hjälpa dig med en tune. Citera
AJ August 11, 2011 Report August 11, 2011 Finns det någon som vet om det går att få custom tunes för Predator U7140 för 95oktan??OCH om man installerar JLT CAI och kör den tunen för JLT så får man en tune för 91 oktan! Hur bra känns det?? Känns som det finns många kusar att hämta med JLT CAI och en tune för 95 oktan!!Någon som kan bringa reda i detta??Antar att du tittar på en tuner med amerikanska oktan-tal ? Det finns två sätt att mäta oktantal på, Ron och Mon. Hittade medanstående förklaring: Ron= Research Octane NumberMon= Motor Octane NumberDessa två mäts på två skilda sätt. MoN är det som liknar en ottomotors förbränning mest. Med variabel tändning och mera värme under mätningen.Mon blir lägre än Ron, Oktantalet i sverige mäts med RONT ex så är vår 98 oktan, 98 RoN och 88 MoNI USA mäter man med (RoN+MoN)/2 Alltså ett medelvärde( 98+88 )/2=93 Oktan.Du kan lugnt köra på 91 mappen eller om du har en 93 oktan mapp och tanka 98 så blir det bra, några jätteeffektökningar blir det dock inte. Citera
MickeBus August 11, 2011 Author Report August 11, 2011 Antar att du tittar på en tuner med amerikanska oktan-tal ? Det finns två sätt att mäta oktantal på, Ron och Mon. Hittade medanstående förklaring: Ron= Research Octane NumberMon= Motor Octane NumberDessa två mäts på två skilda sätt. MoN är det som liknar en ottomotors förbränning mest. Med variabel tändning och mera värme under mätningen.Mon blir lägre än Ron, Oktantalet i sverige mäts med RONT ex så är vår 98 oktan, 98 RoN och 88 MoNI USA mäter man med (RoN+MoN)/2 Alltså ett medelvärde( 98+88 )/2=93 Oktan.Du kan lugnt köra på 91 mappen eller om du har en 93 oktan mapp och tanka 98 så blir det bra, några jätteeffektökningar blir det dock inte.Åh fan!! Det där lät mkt intressant.Kör nu på Performance tune 93 (Predator U7140) och då borde jag alltså tanka 98? Aha...Stort TACK för ditt informativa svar!! Citera
MickeBus August 11, 2011 Author Report August 11, 2011 Många kusar är väl att ta i...ett CAI ger ju inte mer än 3-4 rwhp (visst de säger "up to 20 rwhp"). Men kolla med Erik på Torq, han kan hjälpa dig med en tune.3-4 rwhp??? Det låter väldigt lite!! På tomgång då lr?? :-)Det låter ju som totalt bortkastade pengar att köpa ett CAI då?? Men tack för tipset med "Erik". Var får man tag på honom? Citera
Daniel Linde August 11, 2011 Report August 11, 2011 91 oktan är 95 oktan här i Sverige.www.gettorq.commen jag tipsar om Brenspeed.http://www.brenspeed.com/Erik på Torq har inte svarat på mina mail sedan Maj -11. En riktig spillevink!Angående tune som jag beställt, samt ett throttelhus för drygt 5 lök.Summasummarum jag fick pilla själv eftersom jag inte ville vänta på ett svar som aldrig kommer och throttelhuset är nu kaputt!// Danne Citera
macattac August 12, 2011 Report August 12, 2011 91 oktan är 95 oktan här i Sverige.www.gettorq.commen jag tipsar om Brenspeed.http://www.brenspeed.com/Erik på Torq har inte svarat på mina mail sedan Maj -11. En riktig spillevink!Angående tune som jag beställt, samt ett throttelhus för drygt 5 lök.Summasummarum jag fick pilla själv eftersom jag inte ville vänta på ett svar som aldrig kommer och throttelhuset är nu kaputt!// DanneDaniel, prova igen. Jag fick svar senast 3 augusti från Erik. Skicka honom ett SMS i värsta fall. Jag tror jag har hans nummer kvar i mobilen. Citera
Daniel Linde August 12, 2011 Report August 12, 2011 Daniel, prova igen. Jag fick svar senast 3 augusti från Erik. Skicka honom ett SMS i värsta fall. Jag tror jag har hans nummer kvar i mobilen.Jag har försökt på flera sätt via flera metoder i flera månadet.Nu är spjället trasigt mekaniskt. Så hans tåg har gått!/dannr Citera
macattac August 12, 2011 Report August 12, 2011 Jag har försökt på flera sätt via flera metoder i flera månadet.Nu är spjället trasigt mekaniskt. Så hans tåg har gått!/dannrVa synd att det blir så. Men för att återgå till tråden. Har du en 91 eller 93 octane så kan du köra på 95...däremot "får" du inte köra 95 oktan på en 93 octane tune.Om du slänger på LT Headers, O/R X-pipe och Catback så kanske du får ut lite mer av ditt CAI. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.